ingoen Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Hei! Jeg har 2 friske og flotte barn, og jeg har opplevd 3 såkalte Missed Abortions (MA). Det vil si at fosteret dør, men kroppen tar ikke signalene. Alle gangene har dette blitt oppdaget på ultralyd i perioden mellom uke 12 og 16. Etter at det skjedde nå sist, for ca 2 mnd siden, krevde jeg å få tatt en del blodprøver for å utelukke unormale verdier på stoffskifte osv. Jeg har fått utskriften av disse prøvesvarene, og det er en verdi som er utenfor normalområdet. Det er verdien som måler P-Protein S akt. Normalnivået for dette proteinet er 65 - 130. Mitt nivå var 59. Det står følgende melding fra laben: Dersom pasienten ikke har øket trombosetendens eller det ikke er en opphopning av venøs trombose i slekten vil lav grenseverdi ikke tillegges betydning. Noen som har peiling på hva dette kan ha å bety for de abortene jeg har hatt? Dårlig blodstrøm i morkaken kanskje? Er veldig takknemlig viss noen har et svar eller to å komme med. Er så i tvil om jeg orker å gå igjennom flere aborter nå, vurderer å adoptere isteden. Ha en fortsatt god helg! Jeg vet at jeg må til legen min for å prate med han om dette, men det er litt ventetid der. I mellomtiden går jeg og lurer. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Trombose er blodpropp- så labben mener at om du ikke har hatt blodpropp tidligere, eller det ikke er mye blodpropper i familien din, så er ikke ditt prøvesvar noe å tillegge særlig betydning. 0 Siter
ingoen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Skrevet 23. november 2008 Trombose er blodpropp- så labben mener at om du ikke har hatt blodpropp tidligere, eller det ikke er mye blodpropper i familien din, så er ikke ditt prøvesvar noe å tillegge særlig betydning. Takk for svar, Jubalong! Ja, jeg vet at trombose er blodpropp. Saken er at vi faktisk har hatt litt blodpropp på farssiden av slekten min. Det er derfor jeg tenker at kanskje det er arvelig og at det kan utgjøre en viss risiko for abort ? ikke vet jeg... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Takk for svar, Jubalong! Ja, jeg vet at trombose er blodpropp. Saken er at vi faktisk har hatt litt blodpropp på farssiden av slekten min. Det er derfor jeg tenker at kanskje det er arvelig og at det kan utgjøre en viss risiko for abort ? ikke vet jeg... Om blodsirkulasjonen til morkaka blir stoppet så kan det føre til abort. Synes du bør ta opp dette med legen din. Det er absolutt ikke sikkert at dette er årsaken til dine aborter, men det bør vurderes. Lykke til videre 0 Siter
ingoen Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 Om blodsirkulasjonen til morkaka blir stoppet så kan det føre til abort. Synes du bør ta opp dette med legen din. Det er absolutt ikke sikkert at dette er årsaken til dine aborter, men det bør vurderes. Lykke til videre Tusen takk for svar ! Skal ta en telefon til legen og se om jeg får komme til snart. Er så slitsom å gå slik og lure og vente på svar. Mvh 0 Siter
Tinkebøtta Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Protein S mangel gjør at blodet lettere koagulerer og risikoen for blodpropp øker dermed. Protein S er nemlig et av de stoffene som er med på å moderere koagulasjonen slik at den ikke blir for kraftig. Det er en økt risiko for abort relatert til protein S mangel, jeg vet ikke eksakt sammenhengen men sannsynlig har det med redusert blodtilstrømming til fosteret å gjøre. Nå har jo du forsåvidt ikke noen stor mangel, men tatt i betraktning dine 3 MA ville jeg absolutt diskutert med gynekolog/fødselslege hvorvidt du bør gå på svake doser blodfortynnende ved ny graviditet. En venninne av meg gjorde dette etter maaaange MA og har nå lykkes i to etterfølgende svangerskap med blodfortynnende daglig. 0 Siter
ingoen Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 Protein S mangel gjør at blodet lettere koagulerer og risikoen for blodpropp øker dermed. Protein S er nemlig et av de stoffene som er med på å moderere koagulasjonen slik at den ikke blir for kraftig. Det er en økt risiko for abort relatert til protein S mangel, jeg vet ikke eksakt sammenhengen men sannsynlig har det med redusert blodtilstrømming til fosteret å gjøre. Nå har jo du forsåvidt ikke noen stor mangel, men tatt i betraktning dine 3 MA ville jeg absolutt diskutert med gynekolog/fødselslege hvorvidt du bør gå på svake doser blodfortynnende ved ny graviditet. En venninne av meg gjorde dette etter maaaange MA og har nå lykkes i to etterfølgende svangerskap med blodfortynnende daglig. Kjære Tinkerbøtta, du aner ikke hvor takknemlig jeg er for dette svaret! Jeg har hatt samme tankene selv, men har ikke funnet noe særlig på nettet når jeg har søkt på dette proteinet. Jeg har hørt at økt koagulering kan føre til svak gjennomstrømming eller blodpropp morkaken. Da har jeg fått en liten bekreftelse på det jeg selv har mistanker om. Dersom legen er enig i at jeg kan få nøye oppfølging og blodtynnende dersom jeg blir gravid igjen; ja da kan det jo faktisk hende at jeg tør prøve en gang til. Har jo veldig veldig lyst på flere barn! Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette flotte svaret! Takknemlig og optimistisk hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.