Gå til innhold

Nomenklatur for organisk kjemi

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker tips
Skrevet

Er det noen som har lært hvordan man setter navn på organiske forbindeler i kjemi?

Jeg må lære det ganske raskt (en uke). Det gjelder for alkaner, alkener, alkyner, aren, haloalkan, alkohol, aldehyd, keton, eter, estere, kaboksylsyrer, ester, amin og amid.

Fins det en enkel måte å lære det på?

Gjest ønsker tips
Skrevet

Du må nok rett og slett studere de ulike strukturene... hvis du ikke lærer det "automatisk" så kan du jo lage kort, med struktur på den ene siden og navn på den andre, og bruke de til å memorere det.

Takk for tipset! :-)

Skrevet

Det hele er ganske systematisk. Du må pugge oppbyggingen og hva hver gruppe heter (metan, etan, propan osv., metanol, etanol, propanol osv.). Men på en hel uke burde det gå helt fint!

Gjest ønsker tips
Skrevet

Det hele er ganske systematisk. Du må pugge oppbyggingen og hva hver gruppe heter (metan, etan, propan osv., metanol, etanol, propanol osv.). Men på en hel uke burde det gå helt fint!

Takk for støtte:-) Jeg begynner å ane et system, og det hjelper.

Skrevet

Takk for støtte:-) Jeg begynner å ane et system, og det hjelper.

Fint!

Nomenklatur er som et språk, kan sammenlignes med at du må kunne alfabetet for å lese og skrive, og noter for å spille og komponere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...