Gjest Ranløsa Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Er det meningen at man skal det? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Kommer an på hva du mener med bruktsalg. 0 Siter
Gjest Ranløsa Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Kommer an på hva du mener med bruktsalg. Alt av saker og ting som selges på FINN feks 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Alt av saker og ting som selges på FINN feks Man skal ikke betale skatt på salg av brukte ting som selges gjennom Finn. 0 Siter
Gjest Ranløsa Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Man skal ikke betale skatt på salg av brukte ting som selges gjennom Finn. Hva med salg av nye ting evt egenproduserte ting? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Hva med salg av nye ting evt egenproduserte ting? Er det ting du produserer på hobbybasis, så skal du ikke betale skatt av salget Hvis produksjonen har preg av næringsvirksomhet, så må du føre regnskap og betale skatt på vanlig måte. 0 Siter
Gjest Ranløsa Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Er det ting du produserer på hobbybasis, så skal du ikke betale skatt av salget Hvis produksjonen har preg av næringsvirksomhet, så må du føre regnskap og betale skatt på vanlig måte. Hvor går grensen for hobbyvirksomhet? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Hvor går grensen for hobbyvirksomhet? Dette sier skatteetaten på sine sider: Sitat: "7 Særlig om hage- og naturprodukter Bruttoinntekt ved salg av hage- og naturprodukter opptil kr 4 000 er skattefri, forutsatt at aktiviteten ikke er utøvet i virksomhet, jf. FSFIN § 5‑15‑7." http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=69123&epslanguage=NO&mainchapter=69375&chapter=69388#x69388 0 Siter
Gjest Ranløsa Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Dette sier skatteetaten på sine sider: Sitat: "7 Særlig om hage- og naturprodukter Bruttoinntekt ved salg av hage- og naturprodukter opptil kr 4 000 er skattefri, forutsatt at aktiviteten ikke er utøvet i virksomhet, jf. FSFIN § 5‑15‑7." http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=69123&epslanguage=NO&mainchapter=69375&chapter=69388#x69388 Ser at noen som er reser på ullstrømpestrikking legger ut for salg på FINN. Kunne tenkt meg noe tilsvarende. Vet ingenting om regler for sånt og så kom vi til å diskutere alt som sleges brukt. Men det er muligens andre regler for bruktsalg. Jeg kan ikke finne svar på det jeg lurer på. Det evt vil selge er utenfor kategori hage/naturprodukt 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Ser at noen som er reser på ullstrømpestrikking legger ut for salg på FINN. Kunne tenkt meg noe tilsvarende. Vet ingenting om regler for sånt og så kom vi til å diskutere alt som sleges brukt. Men det er muligens andre regler for bruktsalg. Jeg kan ikke finne svar på det jeg lurer på. Det evt vil selge er utenfor kategori hage/naturprodukt Jeg finner ikke noe konkret som forteller om hvor grensene går for hva som regnes som inntekt av hobbyvirksomhet og hva som blir næringsinntekt. Men når skatteetaten setter grensen på 4.000 kr ved salg av hage/naturprodukt, så kan en jo ta det som en pekepinn på hvor grensen går for hva som er inntekt ved hobbyvirksomhet og når det blir næringsvirksomhet. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Jeg finner ikke noe konkret som forteller om hvor grensene går for hva som regnes som inntekt av hobbyvirksomhet og hva som blir næringsinntekt. Men når skatteetaten setter grensen på 4.000 kr ved salg av hage/naturprodukt, så kan en jo ta det som en pekepinn på hvor grensen går for hva som er inntekt ved hobbyvirksomhet og når det blir næringsvirksomhet. Her fant jeg noe i Lignings ABC: Sitat: "Det viktigste moment for grensen mellom virksomhet og ikke-økonomisk aktivitet som f.eks. fritidsaktivitet, sosialt arbeid mv., er kravet om at aktiviteten er egnet til å gi skattyteren økonomiske fordeler. Det avgjørende er om aktiviteten objektivt sett er egnet til å gi overskudd når en ser aktiviteten over en passende tid." http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=70449&epslanguage=NO&mainchapter=70677&chapter=70732#x70732 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.