Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Jeg er helt sikker på at både du og pappa'n tar tak i dette på en bra måte. Tynn sms med krasst svar er også "bra"... Man SKAL ha vondt i magen en stund etter å ha oppført seg på den måten! Jeg har sikkert like vondt i magen jeg som ham... Og jeg kjenner ham så godt at jeg vet han føler seg uendelig liten nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Slikt må tas alvorlig ja. Forelsdrene til alle barna og barna bør møtes til samtale. Det kan være med på å forhindre gjentakelse. Begrens eller kutt der det vil svi mest, for en ukes tid ca. Han har selv kommet til forslag til straff. ) Snakket med pappan nå og poden selv er helt i oppløsning og jeg kjenner ham så godt at det visste jeg gitt. De skal hjem til offeret når de får snakket med foreldrene, be om unnskyldning og poden skal kjøpe en liten gave for egne sparepenger. Pluss inndragning av pc og Nintendo i helga, null lørdagsgod og avlyser et planlagt besøk. Den planlagte baksten av pepperkaketre blir gjennomført, kan ikke la det gå utover søstra heller, dessuten er guttungen fullstendig klar over at dette var helt galt og den straffen som blir er nok hard nok (han spiller alt for mye som det er...). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Han har selv kommet til forslag til straff. ) Snakket med pappan nå og poden selv er helt i oppløsning og jeg kjenner ham så godt at det visste jeg gitt. De skal hjem til offeret når de får snakket med foreldrene, be om unnskyldning og poden skal kjøpe en liten gave for egne sparepenger. Pluss inndragning av pc og Nintendo i helga, null lørdagsgod og avlyser et planlagt besøk. Den planlagte baksten av pepperkaketre blir gjennomført, kan ikke la det gå utover søstra heller, dessuten er guttungen fullstendig klar over at dette var helt galt og den straffen som blir er nok hard nok (han spiller alt for mye som det er...). Huff, vet du hva, jeg får vondt av han også..... Men det er bra han ser alvoret i det han har deltatt i. Han lærte nok nå.... Det ordner seg nok. Lykke til i allefall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Han har selv kommet til forslag til straff. ) Snakket med pappan nå og poden selv er helt i oppløsning og jeg kjenner ham så godt at det visste jeg gitt. De skal hjem til offeret når de får snakket med foreldrene, be om unnskyldning og poden skal kjøpe en liten gave for egne sparepenger. Pluss inndragning av pc og Nintendo i helga, null lørdagsgod og avlyser et planlagt besøk. Den planlagte baksten av pepperkaketre blir gjennomført, kan ikke la det gå utover søstra heller, dessuten er guttungen fullstendig klar over at dette var helt galt og den straffen som blir er nok hard nok (han spiller alt for mye som det er...). Jeg synes du har funnet passe konsekvenser. Av erfaring kan jeg si at den hardeste biten er å gå hjem til offeret og stå til rette for det som er gjort. Det er så ubehagelig for barnet at det sitter i lenge. Min sønn har ikke grisebanket noen, men har gjort annet. Jeg har også hatt en angrende synder på døra her en gang. Jeg fikk så vondt av han, men syntes han var modig som stilte opp, og det var fint at han fortalte sannheten om det som var skjedd. Det sa jeg til han også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg antar alle guttene måtte ringe til sine respektive foreldre og fortelle dette selv ettersom min måtte det, så alle er nok godt orientert. Jeg skal høre med poden i morra hvem som var med på det og evt. ta kontakt med noen av foreldrene. Jeg tror ikke du skal anta at de andre også har tatt kontakt med offeret. Min gutt har blitt banket både i skoletid og utenom i flere år, og det har aldri stått noen som helst og bedt om unnskyldning på vår trapp i hvertfall. Ellers synes jeg at sanksjonene dine ser bra ut, bortsett fra at min gutt ikke hadde fått vært med på baking heller. Han hadde måttet sitte på rommet sitt i den stunden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Godt dere tar tak i dette. Vet dere noe om hvem de andre i gjengen var? Jeg er enig i at man også bør ta dem som gruppe, om mulig. Men tror også det er veldig viktig å tydeliggjøre det individuelle ansvaret gutten har. Husarrest i en uke eller to. Forbud mot å være sammen de de øvrige i gjengen. Indragning av ukepenger, mobil etc. Det kommer jo litt an på alder og hvor ille dette var. Et eller annet som svir så for gutten at han både skjønner alvorlighetsgraden av det han har gjort og at han finner ut at det virkelig ikke var verdt det. Noe avhengig av alder, kan man også kontakte politiet. Så kan poden få en bedre forståelse av hva som kan skje om man utøver vold. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Så kjedelig situasjon : ( Synd det er så lett å bli "dratt med" i sånne gjenger,man vil jo ikke være utenom heller. Det å få han til å be om unnskyldning er veldig bra,stakkars gutten som ble banket. Man blir jo både dratt med og drar med andre i slikt gruppepress... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hmmm. Det viktigste er vel en alvorsprat, men det regner jeg med at det blir. Finne ut hvordan det kan skje at empatien mangler såpass. Det er klart at det er lett å henge seg på hvis noen andre leder an, men... Det er viktig å snakke, men absolutt ikke tilstrekkelig. Barn må erfare at slike handlinger koster dem dyrt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Noe avhengig av alder kan kanskje politiet bistå i forhold til gjengen? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Forebyggende politi tar seg av slike saker hvis du ringer dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Godt dere tar tak i dette. Vet dere noe om hvem de andre i gjengen var? Jeg er enig i at man også bør ta dem som gruppe, om mulig. Men tror også det er veldig viktig å tydeliggjøre det individuelle ansvaret gutten har. Husarrest i en uke eller to. Forbud mot å være sammen de de øvrige i gjengen. Indragning av ukepenger, mobil etc. Det kommer jo litt an på alder og hvor ille dette var. Et eller annet som svir så for gutten at han både skjønner alvorlighetsgraden av det han har gjort og at han finner ut at det virkelig ikke var verdt det. Noe avhengig av alder, kan man også kontakte politiet. Så kan poden få en bedre forståelse av hva som kan skje om man utøver vold. mvh Tro meg - han har nå i etterkant skjønt alvoret! Jeg har ikke snakket med ham ennå, men det har pappan gjort og jeg er helt trygg på at han har tatt det på en fin måte. Han er en super far! Poden og jeg skal ha oss en prat i morra og så blir det en rolig helg for å si det sånn. Tror den straffen vi har kommet frem til holder, jeg vet han har det fryktelig vondt inni seg nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Noe avhengig av alder kan kanskje politiet bistå i forhold til gjengen? mvh Det er bare et par av disse andre 7 guttene han egentlig pleier å leke med, så jeg vil ikke kalle det en guttegjeng egentlig. Han pleier ellers å leke med helt andre unger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Forebyggende politi tar seg av slike saker hvis du ringer dem. Men det er jo 10-åringer det er snakk om - er de ikke litt unge? For min unge tror jeg dessuten denne straffen er så streng, eller rettere sagt - han har skjønt alvoret og har så vondt inni seg og har skjønt hvor vondt det andre barnet hadde det så jeg er temmelig sikker på at det ikke kommer til å skje igjen. Men jeg noterer meg det bak øret og håper jeg aldri får bruk for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det er bare et par av disse andre 7 guttene han egentlig pleier å leke med, så jeg vil ikke kalle det en guttegjeng egentlig. Han pleier ellers å leke med helt andre unger. Jeg tror likevel at om samtlige gutter ble innkallt på teppet til politiet, enkeltvis eller som gruppe, kan dette gjøre et sterkt inntrykk. Avhengig av alder er det noe jeg ville vurdert. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men det er jo 10-åringer det er snakk om - er de ikke litt unge? For min unge tror jeg dessuten denne straffen er så streng, eller rettere sagt - han har skjønt alvoret og har så vondt inni seg og har skjønt hvor vondt det andre barnet hadde det så jeg er temmelig sikker på at det ikke kommer til å skje igjen. Men jeg noterer meg det bak øret og håper jeg aldri får bruk for det. Nei, de er ikke for unge. Men hvis han skjønner hva han har gjort og ikke gjør det igjen så har du jo forklart ham det skikkelig. Jeg bor et helt annet sted og med helt andre unger enn du er vant med, så hvis vi skulle gjøre noe utav at noen fikk juling så hadde jeg vært mer busy med det enn noen andre. Minstemann her fikk bank hver dag av tre unger som var tre år eldre hver dag i flere mnd, min jobb ble på en måte å sørge for at han ikke trodde det var noe gærnt med ham, men de andre. Han ene ble anmeldt da, ikke av meg og resultatet var at han som anmeldte måtte flytte og siden har det vært ganske rolig her. Men jeg tør nesten ikke la ham gå ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Nei, de er ikke for unge. Men hvis han skjønner hva han har gjort og ikke gjør det igjen så har du jo forklart ham det skikkelig. Jeg bor et helt annet sted og med helt andre unger enn du er vant med, så hvis vi skulle gjøre noe utav at noen fikk juling så hadde jeg vært mer busy med det enn noen andre. Minstemann her fikk bank hver dag av tre unger som var tre år eldre hver dag i flere mnd, min jobb ble på en måte å sørge for at han ikke trodde det var noe gærnt med ham, men de andre. Han ene ble anmeldt da, ikke av meg og resultatet var at han som anmeldte måtte flytte og siden har det vært ganske rolig her. Men jeg tør nesten ikke la ham gå ut. Det var ikke juling i den forstand, det var en lek som tok helt av og det endte med at en unge fikk absolutt i overkant hard medfart av alle de andre 8. Stygg sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Jeg tror likevel at om samtlige gutter ble innkallt på teppet til politiet, enkeltvis eller som gruppe, kan dette gjøre et sterkt inntrykk. Avhengig av alder er det noe jeg ville vurdert. mvh Med tanke på hvem guttene var er jeg slett ikke sikker på at alle foreldrene hadde møtt opp med ungene på noe slikt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det var ikke juling i den forstand, det var en lek som tok helt av og det endte med at en unge fikk absolutt i overkant hard medfart av alle de andre 8. Stygg sak. Det blir noe helt annet, her var det snakk om mordtrusler og pengeutpressing på minstemann og han andre. Lek som tar av er vel noe som kan skje de fleste unger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men det er jo 10-åringer det er snakk om - er de ikke litt unge? For min unge tror jeg dessuten denne straffen er så streng, eller rettere sagt - han har skjønt alvoret og har så vondt inni seg og har skjønt hvor vondt det andre barnet hadde det så jeg er temmelig sikker på at det ikke kommer til å skje igjen. Men jeg noterer meg det bak øret og håper jeg aldri får bruk for det. Om de er gamle nok til å i fellesskap skambanke en enkeltperson, er de også gamle nok til å ta en alvorsprat med politiet. Med slike alvorlige ting synes jeg man skal ta fram de store kanonene ganske raskt, og la reaksjonen bli en sjokkartet opplevelse, fremfor å øke sanksjonene litt etter litt, så de får god tid til å venne seg til dem. Når de er 10 år har de fortsatt stor respekt for politiet. Det har de kanskje ikke når de er 14. Og de har gjort noe som, om de var noen år eldre, ville kunne føre til et oppgjør med både politi og rettsvesen. Det kan være greit at dette blir klinkende klart for dem. Nå tenker jeg like mye på dem som gruppe som enkeltpersoner. Det kan hende at din gutt har tatt poenget og at ytterligere reaksjoner i hvert fall på individnivå ikke vil være fornuftig. Men det er veldig mye å ta tak i når en gjeng tiåringer gjør noe slikt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Med tanke på hvem guttene var er jeg slett ikke sikker på at alle foreldrene hadde møtt opp med ungene på noe slikt... Desto større grunn til at politiet innkaller dem. Politiet kan innkalle foreldre og barn til bekymringssamtale. Men hva som blir riktig i denne situasjonen avhenger selvsagt av mange detaljer som ikke kan formidles over nettet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.