Gå til innhold

Peis som fyres med etanol

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt og kikket i interiørblader og sånt. Finner en "peis" som fyres med etanol/bioetanol.

Og at det skal være et alternativ i rom der man ikke har pipe. (Jeg skjønner at det ikke er et fullverdig alternativ)

Noen som har erfaring med slik oppvarming, evt bare til kos? Hvordan blir inneluften med slik fyring? Må man fylle etanol på ofte, og hvor får man kjøpt etanol?

Dere interiør interesserte vet vel slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319030-peis-som-fyres-med-etanol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring, men spørsmålene dine var så interessanne at jeg har undersøkt litt.

''Hvordan blir inneluften med slik fyring?''

Man måtte nok ha ekstra god ventilasjon fordi etanol forbrenner til CO2 og vann. Ovn/peis fyrt med etanol vil gi økt luftfuktighet. Du ville opplevd luften omtrent som i et gartneri uten lukt.

''Må man fylle etanol på ofte, og hvor får man kjøpt etanol?''

1 kg etanol gir 5,8338 kWh. Ren etanol er dyrt på grunn av avgifter (helt ren etanol kjøpes vel kun på vinmonopol eller apotek). Derfor ville man sannsynligvis bruke rødsprit som er 95% denaturert etylalkohol, etanol. Og videre er det sjelden at ovner klarer å avgi all varmen slik de skal - man får en betydelig lavere virkningsgrad. Derfor ville jeg gjettet på at du i en liten hytte kanskje hadde brukt en liter eller to i døgnet. Rødsprit får kjøpt "over alt".

Har ikke erfaring, men spørsmålene dine var så interessanne at jeg har undersøkt litt.

''Hvordan blir inneluften med slik fyring?''

Man måtte nok ha ekstra god ventilasjon fordi etanol forbrenner til CO2 og vann. Ovn/peis fyrt med etanol vil gi økt luftfuktighet. Du ville opplevd luften omtrent som i et gartneri uten lukt.

''Må man fylle etanol på ofte, og hvor får man kjøpt etanol?''

1 kg etanol gir 5,8338 kWh. Ren etanol er dyrt på grunn av avgifter (helt ren etanol kjøpes vel kun på vinmonopol eller apotek). Derfor ville man sannsynligvis bruke rødsprit som er 95% denaturert etylalkohol, etanol. Og videre er det sjelden at ovner klarer å avgi all varmen slik de skal - man får en betydelig lavere virkningsgrad. Derfor ville jeg gjettet på at du i en liten hytte kanskje hadde brukt en liter eller to i døgnet. Rødsprit får kjøpt "over alt".

Hm..

Takk :-) Veldig opplysende. Kanskje ikke den helt store varmeeffekten altså. Og så kan det bli dyrt..

Hvis du ikke har pipe eller en annen måte å bli kvitt avgassene på vil du omkomme i løpet av kort tid. Forbrenning av etanol gir vann og CO2. Sistnevnte vil kvele deg hvis det blir nok av den.

Det er sikkert mulig å kjøpe etanol som er tilsatt noe som gjør den udrikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...