Gjest lær meg Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Jeg ønsker meg en vaskehjelp men ikke gjøre det svart. Jeg har fått kontakt med ei fra Polen som gjerne vil vaske for meg. Hva må ordnes (og hvordan) for at det skal gjøres hvitt egentlig? Må jeg betale arbeidsgiveravgift? Må hun fylle ut noe skjema? Jeg antar at hun må ha arbeidstillatelse her (men det har hun)? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Det er spesielle regler for å utbetale lønne for arbeid utført i hjemmet, hvis lønnen er under 60.000 kr i året skal det ikke betales arbeidsgiveravgift. Det finnes en forenklet ordning, Skatteetaten har utgitt en brosjyre, som forteller om fremgangsmåten, brosjyren finner du her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=46648&epslanguage=NO&chapter=46650#kapitteltekst Hilsen 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Enten så må du betale arbeidsgiveravgift, ellers så må vaskehjelpen registrere geskjeften sin i Brønnøysund-registeret, som enmannsforetak. I begge tilfellene må hun betale skatt av det hun tjener. Dette svaret er feil. Det finnes forenklede regler for lønnsarbeid i heimen, er lønnsutbetalingen under kr 60.000 i året, skal det ikke betales arbeidsgiveravgift. Se ellers innlegget mitt til trådstarter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.