Gå til innhold

Å ta imot kommandoer fra sjefen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man skal selvsagt ikke gjøre noe ulovlig, samme hvor mye sjefen befaler. Man skal heller ikke gjøre noe som setter liv og helse i fare hverken for seg selv eller andre.

Hva man kan pålegges av arbeidsoppgaver og hvordan disse skal utføres er i stor grad regulert av arbeidskontrakten. Her må man i stor grad gjøre det man får beskjed om.

Sjefer som er autoritære i den grad at det medfører sterk vantrivsel, dårlig kommunikasjon og lite rasjonell drift, påfører sin arbeidsplass/bedrift tap.

På den andre siden er får ting så slitsomt og frustrerende som ikke faglærte medarbeidere som er overdemokratiserte i tankegangen og skal diskutere og krangle på hver minste ting.

En arbeidsplass er ikke et demokrati. Hvilken innflytelse og beslutningsrett man har henger i stor grad sammen med stilling og kvalifikasjoner.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du spør om to ulike ting: Ordre der og da, og en autoritær lederstil generelt.

Der og da har sjefen instruksjonsmyndighet. Du kan selvsagt ikke beordres til å gjøre noe som er mot lover og forskrifter.

Sjefens lederstil tar en opp i dertil egnede fora, med tillitsvalgte, i medarbeidersamtaler osv.

Du spør om to ulike ting: Ordre der og da, og en autoritær lederstil generelt.

Der og da har sjefen instruksjonsmyndighet. Du kan selvsagt ikke beordres til å gjøre noe som er mot lover og forskrifter.

Sjefens lederstil tar en opp i dertil egnede fora, med tillitsvalgte, i medarbeidersamtaler osv.

I dette tilfellet ble jeg bedt om å gjøre noe som jeg ikke så logikken i derfor nektet jeg. Jeg så på det som ren maktutøvelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...