waxo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Noen her som har vært borti det å slå ut melketenner som det er en stund til egentlig skulle løsne? Gutten min slo ut 3 tenner forrige uke. Den ene er fortann også er det en hjørnetann og en jeksel. Fortanna var vel egentlig snart på vei ut av seg selv, så den er det nok ikke så lenge til kommer hvis den nye ikke er skadet. Men hjørnetann og jeksel er det jo flere år til skulle felles. Det jeg egentlig lurer litt på er om de tennene vil komme opp tidligere ettersom de ikke har tenner over seg lenger enn det de ville under normal felling. Eller må vi påberegne oss å vente i 4 år på de tennene? Ellers syntes han det var litt trasig første dagen han skulle på skolen etter uhellet, men ingen har kommet med noe negativt så det gikk veldig raskt over :-) Leppa har antatt ganske normal størrelse og inni munnen er det nå forholdsvis normal farge. Noen timer etter uhellet klarte han å spise potetmos og to dager etter spiste han alt han ville :-) Synes det tross alt har gått veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg tror nok ikke at tennene vil komme tidligere enn de ville gjort uten at melketennene ble slått ut. Uten at jeg er noen ekspert på det altså. Guttungen min slo inn en tann da han var 3 år. Nå er han 8 år og den nye tannen har nylig kommet ut. Mulig det er forskjell på om tannen blir slått inn eller om den blir slått ut da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Jeg tror nok ikke at tennene vil komme tidligere enn de ville gjort uten at melketennene ble slått ut. Uten at jeg er noen ekspert på det altså. Guttungen min slo inn en tann da han var 3 år. Nå er han 8 år og den nye tannen har nylig kommet ut. Mulig det er forskjell på om tannen blir slått inn eller om den blir slått ut da. Nei, de ligger nok ganske dypt også. Vi fant hjørnetannen ute her og bare rota på den er jammen en hel cm.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Tror ikke de tennene kommer tidligere nei, heller omvendt. Vår gutt slo seg i munnen da han var tre år, og måtte trekke den skadde tanna da han var fem. Nå har han mistet alle tennene rundt og fått nye, men ikke der han måtte trekke, der er det fortsatt like tomt..... de sier det er tyngre for den nye tanna å presse seg fram når gamletanna forsvinner før den detter ut naturlig - siden gommen blir hardere når den herdes over flere år med tygging og sånn. En tann som felles naturlig etterlater jo et hull, som den nye tanna lett kan passere gjennom. Vi tenkte å spørre tannlegen hvor lenge det kan ta før tanna kommer, og når man evt skal "hjelpe" den litt hvis den ikke kommer av seg selv. Men ihvertfall - vår erfaring er ikke at de nye tennene kommer fortere nei..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Tror ikke de tennene kommer tidligere nei, heller omvendt. Vår gutt slo seg i munnen da han var tre år, og måtte trekke den skadde tanna da han var fem. Nå har han mistet alle tennene rundt og fått nye, men ikke der han måtte trekke, der er det fortsatt like tomt..... de sier det er tyngre for den nye tanna å presse seg fram når gamletanna forsvinner før den detter ut naturlig - siden gommen blir hardere når den herdes over flere år med tygging og sånn. En tann som felles naturlig etterlater jo et hull, som den nye tanna lett kan passere gjennom. Vi tenkte å spørre tannlegen hvor lenge det kan ta før tanna kommer, og når man evt skal "hjelpe" den litt hvis den ikke kommer av seg selv. Men ihvertfall - vår erfaring er ikke at de nye tennene kommer fortere nei..... Akkurat samme erfaring har vi. Gutten vår måtte trekke en tann som var slått løs i treårsalderen. Siden har han mistet flere andre melketenner og fått nye voksentenner, men den første, somaltså måtte trekkes, er ennå ikke erstattet. Men nå merker vi den er på vei! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Tror ikke de tennene kommer tidligere nei, heller omvendt. Vår gutt slo seg i munnen da han var tre år, og måtte trekke den skadde tanna da han var fem. Nå har han mistet alle tennene rundt og fått nye, men ikke der han måtte trekke, der er det fortsatt like tomt..... de sier det er tyngre for den nye tanna å presse seg fram når gamletanna forsvinner før den detter ut naturlig - siden gommen blir hardere når den herdes over flere år med tygging og sånn. En tann som felles naturlig etterlater jo et hull, som den nye tanna lett kan passere gjennom. Vi tenkte å spørre tannlegen hvor lenge det kan ta før tanna kommer, og når man evt skal "hjelpe" den litt hvis den ikke kommer av seg selv. Men ihvertfall - vår erfaring er ikke at de nye tennene kommer fortere nei..... Ok. Da får vi bare vente tålmodige :-) Ikke stort å gjøre med det. Blir sikkert penere med tiden når det har gått seg til inni der. Røttene har blitt revet ut gjennom kjøttet i gommen, så det ser litt herpet ut inni der ennå. Men nå gjør det ikke vondt lenger iallefall :-) Tror barn fort venner seg til å leve med det også, virker ikke til å plage han nå etter ei uke. Han syntes det var værst med leppa, men nå har den grodd fint og han tør å se seg i speilet igjen og synes han har blitt riktig så fin igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.