Gå til innhold

Beregningsgrunnlag ved evt rehabilitering

Anbefalte innlegg

Gjest Kalleanka
Skrevet

Jeg er mann 46 år, og ble sykemeldt i oktober 08, og regner med å måtte gå iallefall sykemeldt ut året. Har en tøff jobb som snekker, og plages mye med rygg, muskulatur. Spørsmålet er hva beregningsgrunnlaget for beregning av evt rehab penger blir etter at jeg evt har måttet gå sykemeldt så mye som ett år? Jeg har i år tjent over dobbelt så mye som i 2007. Er det dette året (2008) som vil ligge til grunn da? Hva er den prosentvise utregningsmodellen for meg for hva jeg vil få utbetalt når jeg går på rehab/attføring? Er det samme beløp dersom jeg skulle få uføregradering?

Gjest høstløv
Skrevet

Vedr. rehabiliteringspenger:

Du får maksimalt 66% av 6 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet eller G = kr 70 256.

Ellers får du 66% av pensjonsgivende inntekt i året før du ble syk.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Beregning av varig uførepensjon er det bare NAV som kan svare deg på, be de om en Serviceberegning.

Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag.

Dvs. at året før, eller tre år før du ble sykemeldt vil legges til grunn, også blir ytelsen 66% av dette igjen. Sannsynligvis vil en Tidsbegrenset Uførepensjon gi samme beregning.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest høstløv
Skrevet

Beregning av varig uførepensjon er det bare NAV som kan svare deg på, be de om en Serviceberegning.

Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag.

Dvs. at året før, eller tre år før du ble sykemeldt vil legges til grunn, også blir ytelsen 66% av dette igjen. Sannsynligvis vil en Tidsbegrenset Uførepensjon gi samme beregning.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Du glemte å nevne at en maksimalt kan få 66% av 6 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet eller G = kr 70 256.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

For å rette oppå i en forvirring som høstløv skaper her:

Enten legges året før uføretidspunktet (vanligvis: året før man blir sykemeldt) til grunn, eller snittet av de 3 årene før dette tidspunkt.

Taket er som påpekes 6G, og dermed blir grunnlaget enten:

66% av 2007, men maks 66% av 6G eller 66% av snittet av 2007+2006+2005, men maks 66% av 6G.

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...