Gå til innhold

Dilemma, venninne jobber på legekontoret??

Anbefalte innlegg

Gjest fastlegen min
Skrevet

Jeg har en venninne som er begynt å jobbe som helsesekretær på legekontoret jeg er tilknyttet. Kjenner på at jeg synes det blir litt vanskelig å forholde seg til. Hva skal jeg gjøre? har ikke så veldig lyst å skifte fastlege heller, men.................

Skrevet

Skjønner hva du mener, kan man stole på hennes integritet? Slik som folk snoker i skattelister osv, så er det sikkert fristende for enkelte å titte litt i journaler de har tilgang til - er det det du tenker? Kan du ikke ta opp problemstillingen med legen din? Hvis du har noe "å skjule".

Gjest fastlegen min
Skrevet

Skjønner hva du mener, kan man stole på hennes integritet? Slik som folk snoker i skattelister osv, så er det sikkert fristende for enkelte å titte litt i journaler de har tilgang til - er det det du tenker? Kan du ikke ta opp problemstillingen med legen din? Hvis du har noe "å skjule".

Jeg har egentlig ikke noe å skjule, men liker ikke at kjente vet mer om meg enn de må. Jeg er en person som ikke forteller hele livshistorien min. Bare det at jeg i dag måtte ringe fastlegen min i tlf-treffetiden og hun tok tlf er nok til at jeg føler det svært ubehagelig. At hun på en måte skal ekspedere meg i luka er ikke noe jeg vil med tanke på tjenester jeg skal ha fra legen min.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe å skjule, men liker ikke at kjente vet mer om meg enn de må. Jeg er en person som ikke forteller hele livshistorien min. Bare det at jeg i dag måtte ringe fastlegen min i tlf-treffetiden og hun tok tlf er nok til at jeg føler det svært ubehagelig. At hun på en måte skal ekspedere meg i luka er ikke noe jeg vil med tanke på tjenester jeg skal ha fra legen min.

Jeg skjønner godt hvordan du føler det. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort... Håper ikke jeg kommer i den situasjonen.

Skrevet

Jeg ville vurdert å bytte fastlege dersom det var meg. Ikke for at jeg har så mye å skjule, men jeg ville følt det ubehagelig om en jeg kjenner skulle ha tilgang til mine papirer.

Helsepersonell har jo taushetsplikt og har ikke lov til å lese journaler de ikke har noe med. Men etter at alt ble elektronisk er journalene mye lettere tilgjengelig enn før. Fristelsen kan ta overhånd for noen. Kjenner dessverre til eksempler på dette :/

Skrevet

Oj, den var ekkel. Ikke at jeg har feilet noe som ingen andre absolutt ikke må få vite, men jeg ville ikke likt at vennene mine kunne grafse i legejournalen min nei...

Kan du snakke med legen om dette?

Skrevet

Det kunne vært verre,- det kunne vært en uvenn(inne) som jobbet der... Eller din manns ex eller noe sånt ;-)

Skrevet

Dessuten skal vel helsesekretærer se i journaler ved feks ev. reseptfornyelser. Så da må du vel regne med at hun ser din også. Er det flere helsesekretærer, slik at du kan be om at din venninne 'ikke ekspederer dine ting'?

Skrevet

Det kunne vært verre,- det kunne vært en uvenn(inne) som jobbet der... Eller din manns ex eller noe sånt ;-)

Eller rett og slett ex-en! Skrekk og gru!

Skrevet

Der jeg har lege så er det flere sekretærer. Du får sikkert en mulighet til å ønske at de andre skal åpne saken din siden dere er bekjente. Så må man stole på at hun ikke er nysgjerrig av seg. Snakk med henne selv om det. Sikkert ikke helt gøy for henne heller....

Skrevet

Jeg har jobba som vikarsekretær selv hos kommunelegen her, og jeg kan love at det var ikke trivelig fra sekretærens side heller, når det kom kjentfolk. For min del hadde jeg overhode ikke interesse av å vite mer enn det som var strengt tatt nødvendig for å gjøre jobben. Og det var minimalt med behov for å gå inn i journalene den gangen - for etterhvert ganske så mange år siden.

Sekretærene er pålagt full taushetsplikt, men vil jo nødvendigvis vite litt etterhvert om dine legerutiner, og vil også ha tilgang til journalen. Hvis du er veldig ubekvem med det, og har mulighet til å bytte lege, så vurder det. Ta det evt opp med fastlegen din, for å få vite i hvor stor grad de har innsyn? Kanskje de har veldig begrensa muligheter i vår digitale verden.

Skrevet

*knis*

Skrevet

Jeg ville i et slikt tilfelle absolutt vurdert å bytte fastlege.

Gjest Helsesekretær1
Skrevet

Jeg jobber som helsesekretær ved et legekontor på et lite sted.

Taushetsplikten gjelder selvfølgelig for helsesekretærer også.

Taushetsplikt vil også si at vi ikke skal søke opp informasjon vi ikke har behov for å vite i forhold til jobben. Dersom noen gjør det, er det oppsigelsesgrunn.

(Det er lett for systemansvarlig å finne ut hvilke journaler brukerne av systemet har vært inne på.)

Men selv om man ikke søker opp informasjon selv i systemet, så sier jo resepter som skal faxes eller eventuelle prøver som tas på laboratoriet ganske mye... Men når det er sagt, når man jobber på et legekontor får man raskt et annet forhold til forskjellige legetjenester som ytes. Det meste blir dagligdagse ting, og de fleste har behov for forskjellige legetjenester innimellom. Jeg håper du tar dette opp med legen din og kanskje også venninnen din, slik at dere finner en løsning på dette :-)

Gjest Veldig nysgjerrig
Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Selvfølgelig går jeg ikke til de jeg kjenner, men må (desverre) innrømme at jeg kikker litt ekstra journalene til dem jeg kjenner. Vi har elektronisk journal og har tilgang til alle brukerne i distriktet. Klart jeg overholder taushetsplikten, men det er nok allikevel ikke så kjekt for dem det gjelder å vite at jeg vet....

Jeg ville helt klart byttet fastlege om jeg var i din situasjon..

Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Selvfølgelig går jeg ikke til de jeg kjenner, men må (desverre) innrømme at jeg kikker litt ekstra journalene til dem jeg kjenner. Vi har elektronisk journal og har tilgang til alle brukerne i distriktet. Klart jeg overholder taushetsplikten, men det er nok allikevel ikke så kjekt for dem det gjelder å vite at jeg vet....

Du er klar over at dette kan sjekkes rimelig kjapt og lett? Om du ikke går til disse pasientene engang, har du jo ingenting i journalene deres å gjøre.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber på legekontoret og jeg har ingen problem å forholde meg til henne på legekontoret. Hun ser massevis av journaler hver dag og selvsagt er det ikke noe ekstra å lese i min. Det blir en del av jobben og hun har et ganske så hverdagslig syn på det som har med lege og kropp å gjøre. At hun skulle lese journaler i nyskjerrighet kan jeg ikke tenke meg. Vi bor på en liten plass og alle kjenner alle. I mange situasjoner er det en fordel å ha en venninne som legesekretær.

Gjest Veldig nysgjerrig
Skrevet

Du er klar over at dette kan sjekkes rimelig kjapt og lett? Om du ikke går til disse pasientene engang, har du jo ingenting i journalene deres å gjøre.

Vi har eget brukernavn og passord og såvidt jeg vet er det ingen som kan gå inn å sjekke hvem som er inne og leser hva om hvem.

Godt mulig at den øverste ledelsen kan gå inn å sjekke dette på et vis, men tviler på at datasystemet vårt er så innviklet. Tror heller ikke noen er interessert i å kontrollere dette. det har de verken tid eller ressurser nok til å kunne gjøre. Lederne i kommunen er nok aller mest opptatt av å i det hele tatt ha nok helsepersonell på jobb.

Skrevet

Vi har eget brukernavn og passord og såvidt jeg vet er det ingen som kan gå inn å sjekke hvem som er inne og leser hva om hvem.

Godt mulig at den øverste ledelsen kan gå inn å sjekke dette på et vis, men tviler på at datasystemet vårt er så innviklet. Tror heller ikke noen er interessert i å kontrollere dette. det har de verken tid eller ressurser nok til å kunne gjøre. Lederne i kommunen er nok aller mest opptatt av å i det hele tatt ha nok helsepersonell på jobb.

Det er egne systemansvarlige som har oversikt over hvilke journaler du er inne på.

Gjest Helsesekretær1
Skrevet

Du bryter jo taushetsplikten ved å lese i journaler du ikke trenger å lese i for å gjøre jobben din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...