Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse ?

Anbefalte innlegg

Gjest Noe å gjøre ?

Min datter på snart 12 år har hele sitt liv hatt en anderledes oppførsel enn de fleste andre barn jeg kjenner. Hun var veldig liten ved fødselen (43 cm) selv om hun ble født bare 11 dager før termin. Hun har hele sitt liv vært veldig sjalu på lillebroren sin og er til tider voldelig mot ham (har lett for å slå/spenne o.l). Da hun var mindre ble hun stiv og avvisende hvis noen ville ha henne på fanget (unntatt hvis det skulle leses). Hun viste heller ikke noe særlig empati (dette har blitt bedre). Hun snakket og gikk (sprang) tidlig (ca 11mnd). Hun er småspist og ved 10 års alder hadde hun ikke tatt igjen på veksten og hun går nå på veksthormon. Hun blir veldig lett rasende og har en tendens til å gi alle andre skylden for ting som ikke går som planlagt. Hun er også ganske verbal og skjeller meg og broren ut så det holder med alle de negative uttrykk hun kan komme på. Hun sliter også veldig med matematikk på skolen. Ellers er hun veldig med på problematikken når jeg snakker med henne, men sier at det bare skjer. Hun er også veldig embivalent - det ene øyeblikker er hun glad i oss og i det andre så hater hun oss. Jeg begynner å bli ganske sliten av dette nå og lurer på om det er noe å gjøre med dette - minner det om noe som det kan stilles noen diagnose på ? Er det medisiner som kan hjelpe ? Bare så det er sagt hun har selvfølgelig sine positive og gode sider også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318947-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ble syk som ung

Hvis en mistenker at ungen har en uhensiktsmessig atferd og/eller at barnet ikke har det bra og en ikke greier å få barnet på rett spor så bør en få profesjonell hjelp, mener jeg.

Men kan veksthormonene påvirke atferden og humøret?

Hei!

Jeg jobber som lærer og vil sterkt anbefale deg å søke hjelp i skolen. Du kan snakke med læreren/spesialpedagog og få gode råd og hjelp. Kanskje det viser seg at læreren har merket seg noe av det samme som deg? Det er bare positivt at du viser at du bryr deg, læreren vil uansett synes at du er en god forelder som tar opp dette. Læreren vil kanskje henvise til PPT, som igjen sørger for at hun kommer til utredning.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...