Gå til innhold

Posttraumatisk stress kan bli yrkessykdom. Link.

Anbefalte innlegg

For første gang kan psykisk sykdom komme med på yrkessykdomslisten - i form av diagnosen posttraumatisk stresslidelse (PTSS). Dette kan gjøre livet enklere for soldater blir skadet i utenlandsoppdrag.

Les mer:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/11/27/posttraumatisk-stress-kan-/index.xml

Fortsetter under...

Melba1365380968

Jeg har nå i høst fått godkjent min alvorlige PTSD som yrkesskade. Det var helt uproblematisk fra Nav sin side. Problemet i etterkant er at de skal finne ut på en skala hvor sterk grad av medisinsk uførhet den utgjør. Har litt inntrykk av at det avgjøres litt ved å slikke på fingeren, stikke den tilværs, og hente ned en prosentandel fra lause lufta.

En annen ting jeg også lurer på i denne sammenhengen er det som gjelder muskel/skjelettlidelse ifm PTSD. Muskel og skjelettlidelse er jo ikke godkjent yrkesskade, men jeg har problemer med store spenninger i muskulaturen min som ingen fysioterapeut/psykolog/lege har kunne hjelpe meg med å redusere over tid i særlig stor grad. Siden min godkjente yrkesskade er såpass fersk, så har jeg ikke fått svar på om Nav vil betale for all den fysioterapien jeg trenger for å holde meg gående. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er veldig spent på akkurat dette, da det jo utgjør ganske mye penger for meg.

En tredje ting er at Nav har opplyst meg om at man kan ikke få dekket egenandeler hos psykolog ifm yrkesskade. Dette er jo helt hull i hodet, for er det noe man trenger når man har alvorlig PTSD med en haug av tilleggssymptomer, så er det jo nettopp mange timer hos en god psykolog!

Det er kjempeflott at PTSD kan bli godkjent som yrkesskade på lik linje med andre skader man kan være så uheldig å pådra seg på jobb. På tide at man får anerkjent at man også stiller sin psykiske helse til arbeidsgivers disposisjon i mange yrker.

Gjest Psyk av alt

Jeg har nå i høst fått godkjent min alvorlige PTSD som yrkesskade. Det var helt uproblematisk fra Nav sin side. Problemet i etterkant er at de skal finne ut på en skala hvor sterk grad av medisinsk uførhet den utgjør. Har litt inntrykk av at det avgjøres litt ved å slikke på fingeren, stikke den tilværs, og hente ned en prosentandel fra lause lufta.

En annen ting jeg også lurer på i denne sammenhengen er det som gjelder muskel/skjelettlidelse ifm PTSD. Muskel og skjelettlidelse er jo ikke godkjent yrkesskade, men jeg har problemer med store spenninger i muskulaturen min som ingen fysioterapeut/psykolog/lege har kunne hjelpe meg med å redusere over tid i særlig stor grad. Siden min godkjente yrkesskade er såpass fersk, så har jeg ikke fått svar på om Nav vil betale for all den fysioterapien jeg trenger for å holde meg gående. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er veldig spent på akkurat dette, da det jo utgjør ganske mye penger for meg.

En tredje ting er at Nav har opplyst meg om at man kan ikke få dekket egenandeler hos psykolog ifm yrkesskade. Dette er jo helt hull i hodet, for er det noe man trenger når man har alvorlig PTSD med en haug av tilleggssymptomer, så er det jo nettopp mange timer hos en god psykolog!

Det er kjempeflott at PTSD kan bli godkjent som yrkesskade på lik linje med andre skader man kan være så uheldig å pådra seg på jobb. På tide at man får anerkjent at man også stiller sin psykiske helse til arbeidsgivers disposisjon i mange yrker.

Blir veldig interessert i hva slags jobb du har hatt...

Melba1365380968

Blir veldig interessert i hva slags jobb du har hatt...

Tja, uten å gå i detalj så innebærer jobben min reising til steder hvor man kan havne i ganske hjelpesløse og livstruende situasjoner om noen ikke har gjort jobben sin med å forberede alt rundt sikkerhet.

Jeg har fortsatt den spennende jobben min i en forbedret versjon. For å si det sånn, så er det JEG som planlegger alle reiser og sikkerhetsopplegg nå. Må ha full kontroll, ellers drar jeg ikke!

Takk for at du delte dine erfaringer.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...