Gå til innhold

Lightning process mot angst og depresjon

Anbefalte innlegg

Virker LP mot angst og depresjon. Det står det på Phil Parker sine sider og også en som driver Lp i Norge mente dette. 70 % ble bra sa hun. Jeg lider av cf, somatisert GAD pluss annen angst og depresjon. Er det noen som har prøvd. Jeg har sett tre bekjente bli bra av ME. Men hva med angst og depresjon?

Hva tror du NHD. 3 dager a 4-5 timer.kr 15.000,- Jeg har gått hos teapaut og pratet om mine plager i ett og ett halvt år

står på stedet hvil. Har og gått på KID kurs, uten noen nytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319017-lightning-process-mot-angst-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er som de sier er jo dette intet mindre enn ett mirakel, så da burde jo helsemyndigheter kaste seg over det og bruke det i psykisk helsevern.

Hun jeg snakket med sa at blant de ME pasienter hun hadde fått friske var det også mange som hadde både angst og depresjon som tilleggsplager ???

Jeg kjenner ei som har gått et slikt kurs. Hun må jobbe videre med seg selv og ikke fokusere på sykdom og snu tankemønsteret... sitt lærte hun på kurset. Hun ble ikke bra umiddelbart etter kurs oppholdet.

Jeg har ikke så stor tro på at dette fungerer for alle.

Jeg tror ikke slik jeg er kunne ha blitt frisk på 2 til 3 dager med dette kurset. Og det er altfor mye penger å satse. Da syns jeg det er greiere med legehjelp, psykolog og medisiner.

Hvis det er som de sier er jo dette intet mindre enn ett mirakel, så da burde jo helsemyndigheter kaste seg over det og bruke det i psykisk helsevern.

Hun jeg snakket med sa at blant de ME pasienter hun hadde fått friske var det også mange som hadde både angst og depresjon som tilleggsplager ???

ME pasienter blir friske gitt at de tror på behandlingen de får. Er det noe man ikke må gjøre med funksjonelle nevrologiske lidelser som dette, så er det å forsøke å si at det er noe "psykisk" galt. Da stritter de sånn i mot at potensiale for all behandling og relasjon er ødelagt.

ME pasienter må ta et valg; tilbringe tiden i sengen eller jobbe med seg selv.

Annonse

15000 for 12-15 timer over tre dager høres veldig dyrt ut. Hva med å prøve vanlig kognitiv terapi? Mener nhd har skrevet at lp er "kognitiv terapi light".

Jeg har heller ikke så stor tro på et så intensivt kurs. Du lærer nok mye, får mange nye tanker og masse entusiasme til å prøve å endre tanker og handlingsmønstre. Men hva så når det har gått litt tid? Jeg har i alle fall behov for en behandler jeg kan diskutere ting med underveis i prosessen.

Hvis du er interessert i kognitiv terapi anbefaler jeg å lese Ingvar Wilhelmsen, Sjef i eget liv. Tror du vil ha godt utbytte av det også, og det er langt billigere.

ME pasienter blir friske gitt at de tror på behandlingen de får. Er det noe man ikke må gjøre med funksjonelle nevrologiske lidelser som dette, så er det å forsøke å si at det er noe "psykisk" galt. Da stritter de sånn i mot at potensiale for all behandling og relasjon er ødelagt.

ME pasienter må ta et valg; tilbringe tiden i sengen eller jobbe med seg selv.

så du mener det er en psykisk lidelse?

Jeg kjenner ei som har gått et slikt kurs. Hun må jobbe videre med seg selv og ikke fokusere på sykdom og snu tankemønsteret... sitt lærte hun på kurset. Hun ble ikke bra umiddelbart etter kurs oppholdet.

Jeg har ikke så stor tro på at dette fungerer for alle.

Jeg tror ikke slik jeg er kunne ha blitt frisk på 2 til 3 dager med dette kurset. Og det er altfor mye penger å satse. Da syns jeg det er greiere med legehjelp, psykolog og medisiner.

ble hun du kjente bra etter en tid med trening i tankemønster?

Sakset fra nettsidene deres:

http://www.aktivprosess.no/hva_er_the_lightning_process.htm

''Fordi prosessens suksess er fullstendig avhengig av at DU gjør de nødvendige endringene, har vi funnet ut at graden av motivasjon, innsatsvilje og åpenhet for prosessens metoder er den mest avgjørende faktoren for å få til en rask og vedvarende endring. Husk, dette er ikke en behandling. Det er en treningsmetode og verktøyet i prosessen er bare effektive når de brukes slik de er lært.

Noen måter å tenke på er nyttige på noen områder. Å være kritisk og analytisk er nødvendig innenfor felter som jus og forskning, men ikke like nyttige i følelsesmessige forhold.

Vi har erfart at en kritisk innstilling ikke nødvendigvis forhindrer deg i prosessen, men det betyr at det vil ta deg mye lenger tid å oppnå de endringene du ønsker. Dette fordi du vil fokusere på dine vanlige analytiske tanker i stedet for å gjøre prosessen.

Hvis du har en analytisk legning – er du villig til å legge dette litt til side mens du tar treningen?''

''Når treningen er fullført må klientene selv vurdere om de har fått en riktig forståelse av kursmaterialet. En stor andel av deltakerne (omtrent 90% i følge Phil Parkers statistikk) får denne forståelsen og oppnår de endringene vi forventer.''

''Selv om Aktiv Prosess gjennomfører en grundig vurdering i forkant er det kun den enkelte deltaker som kan ta ansvar for at de er motivert nok og villig til satse det som trengs for å lykkes med The Lightning Process.''

Av dette kan du se at de gir sine betalende kunder/pasienter det hele og fulle ansvar om opplegget deres ikke virker. Funker det ikke er det du som ikke har vært flinkt nok. (De bruker ikke ordet flink, men 'motivert' eller 'åpen'.) Så de fraskriver seg i realiteten alt ansvar for kvaliteten av opplegget. Alle problemer sitter hos pasienten.

De gjør det også klart at å stille spørsmål ved opplegget deres i seg selv vil gjøre at det ikke virker.

''The Lightning Process har en stor siling av kursdeltakere og bare de som kan overbevise oss om at de er motiverte nok får delta. Derfor har kurset også gode resultater.''

Dette gir et skinn av eksklusivitet og at man virkelig har fått en enestående mulighet om man blir tatt opp på et kurs. Gadd vite hvor mange av sine søkere de i realiteten avviser.

At 90% får god effekt i GB, er dårlig dokumentert.

Alt i alt hadde ikke jeg giddet å satse pengene mine på dette opplegget, om jeg ikke hadde ekstremt mye penger jeg strevde med å bli kvitt.

mvh

Annonse

LP-folkene anerkjenner ME som en fysisk sykdom, eller hva det heter, at det ikke er psykisk.

Ok, da skal jeg forklare hva jeg mener:

Alle kroniske sykdommer har andre, underliggende lidelser (hos de aller, aller fleste). Når jeg fikk ME og dermed måtte kutte ut arbeidslivet, og det aller meste av det sosiale liver i tillegg til at jeg ble "fattig", førte dette med seg depresjoner (selvfølgelig, holdt jeg på å si). Siden depresjon i seg selv kan gjøre at man blir temmelig tiltaksløs, trist, får smerter osv osv (alle klassiske symptomer på depresjon), blir selvfølgelig allmenntilstanden redusert deretter. ME'en forverrer seg, siden den reagerer veldig på stess (fysisk og psykisk).

Jeg kurerer depresjonen, dermed slipper jeg unna endel "tilleggsplager" - ME'en ligger igjen som utgangspunktet. Jeg kurererte depresjonen ved å gå til psykolog og snu tankegang og tenke mer positivt (+ AD da...).

Så ja - jeg kan gå med på at man kan _bli bedre_ av LP, men det er fordi man "kurerer" tilleggsplagene som følger med en kronisk, delvis invalidiserende sykdom som ME er - men her kurerer man _bare_ den psykiske biten, ME'en kureres ikke. Og da å måtte betale 15 000 (var det ikke det?) for dette, og i tillegg skal pasienten få skylden hvis ME'en ikke kureres, er uakseptabelt!

Jeg er slett ikke fremmed for at psyken hos ME-pasienter forverrer tilstanden (jeg har selv erfart det), og at man blir bedre hvis man jobber med den biten - men sykdommen i seg selv vil ligge der (det er 100 forskjellige grader av ME uansett)...

Jeg har ME selv, og vet at dette ikke er noen psykisk sykdom - ergo kan den ikke kureres ved å "tenke seg frisk"...

Hvordan vet du at ME ikke er en psykisk sykdom? Dokumentasjon? Jeg trodde det var mange ubesvarte spørsmål i forbindelse med ME. Og vet at de fleste pasienter med ME går i forsvar med en gang det antydes at det kan være psykisk.

Nb. Jeg spør fordi jeg vil vite mer, ikke for å "mistenkeliggjøre" deg.

Hvordan vet du at ME ikke er en psykisk sykdom? Dokumentasjon? Jeg trodde det var mange ubesvarte spørsmål i forbindelse med ME. Og vet at de fleste pasienter med ME går i forsvar med en gang det antydes at det kan være psykisk.

Nb. Jeg spør fordi jeg vil vite mer, ikke for å "mistenkeliggjøre" deg.

Les svaret mitt til "hjertelyden" under, så ser du hva jeg mener...

LP-folkene anerkjenner ME som en fysisk sykdom, eller hva det heter, at det ikke er psykisk.

Jeg syntes det var en temmelig finurlig måte de definerte det som fysisk psykdom. Innfallsvinkelen på behandlingen er jo utelukkenden psykisk.

mvh

Jeg har ME selv, og vet at dette ikke er noen psykisk sykdom - ergo kan den ikke kureres ved å "tenke seg frisk"...

Jeg er en katastrofetenker, og skal være sammen med en som er liggenede syk av ME på kurs.- det har vært diskutert på menin om at sykdommen er smittsom, noen mener det er det?. Og det skremmer meg, slik at jeg muligens ikke er så mottakelig som jeg burde være over budskapet til LP læreren. Vet du noe om me er smittsomt?

Jeg vet ikke om jeg har ME, har veldig mange symptomer på det, men kan og være psykosomatisk.(veldig like symptomer i så fall) Men jeg har hatt kronisk utmattelse i 14 år. de to siste årene har jeg hatt depresjon og masse angst i tillegg etter en ssri kur som angivelig skulle kurere meg fo psykosomatike plager.

Jeg er en katastrofetenker, og skal være sammen med en som er liggenede syk av ME på kurs.- det har vært diskutert på menin om at sykdommen er smittsom, noen mener det er det?. Og det skremmer meg, slik at jeg muligens ikke er så mottakelig som jeg burde være over budskapet til LP læreren. Vet du noe om me er smittsomt?

Jeg vet ikke om jeg har ME, har veldig mange symptomer på det, men kan og være psykosomatisk.(veldig like symptomer i så fall) Men jeg har hatt kronisk utmattelse i 14 år. de to siste årene har jeg hatt depresjon og masse angst i tillegg etter en ssri kur som angivelig skulle kurere meg fo psykosomatike plager.

ME smittsomt?? Nei, det kan jeg aldri tenke meg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...