Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en katt flyende rundt i nabolaget i lang tid nå, så vi valgte til slutt å begynne å gi den mat for den var helt ihjelsulten.

Problemet med katten er at det kommer små klumper med avføring fra baken på den, den er konstant skitten bak og det lukter mildt sagt dritt av den.

Vi har vurdert å ta den inn å prøve å vaske den, men da bør den vel være inne noen dager etterpå.

Å begynne med innedo vil ikke jeg gjøre nå da jeg er gravid.

Er det noen som har vært borti dette og hva var evt årsaken?

Den fikk markkur for to dager siden, og det hender også det kommer blod fra avføringen.

Får ta han med til dyrlege hvis den ikke blir bedre.

sort som natta
Skrevet

har dessverre liten peiling,men vil bare si det er godt gjort å bry seg om en fremmed katt,og ta såpass godt vare på den:)

håper du finner ut av det!

er ulike typer ormer,men kurene til katt tar vel kanskje de fleste?min katt har tidvis blod i avføringen uten at jeg vet hvorfor.hun er mest inne,så for min del ser det ut som om det først og fremst kommer blod etter forstoppelse.

Gjest dyreglad
Skrevet

Så bra dere har begynt å mate den. Den er helt sikkert husløs, og en katt som går ute slik har et hardt liv, spesielt på vinteren.

Ja, det er nok noe som feiler den. Den kan ha orm, noe man lett blir kvitt ved å kjøpe ormekur tabletter på apoteket, Panacur. Det er en pille som tas over 3 dager tror jeg, og du bare knuser den i litt våtfor, så går det ned på høykant.Blod i avføringen kan jo tyde på andre ting også, noe en veterinær vet mer om.

Men det dere kan gjøre for at denne katten kan få et nytt hjem er å ringe Dyrebeskyttelsen i den kommunene dere bor.( I Oslo er d 23 13 45 45).Bor dere ikke i Oslo kan de uansett gi råd om hvor dere kan henvende dere.

De tar til seg hjemløse katter, og omplasserer dem. Det er jo tydelig at den har hatt et hjem en gang stakkar. De kan kanskje ikke hente den med en gang pga det er mange katter som skal inn, og det er kø, men de vil råde dere til å fortsette å mate den, for da holder den seg i området, og da er det en smal sak for de å finne den. Jobber selv for Dyrebeskyttelsen av og til, så dette kjenner jeg godt til.

www.dooa.no er også en fin side med info.

Bra dere bryr dere, alt for få gjør det! Lykke til!

Skrevet

Jeg ville tatt den med til dyrlegen. Katter er i utgangspunktet veldig renslige, så dette hørtes ikke normalt ut. Det kan fort oppstå en infeksjon også..

Er det en langhåret, kan det likevel feste seg litt avføring.

Lever den til dyrlegen, så vasker, klipper og sjekker de den.

Utrolig flott å høre at noen har hjerte for disse løskattene! :0)

Skrevet

Så bra dere har begynt å mate den. Den er helt sikkert husløs, og en katt som går ute slik har et hardt liv, spesielt på vinteren.

Ja, det er nok noe som feiler den. Den kan ha orm, noe man lett blir kvitt ved å kjøpe ormekur tabletter på apoteket, Panacur. Det er en pille som tas over 3 dager tror jeg, og du bare knuser den i litt våtfor, så går det ned på høykant.Blod i avføringen kan jo tyde på andre ting også, noe en veterinær vet mer om.

Men det dere kan gjøre for at denne katten kan få et nytt hjem er å ringe Dyrebeskyttelsen i den kommunene dere bor.( I Oslo er d 23 13 45 45).Bor dere ikke i Oslo kan de uansett gi råd om hvor dere kan henvende dere.

De tar til seg hjemløse katter, og omplasserer dem. Det er jo tydelig at den har hatt et hjem en gang stakkar. De kan kanskje ikke hente den med en gang pga det er mange katter som skal inn, og det er kø, men de vil råde dere til å fortsette å mate den, for da holder den seg i området, og da er det en smal sak for de å finne den. Jobber selv for Dyrebeskyttelsen av og til, så dette kjenner jeg godt til.

www.dooa.no er også en fin side med info.

Bra dere bryr dere, alt for få gjør det! Lykke til!

Det er for meg en selvfølge å ta meg av dyr som ikke har det bra, men jeg venter med å gi de mat til jeg skjønner at de ikke har noe annet alternativ.

Det er bare et par år siden sist jeg hadde en katt her noen mnd. og jeg klarte til slutt å tyde det gamle merket den hadde i øret. Den katten hadde vært borte i 1 år, fra en hytte 3 km unna, og eierne hadde lett fortvilet i lang tid, så dukket den opp hos meg omtrent 9 mnd etterpå. :)

Jeg har dårlig samvittighet nå for at den ikke får komme inn, men den har alltid tilgang til garasjen med pledd, mat og drikke.

Jeg skal kontakte dyrebeskyttelsen og dyrlegen, men jeg er litt redd regninga skal komme på flere tusen kroner også.

Skrevet

har dessverre liten peiling,men vil bare si det er godt gjort å bry seg om en fremmed katt,og ta såpass godt vare på den:)

håper du finner ut av det!

er ulike typer ormer,men kurene til katt tar vel kanskje de fleste?min katt har tidvis blod i avføringen uten at jeg vet hvorfor.hun er mest inne,så for min del ser det ut som om det først og fremst kommer blod etter forstoppelse.

Ja kanskje hun har forstoppelse, men det ser ikke ut som denne har det. For de klumpene som kommer er myke også.

Skrevet

Jeg ville tatt den med til dyrlegen. Katter er i utgangspunktet veldig renslige, så dette hørtes ikke normalt ut. Det kan fort oppstå en infeksjon også..

Er det en langhåret, kan det likevel feste seg litt avføring.

Lever den til dyrlegen, så vasker, klipper og sjekker de den.

Utrolig flott å høre at noen har hjerte for disse løskattene! :0)

Nei det er sant, katter er noen av de mest renslige dyrene som finnes.

Den har helt sikkert hatt et hjem for den er så tam, aldri sett en katt som er så lite redd for biler å.

Skrevet

Nei det er sant, katter er noen av de mest renslige dyrene som finnes.

Den har helt sikkert hatt et hjem for den er så tam, aldri sett en katt som er så lite redd for biler å.

Er den liten eller stor? Små katter kan gå seg bort. Jeg ville satt en annonse i avisen og en lapp på butikken. Kanskje dere er heldige å finner de opprinelige eierene før jul. Hvilken julegave :0)

Dyrlegen kan også sjekke om den er chippet. Regner med du har sjekket at den ikke er øremerket?

:0)

Skrevet

Kjempefint at dere tar dere av den :-) Bare en ting: det er ikke farlig å gi den innedo selv om du er gravid. Enten bruker du hansker når du tømmer doen, eller du får gemalen til å tømme den. Det skal mye til å bli smitttet av toksoplasmose fra katten, det er mer sannsynlig å få det fra uvaskede grønnsaker eller jord.

Vanskelig å si hva det er med katten, kan ha en slags diare, eller mark (som enkelt kan fjernes m markkur). God ide å ta den med til veterinær hvis den ikke blir bedre med markkur og evt diettmat noen dager.

Skrevet

Er den liten eller stor? Små katter kan gå seg bort. Jeg ville satt en annonse i avisen og en lapp på butikken. Kanskje dere er heldige å finner de opprinelige eierene før jul. Hvilken julegave :0)

Dyrlegen kan også sjekke om den er chippet. Regner med du har sjekket at den ikke er øremerket?

:0)

Den er ikke øremerket dessverre, og ja jeg skal legge inn bilde i avisen og på butikken.

Katten er voksen, og det hadde vært noe for de som eier den hvis det er en katt som har blitt borte fra dem på naturlig vis.

Gjest dyreglad
Skrevet

Det er for meg en selvfølge å ta meg av dyr som ikke har det bra, men jeg venter med å gi de mat til jeg skjønner at de ikke har noe annet alternativ.

Det er bare et par år siden sist jeg hadde en katt her noen mnd. og jeg klarte til slutt å tyde det gamle merket den hadde i øret. Den katten hadde vært borte i 1 år, fra en hytte 3 km unna, og eierne hadde lett fortvilet i lang tid, så dukket den opp hos meg omtrent 9 mnd etterpå. :)

Jeg har dårlig samvittighet nå for at den ikke får komme inn, men den har alltid tilgang til garasjen med pledd, mat og drikke.

Jeg skal kontakte dyrebeskyttelsen og dyrlegen, men jeg er litt redd regninga skal komme på flere tusen kroner også.

Ja, det forstår jeg godt. Det som er lurt da er å si fra til dyrebeskyttelsen at katten er syk, da vil den nemlig gå foran de andre i køen.Dyrebeskyttelsen kan da så klart ta ansvaret for å ta den med til veterinær og betale de utgifter det medfører. Så fint du har pledd til den i garasjen og gir den mat, flere skulle vært som det! Lykke til igjen:)

Skrevet

Den er ikke øremerket dessverre, og ja jeg skal legge inn bilde i avisen og på butikken.

Katten er voksen, og det hadde vært noe for de som eier den hvis det er en katt som har blitt borte fra dem på naturlig vis.

Den kan ha chip i nakken, det har vår - og den synes/kjennes ikke.

Ta en tur til dyrlegen med den, så får du sjekket både avføring og om den er chip'et.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...