Gjest Kalleanka Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Jeg er mann 46 år, og ble sykemeldt i oktober 08, og regner med å måtte gå iallefall sykemeldt ut året. Har en tøff jobb som snekker, og plages mye med rygg, muskulatur. Spørsmålet er hva beregningsgrunnlaget for beregning av evt rehab penger blir etter at jeg evt har måttet gå sykemeldt så mye som ett år? Jeg har i år tjent over dobbelt så mye som i 2007. Er det dette året (2008) som vil ligge til grunn da? Hva er den prosentvise utregningsmodellen for meg for hva jeg vil få utbetalt når jeg går på rehab/attføring? Er det samme beløp dersom jeg skulle få uføregradering? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Vedr. rehabiliteringspenger: Du får maksimalt 66% av 6 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet eller G = kr 70 256. Ellers får du 66% av pensjonsgivende inntekt i året før du ble syk. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Beregning av varig uførepensjon er det bare NAV som kan svare deg på, be de om en Serviceberegning. Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag. Dvs. at året før, eller tre år før du ble sykemeldt vil legges til grunn, også blir ytelsen 66% av dette igjen. Sannsynligvis vil en Tidsbegrenset Uførepensjon gi samme beregning. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Beregning av varig uførepensjon er det bare NAV som kan svare deg på, be de om en Serviceberegning. Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag. Dvs. at året før, eller tre år før du ble sykemeldt vil legges til grunn, også blir ytelsen 66% av dette igjen. Sannsynligvis vil en Tidsbegrenset Uførepensjon gi samme beregning. Mvh. Thomas Myran Advokat Du glemte å nevne at en maksimalt kan få 66% av 6 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet eller G = kr 70 256. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 For å rette oppå i en forvirring som høstløv skaper her: Enten legges året før uføretidspunktet (vanligvis: året før man blir sykemeldt) til grunn, eller snittet av de 3 årene før dette tidspunkt. Taket er som påpekes 6G, og dermed blir grunnlaget enten: 66% av 2007, men maks 66% av 6G eller 66% av snittet av 2007+2006+2005, men maks 66% av 6G. Mvh. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.