Gå til innhold

Nhd.. Slått ut av stress?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten av dette

Blir veldig takknemlig for svar både fra Nhd og andre her inne.

Har vært sykmeldt (deltid) i 10 mnd for utbrenthet selv om legen ikke har vært sikker på at dette var helt riktig diagnose.

Har i ca 3 år hatt perioder med varierende stress/påkjenninger pga mye jobb og mistrivsel med kolleger samt mye ansvar. Var en liten periode sykmeldt pga dette for 2 år siden.

For et år siden var jeg gjennom en lengre periode (4-5 mnd) med svært mye stress (flytting, dødsfall i familien, mmm)

Som følge av dette fikk jeg en sterk kroppslig reaksjon, klarte på det verste ikke smøre matpakke til ungene eller rydde kjøkkenbenken, hjernen stoppet fullstendig opp. Er blitt gradvis bedre, men opplever stadig at kroppen stivner når det er tre ting jeg skal gjøre på en gang, det snører seg i brystet og jeg får hjertebank (skjer gjerne under tidspress, som ved morgenrutiner med barn)

Har trappet ned til 50% sykmelding siden i høst. Klarer dette greit, har andre kolleger nå og stortrives, men etter jobb er jeg så sliten at jeg har lyst å gråte på vei hjem. Sitter på bussen og strever med å holde tårene unna. Får også gjennom dagen hjerteklapp og følelsen av å være fjern, ukonsentrert, problemer med å fokusere. Begynner på flere ting samtidig, men det blir bare rot. Blir uvel, kjennes ut som jeg er på vei til å få influensa, men uten den typske "sårheten" i kroppen. Må sove hver dag etter jobb, orker sjelden treffe venner eller gå ut om kvelden, avlyser avtaler.

Har hatt lave jernverdier, men alle disse er nå normale, og hormonnivå er som det skal (henvist til gynekolog pga blødningsforstyrrelser). Likevel får jeg stadig nye symptomer. Har begynt å få skjelvinger, de siste ukene har jeg sovet til dels ganske dårlig (unormalt for meg).

Mine oppgaver både på jobb og privat er redusert til et minimum, jeg har en fantastisk mann med masse energi, som henter og leverer barn og lager middag, og vi har investert i vaskehjelp. Jeg har likevel enkelte svært gode dager med masse energi, og da blir jeg så glad at jeg liksom skal ta igjen for alt jeg ellers ikke greier, med den følgen at jeg neste dager slått ut med kvalme og influensa-følelse. Jeg har veldig lyst til å gjenoppta mine gamle arbeidsoppgaver, men kjenner at jeg ikke får det til i det hele tatt. Jeg klarer ikke konsentrere meg, roter for mye.

Hva burde neste skritt fra fastlegen være? Jeg har på følelsen at han forholder seg mest til normalverdier av tall på et papir, så jeg gruer meg til neste time når alle verdier nå er innenfor normalen. Jeg kan ikke lenger skylde på jernmangel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319183-nhd-sl%C3%A5tt-ut-av-stress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sliten av dette

Har fastlegen din diskutert depresjon og antidepressiva med deg? Det tror jeg er lurt.

Egentlig ikke. Jeg føler heller ikke at jeg er deprimert, jeg har stadig lyst til både det ene og det andre, jeg klarer bare ikke å mobilisere krefter og energi. På de gode dagene husker jeg nesten ikke hvordan det er ellers, ogf er full av optimisme.... Men neste dag er all energi oppbrukt og jeg skjelver og er kvalm..

Gjest sliten av dette

Har du prøvd antidepressiva?

Har ikke snakket noe særig med legen om depresjon. Jeg føler heller ikke at jeg er deprimert, jeg har stadig lyst til både det ene og det andre, jeg klarer bare ikke å mobilisere krefter og energi. På de gode dagene husker jeg nesten ikke hvordan det er ellers, og er full av optimisme.... Men neste dag er all energi oppbrukt og jeg skjelver og er kvalm..

Kan jeg likevel være deprimert?

Har ikke snakket noe særig med legen om depresjon. Jeg føler heller ikke at jeg er deprimert, jeg har stadig lyst til både det ene og det andre, jeg klarer bare ikke å mobilisere krefter og energi. På de gode dagene husker jeg nesten ikke hvordan det er ellers, og er full av optimisme.... Men neste dag er all energi oppbrukt og jeg skjelver og er kvalm..

Kan jeg likevel være deprimert?

Ja, du kan være deprimert. Det kan også hende du har angst, måten du beskriver din reaksjon på stress kan minne om angst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...