Gjest vil være hjemme litt til Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hva syns dere om det? Tenkte ha ulønnet permisjon til knøttet nærmet seg 2 år. Jeg syns 10 mnd er altfor lite til barnehage og jeg føler jeg går glipp av så mye i utviklingen om jeg begynner i jobb nå... jobber jo til fem og han legger seg sju... så det blir jo ikke mange timene sammen på hverdagene. Det blir jo litt trangere økonomisk men... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg utvidet permisjonen min med to mnd. ulønna perm, også tok jeg alle ferieukene min, så fikk vært hjemme tre mnd. ekstra. Det går jo an å søke om ulønna permisjon i f.eks 6 mnd da, også søke om å jobbe 50% i seks mnd hvis det blir trangt økonomisk? Ville vært hjemme mye lenger hvis jeg hadde hatt råd til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvis dere klarer dere på pappaens lønning hadde jeg absolutt valgt å være hjemme. Syns både mor og barn som har den muligheten er heldige. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Som hjemmværende, kan jeg si det er verdt å ha litt mindre penger! Litt tøft i begynnelsen, men så blir det vane. Jo mer penger man har, jo mer bruker man ;0) Så ja, kos deg hjemme litt til du! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du må selvfølgelig velge å gjøre som du, i samråd med din kjære, ønsker. Dersom du har lyst og råd til å være hjemme, kommer du sikkert til å angre om du ikke gjør det. Men husk at du i tillegg til ikke å ha lønn også taper pensjonsrettigheter, individuelle lønnstillegg på jobben og det kan også gå ut over arbeidsoppgaver og avansementmuligheter i en del type jobber. Men som sagt - jeg synes likevel du skal gjøre det om du har lyst og råd! *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg var hjemme med alle tre til de var 18- 19 måneder. Angrer ikke ett sekund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvis dere har råd til det så gjør det! ) Dere får jo kontantstøtte for Knotten når han runder året også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Har du mulighet og lyst til å være hjemme i ulønnet permisjon så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skulle gjøre det? Barnehager er også bra steder å være men en tass på 12 måneder har det nok best hjemme hos mamma. I alle fall når han har en mamma som har _lyst_ til å være hjemme med han. Mine startet i barnehage når de var snaue to år og 2,5 år. Jeg er veldig glad i ettertid for at jeg kunne ha den tiden sammen med dem. Tiden går så fort og plutselig er de store...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil være hjemme litt til Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du må selvfølgelig velge å gjøre som du, i samråd med din kjære, ønsker. Dersom du har lyst og råd til å være hjemme, kommer du sikkert til å angre om du ikke gjør det. Men husk at du i tillegg til ikke å ha lønn også taper pensjonsrettigheter, individuelle lønnstillegg på jobben og det kan også gå ut over arbeidsoppgaver og avansementmuligheter i en del type jobber. Men som sagt - jeg synes likevel du skal gjøre det om du har lyst og råd! *S* Ja, det er litt synd, for neste år har jeg opptjent 8 års ansiennitet og går opp i lønnstrinn... og vi får dårligere råd, men vi overlever jo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange alternativer Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hvis dere har råd til det ville jeg absolutt fnnet en løsning som gjorde at barnet var litt større enn 10 mnd før han begynner i bhg, og at han ikke fikk så lange dager i bhg det første året. Snakk med jobben, det er viktig at den som er hjemme (uansett prosent redusert stilling) får omsorgspermisjon uten lønn, ingen forskjell for jobben men du / han får fulle pensjonspoeng. Man har rett til tre år med permisjon og pensjonspoeng, og uten lønn. De færreste får vel bhg-plass fra 10 mnd uansett, så å vente noen måneder ville jeg absolutt gjort. Men det er jo stor forskjell på 10 mnd og nesten to år. Og det er stor forskjell på å være i barnehagen fra litt på ni til litt over tre (og kanskje sove over to timer midt på dagen), og det å være der fra de åpner til de stenger. Og dere er to som har krav på at arbeidsgiver vurderer å gi dere redusert stilling og få pensjonspoeng for dette. Så tenk alternative løsninger mht når det er greit med barnehagestart (rett etter sommerferien er supert for mange), hvor mye du skal jobbe og hvor mye pappaen skal jobbe. Selv om den ene tjener mer, blir forskjellen ofte liten på om han eller hun går ned 10% i stilling, hvis man tar med skatten. Eller hvis den ene tar et halvt år med ulønnet permisjon nå, og den andre jobber 80% det første året barnet er i bhg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.