Gå til innhold

helsetilbud til absolutt alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei bestemor på snart 90 år. Hun har fått kreft i tarmen og legen vil operere så fort som mulig. Hun sier selv nei fordi hun bl.a ikke vil orke tiden etterpå. Men de blir nesten sjokkert over at hun sier nei.

For ca 5 år siden ble hun operert for hjerteproblemer, noe som var svært selvforskyldt med mye alkohol og røyk.

Jeg lurer på om de er pålagt å tilby en så stor operasjon når hun er så gammel? Og hvorfor det er det første de gjør i stedet for å snakke om forskjellige konsekvenser. Jeg er faktisk litt overrasket, selv om jeg selvfølgelig ikke vil at bestemoren min skal dø.

sort som natta
Skrevet

skulle da håpe og tro hun selv kunne ha et ord med i laget?men forundrer meg ikke hvis hun blir "tvunget" til behandling...kjenner til det på andre områder...

Skrevet

Tilbud gis heldigvis i mye større grad enn tidligere også til eldre mennesker, såfremt de er i god nok form til at det er grunn til å tro at de vil ha utbytte av behandling.

Det er imidlertid like viktig å respektere om folk evt. ikke ønsker å gjennomgår såpass belastende behandling,

Skrevet

De er muligens pålagt å _tilby_ operasjon, men det betyr ikke at hun blir tvangsoperert. :o)

Skrevet

Det er nok (heldigvis) pålagt å _tilby_ operasjon - men at pasienten til syvende og sist skal få bestemme, håper jeg virkelig blir praktisert.

Jeg skjønner veldig godt at ei dame på 90 ikke ønsker å gå gjennom dette - konvekvensene av en operasjon kan være ganske store for en dame i såpass høy alder...

Gjest høstløv
Skrevet

Svigermor til søsteren min ble operert for kreft i endetarmen og fikk strålebehandling, hun døde av komplikasjonene etter behandlingen, og hadde store og grusomme lidelser før hun døde.

Skrevet

skulle da håpe og tro hun selv kunne ha et ord med i laget?men forundrer meg ikke hvis hun blir "tvunget" til behandling...kjenner til det på andre områder...

Dersom du kjenner til tvangsbehandling burde det være en sak for Helsetilsynet eller pressen.

Jeg synes det er kjempebra at sykehusene tilbyr behandling også til eldre folk. Min bestefar var 88 da han opererte det ene øyet sitt. Desverre levde han ikke mer enn fire år til, men det var gode fire år der kan kunne lese aviser og bøker.

For får år siden fikk jo ikke mennesker over 80 år noe annet enn lindrende behandling.

Jeg synes dette er kjempeflott og om en ikke ønsker behandling er det jo bare å si i fra.

Skrevet

Kjenner til en gamling som fikk kreft - og ble operert - og var frisk en uke etter diagnosen! Så det kommer jo an på.

sort som natta
Skrevet

Dersom du kjenner til tvangsbehandling burde det være en sak for Helsetilsynet eller pressen.

Jeg synes det er kjempebra at sykehusene tilbyr behandling også til eldre folk. Min bestefar var 88 da han opererte det ene øyet sitt. Desverre levde han ikke mer enn fire år til, men det var gode fire år der kan kunne lese aviser og bøker.

For får år siden fikk jo ikke mennesker over 80 år noe annet enn lindrende behandling.

Jeg synes dette er kjempeflott og om en ikke ønsker behandling er det jo bare å si i fra.

støtter deg i at de har krav på hjelp/operasjon,men mener det ikke bør være tvang...

Skrevet

Nei, de vil ikke operere henne med tvang, men det virker som at de vil overtale henne. Og det er selvfølgelig forskjell på en kreftkul på hånden enn å operere i tarmene. Har selv nettopp blitt operert i mage / tarm (ikke kreft) og jeg ville ikke ha orket det om jeg var 90 år gammel.

Skrevet

støtter deg i at de har krav på hjelp/operasjon,men mener det ikke bør være tvang...

Helt enig. Tvang bør ikke finne sted

Skrevet

Min erfaring er at legene ofte er forsiktige med store operasjoner på eldre, og de tar også hensyn til hva som venter pasienten etter operasjonen, sjansen for å bli frisk og fungere som tidligere og faren for store smerter el uten operasjon.

Skrevet

Det er nok (heldigvis) pålagt å _tilby_ operasjon - men at pasienten til syvende og sist skal få bestemme, håper jeg virkelig blir praktisert.

Jeg skjønner veldig godt at ei dame på 90 ikke ønsker å gå gjennom dette - konvekvensene av en operasjon kan være ganske store for en dame i såpass høy alder...

Det er ikke pålagt å tilby operasjon. Det som er "pålagt" er at legene vurderer hvilke muligheter det er for behandling, og anbefaler det de mener er best, om det er operasjon eller å "la livet gå sin gang". (Eller, de går vel sjelden så langt som til å fraråde behandling, det valget må pasienten ta selv. Men de informerer om hva som kan oppnås og mulige negative konsekvenser ved behandling.)

Skrevet

Det er ikke pålagt å tilby operasjon. Det som er "pålagt" er at legene vurderer hvilke muligheter det er for behandling, og anbefaler det de mener er best, om det er operasjon eller å "la livet gå sin gang". (Eller, de går vel sjelden så langt som til å fraråde behandling, det valget må pasienten ta selv. Men de informerer om hva som kan oppnås og mulige negative konsekvenser ved behandling.)

Dette er flisespikkeri, Orio!!

Jeg svarte ut fra trådstarters innlegg her, hvor den gamle damen har blitt tilbudt operasjon - ergo har sikkert legene kommet fram til at det er den beste behandlingen...

At ikke operasjon er rett behandling til enhver tid, er en annen diskusjon

Skrevet

Dette er flisespikkeri, Orio!!

Jeg svarte ut fra trådstarters innlegg her, hvor den gamle damen har blitt tilbudt operasjon - ergo har sikkert legene kommet fram til at det er den beste behandlingen...

At ikke operasjon er rett behandling til enhver tid, er en annen diskusjon

Jeg er ikke enig i at det er flisespikkeri. Men kanskje jeg har misforstått noe? Jeg oppfattet det som at vanilje lurte på om det er "pålagt" å tilby operasjon selv når det ikke vil ha noen positiv effekt. Mens spørsmålet kanskje gjaldt om det ikke lenger var nødvendig å tilby en operasjon når pasienten har nådd en viss alder.

Det er selvfølgelig "pålagt" å tilby operasjon når det alt i alt er den beste behandlingen, uansett pasientens alder.

Like selvfølgelig er det ikke "pålagt" å tilby en operasjon som legene vil være uten effekt eller til og med gjøre pasienten dårligere for å gi pasienten en følelse av å ha prøvd "alt".

Skrevet

Jeg er ikke enig i at det er flisespikkeri. Men kanskje jeg har misforstått noe? Jeg oppfattet det som at vanilje lurte på om det er "pålagt" å tilby operasjon selv når det ikke vil ha noen positiv effekt. Mens spørsmålet kanskje gjaldt om det ikke lenger var nødvendig å tilby en operasjon når pasienten har nådd en viss alder.

Det er selvfølgelig "pålagt" å tilby operasjon når det alt i alt er den beste behandlingen, uansett pasientens alder.

Like selvfølgelig er det ikke "pålagt" å tilby en operasjon som legene vil være uten effekt eller til og med gjøre pasienten dårligere for å gi pasienten en følelse av å ha prøvd "alt".

Jeg forsto det som at operasjon er den beste behandlingen ifht sykdommen, men at spørsmålet ble stilt i forhold til alderen på vedkommende. Derav mitt svar...

Skrevet

Jeg forsto det som at operasjon er den beste behandlingen ifht sykdommen, men at spørsmålet ble stilt i forhold til alderen på vedkommende. Derav mitt svar...

Jeg forstod det helt motsatt, falt meg ikke inn at alderen skulle ha noe å si i det hele tatt. Ikke før jeg leste ditt svar.

Skrevet

Jeg forstod det helt motsatt, falt meg ikke inn at alderen skulle ha noe å si i det hele tatt. Ikke før jeg leste ditt svar.

Man kan jo si det så enkelt da:

Legene er pålagt å tilby den beste behandlingen, uavhengig av pasientens alder:-)

Da spiller det ingen rolle hva trådstarter i utgangspunktet mente;-)

Skrevet

Man kan jo si det så enkelt da:

Legene er pålagt å tilby den beste behandlingen, uavhengig av pasientens alder:-)

Da spiller det ingen rolle hva trådstarter i utgangspunktet mente;-)

Jepp. Jeg tror nok vi har vært enige hele tiden, bare jeg som har vært litt treg i dag. (Eller kanskje litt for rask da jeg leste?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...