Gå til innhold

Drug firms 'block cheap medicine'

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Generika er en forferdelig uting. Men jeg skjønner ikke hvorfor noen innad i legemiljøet tar opp dette problemet i sin fulle bredde, og forsøker å få en fast praksis blant leger på å skrive ikke generisk subsititutt på reseptene. Skjønner selvsagt at det er sterke økonomiske interesser inne i bildet, og pasientene blir skadelidende. Fikk generika på Efexor, og det var slett ikke det samme for å si det sånn. Jeg fungerte utmerket på Efexor, mens jeg ble dårlig både fysisk og psykisk på generika-preparatet.

Gjest efexorus

Generika er en forferdelig uting. Men jeg skjønner ikke hvorfor noen innad i legemiljøet tar opp dette problemet i sin fulle bredde, og forsøker å få en fast praksis blant leger på å skrive ikke generisk subsititutt på reseptene. Skjønner selvsagt at det er sterke økonomiske interesser inne i bildet, og pasientene blir skadelidende. Fikk generika på Efexor, og det var slett ikke det samme for å si det sånn. Jeg fungerte utmerket på Efexor, mens jeg ble dårlig både fysisk og psykisk på generika-preparatet.

Veldig interresant det du sier om efexor. Jeg bruker flere medisiner, men efexor skrives alltid som orginal preparat. Dette fordi legen min har hatt flere pasienter som har blitt syk etter bytte til venlafaxin. Det er jo heller ikke riktig at legemiddelfirmaene får lov til å holde tilbake informasjon om biotilgjengelighet så lenge de holder seg innenfor 80-125 grenseverdien. Det er jo absolutt av interesse for leger og pasienter. Jeg blir alltid like forbanna når jeg skal hente ut medisiner på apoteket og de forteller meg at generika er helt likt. For det er det jo ikke! Prisforskjellen er også ikke den store, de som tjener på det er apotekene gjennom sine handelsrabatter. Det har vært mye fokus på at leger er i lomma på legemiddelfirmaer, det tror jeg til dels er myteoppspunnet. Men en ting som er sikkert, er at apotekene er det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...