Gå til innhold

adventsbok for barn

Gjest kan du en god bok?

Anbefalte innlegg

Gjest kan du en god bok?

I fjor kjøpte vi en bok for første gang som har et kapittel å lese for hver dag frem til jul.

Her og nå husker jeg ikke hva den heter, men handlet om en gammel mann som plutselig dukket opp og forsvant igjen før løsningen kom på slutten etter diverse hint i kalenderen til barnet underveis.Juleevangeliet ble flettet inn i disse hintene.

Dette var en kosestund for oss alle. Vi tente lys og leste høyt etter tur.

I år vil vi starte på en ny bok helst. Men finnes det flere derute i bokhandelen? Noen som har et forslag til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julemysteriet til Jostein Gaarder leser vi hvert år i desember.

Det har vi gjort siden eldstemann var 6 år.

-du kan vel lese den samme som i fjor hvis den slo an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Månetoppen-boken er koselig førjulslesning. Den kom da Jul på Månetoppen gikk på TV første gang, men blir kanskje ikke tilgjengelig før serien kommer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*springer til biblioteket*

Jeg leste om samme boka på dol forleden, og mailet sporenstreks til biblioteket. De hadde ingen eksemplarer inne, men har bestilt den til meg fra en av bygdefilialene.

Service - det er biblioteket det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 6-7 årsalder og langt oppover, den kan være litt for vanskelig for de minste kanskje?

Tror du den er for innviklet for en 5 1/2-åring? Hun er helt "normal" i utviklingen på alle måter.

Jeg har uansett bestilt den fra bokklubben nå, men kan jo spare den til neste år hvis det er litt i tidligste laget nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du den er for innviklet for en 5 1/2-åring? Hun er helt "normal" i utviklingen på alle måter.

Jeg har uansett bestilt den fra bokklubben nå, men kan jo spare den til neste år hvis det er litt i tidligste laget nå.

Det er mange år siden jeg leste den sist så jeg vet ikke, men det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk i gang med denne for 2 år siden. Da var storesøster 5 år - og vi ga opp undervegs. Den ble for vanskelig for henne, bl.a. med fremmedartede navn og en historie som foregikk i to ulike verdner.

I fjor kjøpte vi "Nisse Noppes Juleeventyr". Den passet bra for våre som da var 4 og 6 år.

Planlegger "Nisse Noppe" i år også - og så tar vi "Julemysteriet" til neste jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nisse Noppes Juleeventyr" er ei koselig adventsbok, som er bygget på gamle norske førjulstradisjoner.

"En dag finner den lille skognissen Nisse Noppe et mystisk skrin i fjæra. Det forsvinner, og sammen med venninnen Nille begir Noppe seg ut på en spennende jakt etter skrinet."

Eventyret følger primstaven med datoer og merkedager. Hver dag møter Noppe og Nille en mystisk figur eller vesen som alle hører sammen med merkedager og naturfenomener i desember måned.

God Bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kan du en god bok?

Julemysteriet til Jostein Gaarder leser vi hvert år i desember.

Det har vi gjort siden eldstemann var 6 år.

-du kan vel lese den samme som i fjor hvis den slo an?

Jeg er laget slik at jeg ikke orker å hverken se en film eller lese en bok to ganger. Det blir for kjedelig så lenge det finnes alternativer som er gøy å oppdage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan du en god bok?

"Nisse Noppes Juleeventyr" er ei koselig adventsbok, som er bygget på gamle norske førjulstradisjoner.

"En dag finner den lille skognissen Nisse Noppe et mystisk skrin i fjæra. Det forsvinner, og sammen med venninnen Nille begir Noppe seg ut på en spennende jakt etter skrinet."

Eventyret følger primstaven med datoer og merkedager. Hver dag møter Noppe og Nille en mystisk figur eller vesen som alle hører sammen med merkedager og naturfenomener i desember måned.

God Bok!

Denne skal jeg spørre etter i bokhandelen. Har aldri hørt om den før.

Jeg var i to forskjellige bokhandlere i dag og spurte om de hadde noen bøker som jeg spør etter her. Men ingen av dem hadde noe inne. Syntes det var rart?Nå har jeg ihvertfall en tittel som de kan bestille i det minste.

Dessuten er jeg redd for at mange av de yngre ansatte ikke har særlig peil på hva som finnes. Det er trist.

Jeg kan jo også prøve bibiloteket på din bok.Kanskje jeg slipper unna med å låne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste "Julemysteriet" av Jostein Gaarder for min eldste i fjor eller i forfjor - da han var 7 eller 8 år. Tror han var 7. Begynte å ha med søstera som er to år yngre, men hun klarte ikke å henge med.

Det er en nydelig bok, som jeg gjerne vil lese om igjen. Tror kanskje jeg venter til neste år, når hun minste er 5,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart advent allerede???

"Julenissen skal vel også ha gaver" (husker ikke forfatter, men han er finsk, tror jeg). Passer for små barn da...

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laget slik at jeg ikke orker å hverken se en film eller lese en bok to ganger. Det blir for kjedelig så lenge det finnes alternativer som er gøy å oppdage!

Akkurat julebøker synes jeg det er koselig å lage tradisjon ut av, og tradisjoner er jo nettopp å gjenta noe hvert år.

-men vi leser mye nye bøker og ser nye filmer også altså!

-så utenom jula er jeg enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...