Gå til innhold

Medikamenter og graviditet

Gjest Gravid og tavngslidende

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og tavngslidende

Hei. Jeg lider av en tvangslidelse, og har de siste årene hatt god hjelp i Zoloft. For tre år siden fikk jeg være med på et mestringskurs for de med tvang. Noe som hjalp meg godt. Siden den gang har jeg klart meg greit kun med medisinen. I april i år ble jeg derimot gravid og sluttet helt med medisinen for å være på den sikre siden. De siste månedene har jeg slitt mye med tvangen og har kontaktet lege for vurdering ifht medisinering. Der fikk jeg beskjed om at det måtte jeg bare klare meg uten.Det hadde blitt konferert noe men fikk inntrykk av at felleskatalogen var hovedkilden. Og den kan jeg jo strengt tatt lese selv. Fikk han til å henvise meg til poliklinikken, men han kunne ikke skrive at det hastet. Det måtte jeg ordne opp i selv. Etter mye om og men skjer det svært lite og jeg trenger hjelpen nå. Det nærmer seg fødsel og jeg vil være skikkelig i stand til å ta vare på barnet som kommer. Dette ble et langt innlegg,men spørsmålet mitt er om Zoloft faktisk kan skade barnet, er det eventuellt en annen medisin som er bedre under graviditet/amming? Håper på svar. Mvh Gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319216-medikamenter-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette spørsmålet har blitt tatt opp her mange ganger, og i regelen sies det at det går det helt greit å gå på SSRI under gravidite,t selv om felleskatalogen garderer seg.

Men kanskje du kan oppgi dose du går på, så det kan være med i vurderingen? Mange med tvangsproblematikk går på høye doser. Noen gravide velger å gå ned på dosen.

Mvh

Gjest Gravid og tvangslidende

Dette spørsmålet har blitt tatt opp her mange ganger, og i regelen sies det at det går det helt greit å gå på SSRI under gravidite,t selv om felleskatalogen garderer seg.

Men kanskje du kan oppgi dose du går på, så det kan være med i vurderingen? Mange med tvangsproblematikk går på høye doser. Noen gravide velger å gå ned på dosen.

Mvh

Hei, takk for svar. Jeg gikk på 50 mg daglig den siste tiden før jeg begynte å trappe ned. Er det en ok dose?

Mvh

Gravid

Gjest Gravid og tvangslidende

Hei, takk for svar. Jeg gikk på 50 mg daglig den siste tiden før jeg begynte å trappe ned. Er det en ok dose?

Mvh

Gravid

Beklager, det siste var ikke ment som et spørsmål til det åpne forumet.

Mvh

Gravid og tvangslidende

Endelig en fornuftig lege!

Det frarådes og bruke disse medikamentene under graviditet og amming. Nå er dette selvsagt ikke noen ønskesituasjon du befinner deg i med tanke på at tvangen vender tilbake akkurat nå. Og man skal veie fordeler opp mot ulemper etcetc. Men barnet får dette i seg uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Kan du klare deg uten til barnet kommer er det absolutt det beste alternativet. Amme behøver du ikke gjøre og forhindrer dermed at disse medikamentene overføres i noen som helst grad til barnet ditt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...