Gjest Elextra Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 '' Bør en si i fra om sånne ting til voksne - eller lar en det være? Det er jo litt urettferdig dersom barna får tilsnakk om dette, men bestemor kan gjøre som hun vil....'' Jeg er helt uenig med deg. Barn flest forstår at de oppdras og at voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. Det er ikke urettferdig at barn ikke får oppdra voksne, derimot er det temmelig uoppdragent om barna forsøker. Har selv en far som gjerne snakker med mat i munnen, og jeg synes ikke det er riktig at barna mine kommenterer dette - neste gang gjelder det en fjernere bekjent. Derimot har jeg selv enkelte ganger kommentert at jeg ikke forstår hva han sier (og latt det være ganske klart at det på grunn av maten i munnen) . Noen ganger kan det være befriende om barna kommenterer noe du klør etter å kommentere selv! . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Her i huset tålereres ikke banning. Dette førte engang til at eldstemann begynte å irettesette andre barn OG voksne hvor han enn var. Da måtte vi forklare at dette var VÅRE regler og at andre hadde sine regler. Jeg tror de må bare akseptere at bestemor har egne regler på dette feltet. Ikke er det lett å oppdra en gammel bestemor heller....;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vennligst forklar! Vi har begge sagt at vi ser på det som en universell "regel" at man ikke skal snakke med mat i munnen. Hvor kommer den ulike oppfatningen av ordet universell inn? Kan forstås på to måter: ''Ikke minst er dette viktig dersom det gjelder regler som ikke er fullt så "universelle" som det at man ikke skal prate med mat i munn.'' Her mener du med "som" å sammenligne, altså ikke universelt kontra det universelle å prate med mat i munnen, mens PieLill tror du bruker som for å spesifisere det ikke fullt så universelle.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det var et klokt svar! Vi var forresten på søndagstur i bygda di i dag! Spiste middag på kaféen langs hovedveien et par km fra deg. Knallgod mat - men det var stappfullt! Skulle tro at halve Sørlandet skulle spise der i dag! Det ramlet sikkert inn 40-50 mennesker mens vi satt der! Den kafeen er kjent for den gode maten. Ogå er det vel dessertbord også? Alltid mye biler utenfor der og spesielt søndagene. Har ikke vært der på evigheter, men nå fikk jeg lyst til det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 '' Bør en si i fra om sånne ting til voksne - eller lar en det være? Det er jo litt urettferdig dersom barna får tilsnakk om dette, men bestemor kan gjøre som hun vil....'' Jeg er helt uenig med deg. Barn flest forstår at de oppdras og at voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. Det er ikke urettferdig at barn ikke får oppdra voksne, derimot er det temmelig uoppdragent om barna forsøker. Har selv en far som gjerne snakker med mat i munnen, og jeg synes ikke det er riktig at barna mine kommenterer dette - neste gang gjelder det en fjernere bekjent. Derimot har jeg selv enkelte ganger kommentert at jeg ikke forstår hva han sier (og latt det være ganske klart at det på grunn av maten i munnen) . Noen ganger kan det være befriende om barna kommenterer noe du klør etter å kommentere selv! . ''voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. '' *LOL* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 ''voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. '' *LOL* ''voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. *LOL*'' Ja, er du ikke enig, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Kan forstås på to måter: ''Ikke minst er dette viktig dersom det gjelder regler som ikke er fullt så "universelle" som det at man ikke skal prate med mat i munn.'' Her mener du med "som" å sammenligne, altså ikke universelt kontra det universelle å prate med mat i munnen, mens PieLill tror du bruker som for å spesifisere det ikke fullt så universelle.... ''Her mener du med "som" å sammenligne, altså ikke universelt kontra det universelle å prate med mat i munnen, mens PieLill tror du bruker som for å spesifisere det ikke fullt så universelle....'' Takk for oppklaringsforsøk, men jeg er like blank på hvor Pielill mener meningsforskjellen ligger! ;-) "Universell regel" (unntak kanskje for Kina *S*) = man skal ikke prate med mat i munnen. Både PieLill og jeg har sagt at vi anser dette som en universell regel. Jeg legger til grunn at hun da hun skrev sitt første innlegg feiltolket meg dithen at jeg mente at "man skal ikke prate med mat i munnen" var et eksempel på en regel som IKKE var universell. Men dette oppklarte jeg jo i neste innlegg, som hun da besvarer med at vi har ulik oppfatning av hva som menes med "universell", og DA skjønner jeg ikke hva hun mener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 ''voksne flest er ferdig oppdratt, dog med varierende resultat. *LOL*'' Ja, er du ikke enig, da? Absolutt! Jeg syntes det var en treffende kommentar! :-) Og jeg er helt enig med deg i at det kan oppfattes som veldig uoppdragent om barn kommenterer alt det voksne gjør/ikke gjør (selv om man av og til kan fryde seg i sitt indre*S*). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Absolutt! Jeg syntes det var en treffende kommentar! :-) Og jeg er helt enig med deg i at det kan oppfattes som veldig uoppdragent om barn kommenterer alt det voksne gjør/ikke gjør (selv om man av og til kan fryde seg i sitt indre*S*). ok 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vennligst forklar! Vi har begge sagt at vi ser på det som en universell "regel" at man ikke skal snakke med mat i munnen. Hvor kommer den ulike oppfatningen av ordet universell inn? Jeg hadde håpet jeg skulle klare å la være å spore av i en språklig diskusjon. ;-) Hvis en regel er universell gjelder den over alt, tenker jeg. Så en universell regel som ikke er uiniversell hist og her er ikke universell. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg hadde håpet jeg skulle klare å la være å spore av i en språklig diskusjon. ;-) Hvis en regel er universell gjelder den over alt, tenker jeg. Så en universell regel som ikke er uiniversell hist og her er ikke universell. mvh *he he* Ja, selvsagt! Derfor skrev jeg også ordet i anførselstegn da jeg gjentok det, og jeg brukte det altså omigjen for å fp sammenheng med første gangs bruk... ''regler som ikke er fullt så "universelle" '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.