Urolig og sliten Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hei. Jeg har en sønn på 22 år, som fikk diagnosen ADHD/ADD i voksen alder; mars -07, etter å ha mistenkt dette siden tidlig barneår. Selv etter mye krangel med skole, PPT opp gjennom oppveksten pga min mistanke, ble dette ikke utredet, og fikk hele tiden "trøst" med at han er jo "bare en spesiell" unge med en smule dårlig oppdragelse. Sønn min har slitt på mange områder, og jeg slo meg aldri helt til ro med skolens "dom". Altså fikk jeg ham diagnostisert ved Nevropsykologisk Senter AS i Oslo. Det hører også med til historien at i tillegg til konsentrasjonsvansker, adferdsproblemer og urolighet som barn, havnet han lett i dårlig miljø som ungdom, og begynte med selvmedisinering i form av hasj tidlig, for å "roe huet" som han kaller det. Han er veldig utagerende, innimellom veldig deprimert (og suicidal) og har liten eller ingen struktur på livet sitt. Han har "brukt opp" alle rundt seg i form av å bo, spise og leve på andres regning, og pga humørsvingninger, raserianfall etc. er det vanskelig å ha ham boende hjemme, for ikke å ødelegge en hel familie, da han tar mye plass. Han har kamerater han nå bor hos til tider, og klarer rett og slett ikke å holde på en jobb eller få et normalt liv, hvor han skjønner at jobb er en viktig del for å skaffe seg penger og deretter bosted og et liv. Dette sliter på meg som mor, og jeg er alltid veldig urolig for ham. Jeg får liksom ikke fred. Jeg kan jo ikke holde på å "redde ham" resten av livet heller. Han trenger sårt medisiner for sin sykdom, men regelen er jo at han ikke kan begynne på medisiner før han har levert rene urinprøver i 3 mnd., noe han ikke klarer. Han vet selv at håpet hans ligger i medisiner, at livet kanskje blir lettere for ham å takle, og at han da kanskje ser en utvei. Han kan jo ikke fortsette å ha det sånn! Men hva gjør jeg/vi?? Ønsket mitt er om han kunne fått et opphold på en institusjon, hvor han kunne medisineres under tilsyn, den første tiden, og kanskje hjelp videre derfra. Er det mulig? Fins det andre muligheter? Har du et råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det er tragisk med slike saker hvor oppegående foreldre ikke når frem med sine bekymringer om ADHD. Tidlig behandling kunne forhindret rusmisbruk, antisosialitet og manglende utdannelse. Det er mulig å søke han til institusjonsbehandling for avvenning av rusmidler. Han må imidlertid villle det selv. Desverre kan du ikke ha alt for store forhåpninger om hva som vil skje etter medisinering når forfallet allerede har kommet så langt. Kun ca 20% lar seg rehabilitere når behandling settes inn på et så sent stadium. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2628747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen spm Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det er tragisk med slike saker hvor oppegående foreldre ikke når frem med sine bekymringer om ADHD. Tidlig behandling kunne forhindret rusmisbruk, antisosialitet og manglende utdannelse. Det er mulig å søke han til institusjonsbehandling for avvenning av rusmidler. Han må imidlertid villle det selv. Desverre kan du ikke ha alt for store forhåpninger om hva som vil skje etter medisinering når forfallet allerede har kommet så langt. Kun ca 20% lar seg rehabilitere når behandling settes inn på et så sent stadium. Hva med edronax? Jeg vet at sentralstimulerende stoffer ikke skrives ut før rusfrihet, men kunne man forsøkt med edronax i en slik periode? Ville det være skadelig hvis ikke misbruket var stort? Hadde en hatt mye tape? Er det fortsatt slik at en ikke kan få utskrevet strattera ved diagnostisert ADHD i voksen alder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2628767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
florista Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hva med edronax? Jeg vet at sentralstimulerende stoffer ikke skrives ut før rusfrihet, men kunne man forsøkt med edronax i en slik periode? Ville det være skadelig hvis ikke misbruket var stort? Hadde en hatt mye tape? Er det fortsatt slik at en ikke kan få utskrevet strattera ved diagnostisert ADHD i voksen alder? Hei Urolig og sliten. Ville bare si at jeg har en bror som fikk diagnosen ADHD som 24 åring. Mine foreldre prøvde fortvilet å få hjelp når han var barn, men ingen tok de alvorlig. På ungdomsskolen begynte han med dop, og var langt utpå kjøret. Han fikk seg en fantastisk kjæreste, som sammens med mine foreldre, klarte å få han ut av rushelvete som 26 åring. Så det er mulig!! Stå på. Men husk deg selv oppi dette også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2628797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hva med edronax? Jeg vet at sentralstimulerende stoffer ikke skrives ut før rusfrihet, men kunne man forsøkt med edronax i en slik periode? Ville det være skadelig hvis ikke misbruket var stort? Hadde en hatt mye tape? Er det fortsatt slik at en ikke kan få utskrevet strattera ved diagnostisert ADHD i voksen alder? det er vel verdt å forsøke Edronax eller Strattera. Stattera kan forskrives til voksne. Det er ikke automatisk refusjon, men vi har ikke hatt problem med å få innvilget refusjon etter individuell søknad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2629677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xanordolcontin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 det er vel verdt å forsøke Edronax eller Strattera. Stattera kan forskrives til voksne. Det er ikke automatisk refusjon, men vi har ikke hatt problem med å få innvilget refusjon etter individuell søknad. Jeg fikk straterra da jeg ble diagnostisert med ADD AD/HD i en alder av 37 år.I de to første ukene merket jeg ingen ting,men sakte og snikende kom en følelse av ekstrem tristhet og jeg måtte legges inn på psykiatrisk sykehus fordi fagpersonalet rundt meg fryktet at jeg ville begå selvmord eller skade meg på en eller annen måte. Stratterra burde forbys.jeg ble flyttet over på ritalin tabletter og står i dag på 80 mg pr dag.Jeg har litt for dårlig effekt av ritalinen for effekten forsvunner ca 2 timer etter inntak og jeg blir dau sjuk.Føles som om jeg har gått på fylla i ukesvis når effekten går ut.Prøvde med 40 mg kapsler morge ,middag og 10 mg tab til kvelds,men med samme resultat.effekten av kaslene forsvant etter 3-4 timer.Jeg har fått timehos en privat praktiserende psykiater og hun har gnerell foreskrivningsrett på sentralstimulerende midler.Hun foreslo at jeg skulle få prøve ut dexamin i 3 mnd for å se om det gå bedre effekt og mindre bivirkninger.Jeg er en smule skeptisk til dexamin da jeg har hørt at dette medikamentet inneholder nesten rent amfetaminsulfat. Fikk også forklart at brukt som foreskrevet så ville det ikke foreligge noen stor fare for avhengighet eller alvorlige bivirkninger. Hadde det vært opp til meg så skulle min dose ritalin ligget på 30 mg ca hver 2,5 time fra 06.00til ca kl 18-00.Jeg har prøvd og da fikk jeg ingen sykdomdfølelse og jeg fikkheller ikke de vanlige problemene med å få sove om natta.Bør nevne at jeg oså tar 1-2 mg rivotril 3-5 ganger i uka 1 time før jeg legger meg.Jeg tar urin og blod prøver 1 gang i uka og de har aldri funnet noe tegn på at jeg har tatt for mye eller utelatt å ta medisinene,så jeg burde vel få innvilget kravet om utprøving av dexamin?Men jeg lurer alikevel på om jeg vilkunne oppnå rus hvis jeg foreksempel 5 dobler en dose av dexamin. Det klør noe helt for jævlig i hue etter noe som kan stoppe dampen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2631219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg fikk straterra da jeg ble diagnostisert med ADD AD/HD i en alder av 37 år.I de to første ukene merket jeg ingen ting,men sakte og snikende kom en følelse av ekstrem tristhet og jeg måtte legges inn på psykiatrisk sykehus fordi fagpersonalet rundt meg fryktet at jeg ville begå selvmord eller skade meg på en eller annen måte. Stratterra burde forbys.jeg ble flyttet over på ritalin tabletter og står i dag på 80 mg pr dag.Jeg har litt for dårlig effekt av ritalinen for effekten forsvunner ca 2 timer etter inntak og jeg blir dau sjuk.Føles som om jeg har gått på fylla i ukesvis når effekten går ut.Prøvde med 40 mg kapsler morge ,middag og 10 mg tab til kvelds,men med samme resultat.effekten av kaslene forsvant etter 3-4 timer.Jeg har fått timehos en privat praktiserende psykiater og hun har gnerell foreskrivningsrett på sentralstimulerende midler.Hun foreslo at jeg skulle få prøve ut dexamin i 3 mnd for å se om det gå bedre effekt og mindre bivirkninger.Jeg er en smule skeptisk til dexamin da jeg har hørt at dette medikamentet inneholder nesten rent amfetaminsulfat. Fikk også forklart at brukt som foreskrevet så ville det ikke foreligge noen stor fare for avhengighet eller alvorlige bivirkninger. Hadde det vært opp til meg så skulle min dose ritalin ligget på 30 mg ca hver 2,5 time fra 06.00til ca kl 18-00.Jeg har prøvd og da fikk jeg ingen sykdomdfølelse og jeg fikkheller ikke de vanlige problemene med å få sove om natta.Bør nevne at jeg oså tar 1-2 mg rivotril 3-5 ganger i uka 1 time før jeg legger meg.Jeg tar urin og blod prøver 1 gang i uka og de har aldri funnet noe tegn på at jeg har tatt for mye eller utelatt å ta medisinene,så jeg burde vel få innvilget kravet om utprøving av dexamin?Men jeg lurer alikevel på om jeg vilkunne oppnå rus hvis jeg foreksempel 5 dobler en dose av dexamin. Det klør noe helt for jævlig i hue etter noe som kan stoppe dampen. Har du prøvd Ritalin depottabletter eller Concerta? De har lengre virketid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2631244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urolig og sliten Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Hei Urolig og sliten. Ville bare si at jeg har en bror som fikk diagnosen ADHD som 24 åring. Mine foreldre prøvde fortvilet å få hjelp når han var barn, men ingen tok de alvorlig. På ungdomsskolen begynte han med dop, og var langt utpå kjøret. Han fikk seg en fantastisk kjæreste, som sammens med mine foreldre, klarte å få han ut av rushelvete som 26 åring. Så det er mulig!! Stå på. Men husk deg selv oppi dette også. Tusen takk for innlegget ditt og oppmuntrende ord. Det viser jo bare at det er håp, og at det er håp for alle. Det er jo nettopp håpet som driver en. Er ikke helt ferdig i denne saken og håper det ender like bra som med broren din. Lykke til videre, både for dere og broren din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318991-adhd-og-medisiner/#findComment-2631533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.