Gå til innhold

NHD:Uttrykket mani eller hypomani

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere profesjonelle behandlere (psykiatere, leger ol.) sier at en person er manisk...eller på god tur inn i en mani (jeg har hørt begge deler, to forskjellige episoder-den ene ble jeg tvunget til å legge meg inn frivillig slik at jeg slapp tvangsparagrafen)

hva legger dere egentlig i en slik uttalelse?

om en person er manisk - er den da manisk eller er "pasientuttrykket" da Hypoman..?

Og det samme med på god tur inn i en mani..Er en da på tur inn i en mani i ordets rette forstand eller er det evt bare en hypomani? At dere blander disse uttrykkene..(eller rettere sagt forvirrer og villeder utenforstående/uvitende personer og instanser)

Eller bruker dere faktisk begge uttrykkene i legeuttalelser, attester osv..??

Jeg lurer veldig og det er ikke usikkert det er altfor uinteressant for andre heller

på forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Gjest tror jeg
Skrevet

Jeg håper da inderlig at profesjonelle behandlere og leger bruker manisk når det er det som menes og hypoman i de andre tilfellene.

Og det er det jeg ville gått ut i fra at de gjør.

Men dette sier kanskje NHD noe om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som i alle andre yrker finnes det blant leger og psykologer også utøvere i 3. - og 4. divisjon. Det blir derfor umulig å svare på hva alle mener.

Jeg håper at de aller fleste med mani mener mani og med hypomani mener hypomani.

"På vei inn i mani", må bety stigende, men muligens ikke inne i mani på tidspunktet for utsagnet.

Skrevet

Som i alle andre yrker finnes det blant leger og psykologer også utøvere i 3. - og 4. divisjon. Det blir derfor umulig å svare på hva alle mener.

Jeg håper at de aller fleste med mani mener mani og med hypomani mener hypomani.

"På vei inn i mani", må bety stigende, men muligens ikke inne i mani på tidspunktet for utsagnet.

Det var ikke helt det svaret som jeg håpet ;-)

Ene gangen av en overlege(tror hun er ganske "lærd" på disse uttrykkene...)

Den andre var av vikarfastlegen - og siden du sier:

''Som i alle andre yrker finnes det blant leger og psykologer også utøvere i 3. - og 4. divisjon. Det blir derfor umulig å svare på hva alle mener.''

er det ikke sikkert denne er av "de fremste".

(hmm-kanskje nyutdanna leger-2eller3år er ganske gode på BP siden de er så nye)Første gang vi møttes mente han jeg var på tur inn i mani-skrev han i en legeuttalelse til en sterk instans..

Uansett vil dette egentlig si at jeg kanskje er BP1 da :-(

lover ikke godt-medisiner funker minimalt...

Skrevet

Jeg håper da inderlig at profesjonelle behandlere og leger bruker manisk når det er det som menes og hypoman i de andre tilfellene.

Og det er det jeg ville gått ut i fra at de gjør.

Men dette sier kanskje NHD noe om.

Tusen takk for svar!!!

Ja jeg håper jo egentlig det jeg og, er ikke sikker på at siste personen bruker uttrykkene der de hører hjemme..

Gjør h*n det riktig er det dessverre ikke veldig positivt for meg..

jaja..tusen takk for svar- dere kom begge med oppklarende svar :-)

Gjest imzedimze
Skrevet

Det var ikke helt det svaret som jeg håpet ;-)

Ene gangen av en overlege(tror hun er ganske "lærd" på disse uttrykkene...)

Den andre var av vikarfastlegen - og siden du sier:

''Som i alle andre yrker finnes det blant leger og psykologer også utøvere i 3. - og 4. divisjon. Det blir derfor umulig å svare på hva alle mener.''

er det ikke sikkert denne er av "de fremste".

(hmm-kanskje nyutdanna leger-2eller3år er ganske gode på BP siden de er så nye)Første gang vi møttes mente han jeg var på tur inn i mani-skrev han i en legeuttalelse til en sterk instans..

Uansett vil dette egentlig si at jeg kanskje er BP1 da :-(

lover ikke godt-medisiner funker minimalt...

Er det egentlig så mye tristere å ha diagnose bipolar 1 fremfor 2?

Skrevet

Er det egentlig så mye tristere å ha diagnose bipolar 1 fremfor 2?

Om det er tristere å ha BP1 istedet for BP2???

Jo det er faktisk det! Er du klar over hvor mye mer alvorlig negativt 1 blir i forhold til 2? At de som vet dette nå tolker diagnosen i verste mening(at de ser 1 og leser/vet om de negative sidene-gjerne mer negativ info enn det jeg faktisk erfarer selv) det står ofte likhetstegn mellom BP1 og psykoser ved "oppstemthet"...

Vel, det er vel kanskje ikke så mye verre med eneren framfor toeren...diagnosen er jo egentlig bare et verktøy for behandlere - og ikke minst en måte for offentlige myndigheter til å bruke den imot en! men det er jo bare min erfaring da- men så er det vel også min egen feil at medisiner ikke funker nevneverdig på meg...

Tusen takk for tilbakemelding!!!

Gjest imzedimze
Skrevet

Om det er tristere å ha BP1 istedet for BP2???

Jo det er faktisk det! Er du klar over hvor mye mer alvorlig negativt 1 blir i forhold til 2? At de som vet dette nå tolker diagnosen i verste mening(at de ser 1 og leser/vet om de negative sidene-gjerne mer negativ info enn det jeg faktisk erfarer selv) det står ofte likhetstegn mellom BP1 og psykoser ved "oppstemthet"...

Vel, det er vel kanskje ikke så mye verre med eneren framfor toeren...diagnosen er jo egentlig bare et verktøy for behandlere - og ikke minst en måte for offentlige myndigheter til å bruke den imot en! men det er jo bare min erfaring da- men så er det vel også min egen feil at medisiner ikke funker nevneverdig på meg...

Tusen takk for tilbakemelding!!!

kjenner meg ikke igjen.

men så er jeg vel litt mer positivt anlagt, til tross for at det står 1 i papirene.

kanskje du burde gå i noe slags psykoterapi og lære tenke mer positivt og konstruktivt og ikke lage problemer av små ting, så vil medisinene ha bedre effekt :-)

moren min var bipolar 1 og jobbet som røntgenlege.

du kan kanskje ikke bli flyver og brannmann av alle ting, men bortsett fra det er det ingen som motarbeider deg på noe som helst måte fordi om du har bipolar 1.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...