Lillemus Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva gjør man når avkommet har vært med en gjeng og grisebanket en uskyldig unge? Offeret er et par år eldre, om det skulle spille noen rolle. Håper bare det går bra med vedkommende. Om vi får vite hvem det er skal vi taue avkommet til døra og få h*n til å be om unnskyldning, men hva annet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Husarrest noen dager og inndragning av PC. Det pleier å hjelpe på mitt"engelbarn" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Husarrest noen dager og inndragning av PC. Det pleier å hjelpe på mitt"engelbarn" La meg si det sånn - det blir en stusselig helg på avkommet ja! *Illsint og skikkelig skuffet mamma* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 La meg si det sånn - det blir en stusselig helg på avkommet ja! *Illsint og skikkelig skuffet mamma* Huff 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Bør man ikke ta det opp med skolen, så de er observante på denne gjengmentaliteten og hva det har avstedkommet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Sanksjoner som svir. Skikkelig. Du vet selv best hva han liker (nå tar jeg det for gitt at det er poden da, men...) og hva som svir mest. Og skikkelige prater. Ingen vits i å legge skjul på at man er både fortvilet, forbanna og lei seg - men samtidig har det sjelden noe for seg å være forbanna overfor ungen. Skikkelig alvor, med ord med tyngde hjelper ofte mer. Jeg hadde aldri i verden gitt meg før han kom med hvem offeret er. Sanksjonene hadde fortsatt til han fortalte meg det (gitt at han faktisk vet hvem vedkommende er da...) Man blir skuffet... Og man trodde selvfølgelig at ens egne barn skulle holde seg for gode til sånt. Men det er nå engang sånn at de må få lov til å gjøre sine egne feil og erfare av dem. Ja, denne gangen gikk det utover noen andre, og det skal ikke skje! Jeg sier bare at det ikke betyr at det kommer til å gjenta seg selvom han har gjort dette en gang... Gruppepress er fælt og vanskelig å stå i mot. Det å formidle at det tøffe faktisk er å stå imot, det er noe 13-åringen fortsatt her forstår med hodet, men synes det er vanskelig å følge (og det kan jeg forstå!) Skjønner godt at mamma'n ikke har det noe godt nå... Hva sier avkommet selv da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hmmm. Det viktigste er vel en alvorsprat, men det regner jeg med at det blir. Finne ut hvordan det kan skje at empatien mangler såpass. Det er klart at det er lett å henge seg på hvis noen andre leder an, men... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Så kjedelig situasjon : ( Synd det er så lett å bli "dratt med" i sånne gjenger,man vil jo ikke være utenom heller. Det å få han til å be om unnskyldning er veldig bra,stakkars gutten som ble banket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Glemte en ting: Tror det er viktig å snakke med foreldrene til de andre guttene, så alle får skjenn og om mulig, alle må en og en be denne gutten om unnskyldning. Siden det er gruppepress må man sikre at gjengen knekkes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hm. Skjønner at du er skuffet. Om jeg var deg ville jeg gjort noe ala dette: 1. Man gir seg ikke før man får høre hvem offeret er slik at dere voksne kan ringe offerets foreldre. Du kan være relativt sikker på at offerets foreldre allerede vet hvem som har banket gutten sin, og det er rett og rimelig at dere tar kontakt med dem, ikke omvendt. Og - ditt englebarn må finne seg i å stå ydmykt på offerets trapp og be om unnskyldning, ikke omvendt. 2. Deretter bør det følge en lang samtale om at heler'n er like ille som stjeler'n, altså at det ikke er noe forskjell på "være med og støtte opp under plaging" og det å selv slå. For offeret er alle like truende. Bruk anledningen til å snakke om det å være modig, og det å tørre å stå imot gruppepress. 3. Deretter inndrar du et gode som svir litt, og siden vi skriver 27 november kan kanskje bare snuppa få kalender de første dagene/ den første uken eller noe? Det vil han i såfall sannsynligvis huske en stund... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Slikt må tas alvorlig ja. Forelsdrene til alle barna og barna bør møtes til samtale. Det kan være med på å forhindre gjentakelse. Begrens eller kutt der det vil svi mest, for en ukes tid ca. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ta tak i det før helgen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg ville snakket med lærer / skolen i kveld eller i morgen tidlig, slik at gjengen som har gjort dette blir sett litt under ett. Det ville også være bra for alle involverte om dere kunne fått oppsøkt gutten som ble slått, før helgen (eller i det minste avtalt et tidspunkt for å møte ham), slik at offeret og familien også kan komme videre i den vonde prosessen. Jeg er enig i at han de neste dagene / denne helgen får holde seg hjemme, og ikke få gjemme seg unna i pc-spill, filmer osv. Han får kjede seg litt og få masse tid til å tenke. Klarer du, når du snakker til ham (og om ham når han hører på) å skille mellom ham og det slemme han har gjort, når du bedre inn til ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Sanksjoner som svir. Skikkelig. Du vet selv best hva han liker (nå tar jeg det for gitt at det er poden da, men...) og hva som svir mest. Og skikkelige prater. Ingen vits i å legge skjul på at man er både fortvilet, forbanna og lei seg - men samtidig har det sjelden noe for seg å være forbanna overfor ungen. Skikkelig alvor, med ord med tyngde hjelper ofte mer. Jeg hadde aldri i verden gitt meg før han kom med hvem offeret er. Sanksjonene hadde fortsatt til han fortalte meg det (gitt at han faktisk vet hvem vedkommende er da...) Man blir skuffet... Og man trodde selvfølgelig at ens egne barn skulle holde seg for gode til sånt. Men det er nå engang sånn at de må få lov til å gjøre sine egne feil og erfare av dem. Ja, denne gangen gikk det utover noen andre, og det skal ikke skje! Jeg sier bare at det ikke betyr at det kommer til å gjenta seg selvom han har gjort dette en gang... Gruppepress er fælt og vanskelig å stå i mot. Det å formidle at det tøffe faktisk er å stå imot, det er noe 13-åringen fortsatt her forstår med hodet, men synes det er vanskelig å følge (og det kan jeg forstå!) Skjønner godt at mamma'n ikke har det noe godt nå... Hva sier avkommet selv da? Jeg treffer ikke avkommet før i morra, men han prøvde seg på en tynn tekstmelding til meg i sted og fikk et krasst svar fra sin mor. Hans far tar grundig tak i saken i dag, så fortsetter jeg i morra. Jeg vet ikke om han vet hvem offeret er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Hm. Skjønner at du er skuffet. Om jeg var deg ville jeg gjort noe ala dette: 1. Man gir seg ikke før man får høre hvem offeret er slik at dere voksne kan ringe offerets foreldre. Du kan være relativt sikker på at offerets foreldre allerede vet hvem som har banket gutten sin, og det er rett og rimelig at dere tar kontakt med dem, ikke omvendt. Og - ditt englebarn må finne seg i å stå ydmykt på offerets trapp og be om unnskyldning, ikke omvendt. 2. Deretter bør det følge en lang samtale om at heler'n er like ille som stjeler'n, altså at det ikke er noe forskjell på "være med og støtte opp under plaging" og det å selv slå. For offeret er alle like truende. Bruk anledningen til å snakke om det å være modig, og det å tørre å stå imot gruppepress. 3. Deretter inndrar du et gode som svir litt, og siden vi skriver 27 november kan kanskje bare snuppa få kalender de første dagene/ den første uken eller noe? Det vil han i såfall sannsynligvis huske en stund... ''Og - ditt englebarn må finne seg i å stå ydmykt på offerets trapp og be om unnskyldning, ikke omvendt.'' Selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg treffer ikke avkommet før i morra, men han prøvde seg på en tynn tekstmelding til meg i sted og fikk et krasst svar fra sin mor. Hans far tar grundig tak i saken i dag, så fortsetter jeg i morra. Jeg vet ikke om han vet hvem offeret er. Synes det er flott at dere tar tak i det, både du og pappaen. Har jammen sett nok av eksempler hvor foreldrene ikke gjør det. Viser at dere er ansvarsfulle og flinke foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Jeg ville snakket med lærer / skolen i kveld eller i morgen tidlig, slik at gjengen som har gjort dette blir sett litt under ett. Det ville også være bra for alle involverte om dere kunne fått oppsøkt gutten som ble slått, før helgen (eller i det minste avtalt et tidspunkt for å møte ham), slik at offeret og familien også kan komme videre i den vonde prosessen. Jeg er enig i at han de neste dagene / denne helgen får holde seg hjemme, og ikke få gjemme seg unna i pc-spill, filmer osv. Han får kjede seg litt og få masse tid til å tenke. Klarer du, når du snakker til ham (og om ham når han hører på) å skille mellom ham og det slemme han har gjort, når du bedre inn til ham. ''Klarer du, når du snakker til ham (og om ham når han hører på) å skille mellom ham og det slemme han har gjort, når du bedre inn til ham.'' Det skal jeg nok klare. Det som er veldig synd er at vi hadde masse planer for å kose oss denne helga og jeg synes ikke jeg kan avlyse alt for da går det ut over søstra, men han får ikke være med på en del av det i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Bør man ikke ta det opp med skolen, så de er observante på denne gjengmentaliteten og hva det har avstedkommet? Det var en lek som utartet noe voldsomt, såvidt jeg vet er det ingen gjengmentalitet i dette tilfellet. Jeg vet jo at det er lett å bli dratt med når det først tar av, men dette skal vi ha en lang prat på i morra når jeg treffer ham, det er helt sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Hmmm. Det viktigste er vel en alvorsprat, men det regner jeg med at det blir. Finne ut hvordan det kan skje at empatien mangler såpass. Det er klart at det er lett å henge seg på hvis noen andre leder an, men... Jeg skjønner også dette med å bli revet med - hadde han vært 4-5 år eldre skulle han fått sett filmen "Bølgen" som jeg så til det kjedsommelige på u-skolen og vgs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg treffer ikke avkommet før i morra, men han prøvde seg på en tynn tekstmelding til meg i sted og fikk et krasst svar fra sin mor. Hans far tar grundig tak i saken i dag, så fortsetter jeg i morra. Jeg vet ikke om han vet hvem offeret er. Jeg er helt sikker på at både du og pappa'n tar tak i dette på en bra måte. Tynn sms med krasst svar er også "bra"... Man SKAL ha vondt i magen en stund etter å ha oppført seg på den måten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Glemte en ting: Tror det er viktig å snakke med foreldrene til de andre guttene, så alle får skjenn og om mulig, alle må en og en be denne gutten om unnskyldning. Siden det er gruppepress må man sikre at gjengen knekkes. Jeg antar alle guttene måtte ringe til sine respektive foreldre og fortelle dette selv ettersom min måtte det, så alle er nok godt orientert. Jeg skal høre med poden i morra hvem som var med på det og evt. ta kontakt med noen av foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.