Gå til innhold

Selskinnssko

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227555344' post='4023363]

Men mine selskinnsko, de som jeg kanskje skal kjøpe, er laget av en selvdødd sel, som har levd et langt og lykkelig liv. ;-)

Hehe, da varmer de nok ekstra godt ;0)

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

20

• morsan

12

• Lillemus

6

• Aliza1365380759

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror du dyrene får en human behandling på et dyre slakteri?

I de fleste tilfeller ja. Men det finnes skrekkhistorier fra slakteriene også.

Aliza1365380759
Skrevet

I de fleste tilfeller ja. Men det finnes skrekkhistorier fra slakteriene også.

Selv skiller jeg mellom skinn fra dyr som likevel har gått til mat (som saueskinn/kuskinn), og skinn/pels fra dyr som ikke har gått til mat, f.eks mink og rev. Jeg foretrekker skinnimitasjon, men synes det er "bedre" å bruke f.eks saueskinn enn minkpels.

Skrevet

Jeg har, men bruker dem ikke. Da jeg var gravid var de det eneste skoparet jeg klarte å få på den siste måneden. Uten sokker. siden den gangen har jeg hatt stygga på dem.

Etter at foret ble tråkket flatt, så har de ikke vært så imponerende varme heller. Får jo gode sokker inni dem, da,men foretrekker den nettere varianten av Sorel. Høye nesnalobber er visstnok gode de også, men jeg og nesnalobbene er definitivt ikke skapt for hverandre.

Kåpe og panneband blir mer for kjerringer/fine fruer. Og de bruker sjeldent selskinnssko til. Men en fin anorakk i selskinn er ikke å forakte, særlig hvis du får hetta kanta med reveskinn.

P

Skrevet

Selv skiller jeg mellom skinn fra dyr som likevel har gått til mat (som saueskinn/kuskinn), og skinn/pels fra dyr som ikke har gått til mat, f.eks mink og rev. Jeg foretrekker skinnimitasjon, men synes det er "bedre" å bruke f.eks saueskinn enn minkpels.

Jeg skiller også mellom nyttedyr, hvor pelsen er en måte å bruke mer av dyret på, og på dyr som er avlet opp pga pelsen.

I fhd til selfangst har jeg overhode ingen skrupler. Man dreper uansett et dyr når man trenger skinn, og selen har levt et godt liv i frihet før den ender opp hos meg eller andre.

Skrevet

Hehe, da varmer de nok ekstra godt ;0)

*hehe*

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg skiller også mellom nyttedyr, hvor pelsen er en måte å bruke mer av dyret på, og på dyr som er avlet opp pga pelsen.

I fhd til selfangst har jeg overhode ingen skrupler. Man dreper uansett et dyr når man trenger skinn, og selen har levt et godt liv i frihet før den ender opp hos meg eller andre.

Hvis selen i utgangspunktet skulle spises synes jeg det er greit, men det er ikke greit for meg hvis selen drepes pga skinnet og kjøttet kastes. Mat må man ha for å overleve, men man _må_ ikke ha skinn-/pelsprodukter.

Skrevet

Har ikke selskinnsko, egentlig vet jeg ikke hva det er engang, men antar det er sko laget av selskinn!

Har heller ingenting annet laget av selskinn, ikke har jeg spesielt lyst på heller, pels med hår får jeg en uggen følelse av, liker ikke å bli påmint at det faktisk var et levende dyr inne i klærne og skoa mine før.

Har Sorel sko, og har ikke opplevd å fryse i dem, de er de styggeste skoene jeg noen gang har hatt, men du å du de er varme og gode!

Aliza1365380759
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227555344' post='4023363]

Men mine selskinnsko, de som jeg kanskje skal kjøpe, er laget av en selvdødd sel, som har levd et langt og lykkelig liv. ;-)

*ødelegger idyllen* Selen må flås mens den ennå er varm for at skinnet skal kunne brukes, så med mindre du passerer akkurat idet selen dør og flår den selv så stiller jeg meg tvilende til den forklaringen ;-)

Skrevet

Hvis selen i utgangspunktet skulle spises synes jeg det er greit, men det er ikke greit for meg hvis selen drepes pga skinnet og kjøttet kastes. Mat må man ha for å overleve, men man _må_ ikke ha skinn-/pelsprodukter.

Sant nok, det vil være tilfelle i fhd til selfangst - som frambringer mesteparten av skinnet. Men det som skytes lokalt brukes oftest til hundefor, så da kommer kjøttet også til nytte.

Skrevet

*Fnis* Jeg har faktisk hatt selskinnsko, synes de er kjempefine jeg. :o) De revnet i sømmen bak etterhvert. Husker jeg gikk et par km i dem, barbeint, midt på iskalde vinteren bare for å sjekke hvor varme de var (jeg er alltid ISKALD på beina!) og de holdt faktisk på varmen gitt.

Skrevet

Joda, det har jeg sikkert. Men selfangst er noe av det verste jeg ser. Helt grusomt.

:0)

Nå lider vel ikke selen så voldsomt, et kakk i hodet og så er det slutt? Burdyr-pels holder jeg meg laaaangt unna da. Ellers går det i saueskinn og sånt her i gården.

Skrevet

*Fnis* Jeg har faktisk hatt selskinnsko, synes de er kjempefine jeg. :o) De revnet i sømmen bak etterhvert. Husker jeg gikk et par km i dem, barbeint, midt på iskalde vinteren bare for å sjekke hvor varme de var (jeg er alltid ISKALD på beina!) og de holdt faktisk på varmen gitt.

En praktisk og varm oppfinnelse, hehe! Jeg skal kjøpe meg, tror jeg. Men i dag kjøpte jeg med svarte Sorel Cumberland m/hvit kant.

Skrevet

Nå fikk jeg rare bilder på netthinna ;P

Det må ha vært av "BlomsterFinn" og Jan Thomas!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227546604' post='4023207]

Det er du som har vunnet i Lotto, ikke nabo'n!

41 kroner ja.

Skrevet

Nå lider vel ikke selen så voldsomt, et kakk i hodet og så er det slutt? Burdyr-pels holder jeg meg laaaangt unna da. Ellers går det i saueskinn og sånt her i gården.

Et kakk i hodet er vel slik fiskerene fremstiller det. Utallige filmer og dokumentarer viser desverre noe annet..

Burdyr ja, så du den dokumentaren som reven?

Uff, det var helt forferdelig! Men godt det kommer frem i lyset, så får vi håpe det forbudt her også etterhvert..

Skrevet

Et kakk i hodet er vel slik fiskerene fremstiller det. Utallige filmer og dokumentarer viser desverre noe annet..

Burdyr ja, så du den dokumentaren som reven?

Uff, det var helt forferdelig! Men godt det kommer frem i lyset, så får vi håpe det forbudt her også etterhvert..

Holder meg til sau, rein og sel jeg - de tre har forhåpentligvis hatt en fint liv. :o)

Jeg har ikke sett den dokumentaren du snakker om og har ikke tenkt det heller - jeg orker bare ikke. At noen kan finne på å innbille seg at dyrene har det helt fint på en halv kvadratmeter med netting på alle kanter (selv på golvet!) er helt uforståelig for meg.

Skrevet

Selen har nok levd et godt liv før den blir drept ja. Og godt er det. Men det er måten den blir drept på jeg er i mot.

Skrevet

Holder meg til sau, rein og sel jeg - de tre har forhåpentligvis hatt en fint liv. :o)

Jeg har ikke sett den dokumentaren du snakker om og har ikke tenkt det heller - jeg orker bare ikke. At noen kan finne på å innbille seg at dyrene har det helt fint på en halv kvadratmeter med netting på alle kanter (selv på golvet!) er helt uforståelig for meg.

Helt uforstålig for meg også. Dyreplageri til tusen...

Og dyrene har sannsynlign\vis levd et godt liv før de ble drep, og det er bra. Det er måten selen blir drept på jeg er i mot....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...