Gjest Kniv I Hjertet Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvordan skal man egentlig avvise en behandler i psykiatrien/bli henvist til en annen? Får høre at man skal være tålmodig; både med å kjenne behandleren og behandlingsmåte & med medisiner. Jeg har gått til samme behandler i noen år nå(4år minus 3innleggelser) Jeg er litt skuffet over at siste innleggelsen på åtte uker gav (behandleren=psykolog) meg mer selvinnsikt og hjelp til å takle meg og mine problemer på en relativt konstruktiv måte enn de fire årene har gjort.Er ikke klar for å avslutte behandling, men ønsker kanskje en "prøve" på psykolog/psykiater i en primær behandling innenfor kognitivterapi.(fikk for 1.gang en psykolog som behandler under siste innleggelse-kognitiv terapi. Det føles mer riktig å ta imot(få hjelp) til endring på denne måten (som jeg fikk effekt og økt selvinnsikt av). Og som bipolar med behandlere med mangelfull innsikt(virker det som) i behandlingsøyemed(jeg klarer ikke sette meg inn i alt dette- ja Internet finnes, men man må ha eksakt riktige ord og fraser for å "komme rett") Høres dette ut til å være helt på jordet? Om ikke mulighet til psykiater/psykolog- så bør det i det minste være noen som driver kognitiv terapi. Du nevnte i ett annet innlegg til meg (på grunnlag av hva jeg skrev ang. meds.(-historien kanskje?)) ''...Jeg mener du bør følges av en spesialist inntil du er godt stabilisert.''(kanskje misforstått fra min side da) Det kan kanskje kan hjelpe meg til å fortelle dagens behandler ønsket om bytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Det er trist når det blir slik at pasienten kvier seg for å avslutte en lang terapi som ikke har virket. Jeg synes du bare skal si i fra at du har til hensikt å avslutte terapien etter et par timer til evt umiddelbart. Deretter ber du fastlegen din henvise deg på nytt. Siden du har bipolar lidelse ber du om å få en psykiater/erfaren assistentlege. Be også fastlegen om å skrive at du ikke fikk noe ut av forrige behandling, og at du derfor ønsker en behandler med annen kompetanse. PS. Jeg kan fortelle deg at siden 2000 har vi hatt 3 ulike, men særdeles kompetente psykologer på den akuttposten jeg arbeider. Jeg husker flere pasienter som har hatt nøyaktig samme opplevelse som deg. Noen uker med disse psykologene ble beskrevet som langt mer nyttig enn år med annen behandling. Kompetanse er avgjørende. DS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2631852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kniv I Hjertet Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Det er trist når det blir slik at pasienten kvier seg for å avslutte en lang terapi som ikke har virket. Jeg synes du bare skal si i fra at du har til hensikt å avslutte terapien etter et par timer til evt umiddelbart. Deretter ber du fastlegen din henvise deg på nytt. Siden du har bipolar lidelse ber du om å få en psykiater/erfaren assistentlege. Be også fastlegen om å skrive at du ikke fikk noe ut av forrige behandling, og at du derfor ønsker en behandler med annen kompetanse. PS. Jeg kan fortelle deg at siden 2000 har vi hatt 3 ulike, men særdeles kompetente psykologer på den akuttposten jeg arbeider. Jeg husker flere pasienter som har hatt nøyaktig samme opplevelse som deg. Noen uker med disse psykologene ble beskrevet som langt mer nyttig enn år med annen behandling. Kompetanse er avgjørende. DS. Jeg syntes det var litt trist at de ikke ville hjelpe meg med henvisning til en annen behandler på slutten av siste innleggelse (kan de det egentlig?hjelpe med sånt?) Det er veldig synd det ikke er flere spesialister o.l. som har kompetanse til å gi "god nok" behandling av pasienter! Men vi kan jo prøve å være glad for at det i det hele tatt er noen som er nettopp det! Tusen takk for svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2631912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cabbage Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg syntes det var litt trist at de ikke ville hjelpe meg med henvisning til en annen behandler på slutten av siste innleggelse (kan de det egentlig?hjelpe med sånt?) Det er veldig synd det ikke er flere spesialister o.l. som har kompetanse til å gi "god nok" behandling av pasienter! Men vi kan jo prøve å være glad for at det i det hele tatt er noen som er nettopp det! Tusen takk for svar :-) det var leit å høre at du har hatt så lite utbytte av din nåværende behandler. Får du henvisning fra fastlegen kan du få tilbud gjennom DPS eller VOP, og der be om behandling som har fokus på kognitiv behandling. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2631970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kniv I Hjertet Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 det var leit å høre at du har hatt så lite utbytte av din nåværende behandler. Får du henvisning fra fastlegen kan du få tilbud gjennom DPS eller VOP, og der be om behandling som har fokus på kognitiv behandling. Lykke til. Hei og takk for svar :-) Jeg har allerede behandling på VOP. Men jeg er så feig at jeg vet ikke om jeg tør gå til en annen behandler der i tilfelle jeg skulle møte på nåværende. (tror ikke det er annen psyk.tilbud her bortsett fra private-det har jeg ikke råd til nå) Jeg får vel se hva som skjer- skal høre med andre rundt meg, siste time med beh. før jul er på torsdag(da tar denne juleferie). Skal prøve å bruke tiden fram til jul på å finne ut litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2632007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg syntes det var litt trist at de ikke ville hjelpe meg med henvisning til en annen behandler på slutten av siste innleggelse (kan de det egentlig?hjelpe med sånt?) Det er veldig synd det ikke er flere spesialister o.l. som har kompetanse til å gi "god nok" behandling av pasienter! Men vi kan jo prøve å være glad for at det i det hele tatt er noen som er nettopp det! Tusen takk for svar :-) Jeg fikk hjelp til å få en ny behandler da jeg var innlagt, så det er mulig. Jeg vet ikke hvor lett det er, men det jeg gjorde var å si klart fra fra første stund at jeg ønsket en annen behandler, og hvorfor. Lege og psykolog der jeg var innlagt mente behandlingen jeg hadde fått var helt feil, så de var helt enige i at jeg skulle til en ny behandler. Det har jeg nå fått, og det ser ut til å fungere veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2632009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kniv I Hjertet Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg fikk hjelp til å få en ny behandler da jeg var innlagt, så det er mulig. Jeg vet ikke hvor lett det er, men det jeg gjorde var å si klart fra fra første stund at jeg ønsket en annen behandler, og hvorfor. Lege og psykolog der jeg var innlagt mente behandlingen jeg hadde fått var helt feil, så de var helt enige i at jeg skulle til en ny behandler. Det har jeg nå fått, og det ser ut til å fungere veldig bra. Så kjempefint at du har blitt hørt og fått tilfredsstillende behandling!! *klem* Jeg sa også meget klart i fra om hvordan jeg følte behandlinga var, hvordan jeg så på behandleren- kun som nok en samtalepartner og at det ikke var det jeg trengte for å komme videre, hvor lite jeg hadde fått ut av de årene med behandling osv. Jeg fikk bare til svar at min behandler var en meget dyktig og erfaren behandler og at jeg burde fortsette hos denne- for jeg ville helt sikkert få bedre utbytte av beh. etter denne innleggelsen. (Hva hjelper det med en dyktig og erfaren behandler når jeg ikke trenger en samtalepartner- har jo to fra hjemmetjenesten+ fastlegen til hjelp på det.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2632068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Så kjempefint at du har blitt hørt og fått tilfredsstillende behandling!! *klem* Jeg sa også meget klart i fra om hvordan jeg følte behandlinga var, hvordan jeg så på behandleren- kun som nok en samtalepartner og at det ikke var det jeg trengte for å komme videre, hvor lite jeg hadde fått ut av de årene med behandling osv. Jeg fikk bare til svar at min behandler var en meget dyktig og erfaren behandler og at jeg burde fortsette hos denne- for jeg ville helt sikkert få bedre utbytte av beh. etter denne innleggelsen. (Hva hjelper det med en dyktig og erfaren behandler når jeg ikke trenger en samtalepartner- har jo to fra hjemmetjenesten+ fastlegen til hjelp på det.) En dyktig og erfaren behandler skal ikke bare fungere som en samtalepartner. Er det noe du kan gjøre for å endre det? Har du tatt det opp med behandleren din? Det var ingen som sa til meg at min behandler var "dyktig og erfaren", jeg fikk tvert i mot beskjed om at den behandlingen jeg hadde fått var "kontraindisert", at den rett og slett hadde gjort meg dårligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2633543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kniv I Hjertet Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 En dyktig og erfaren behandler skal ikke bare fungere som en samtalepartner. Er det noe du kan gjøre for å endre det? Har du tatt det opp med behandleren din? Det var ingen som sa til meg at min behandler var "dyktig og erfaren", jeg fikk tvert i mot beskjed om at den behandlingen jeg hadde fått var "kontraindisert", at den rett og slett hadde gjort meg dårligere. Utrolig nok tenkte jeg at jeg skulle få tatt dette problemet med behandler på imorra(04.12). Vel, sist jeg var til time var det ikke mulighet så derfor den avgjørelsen- men..h*n ville at neste timen skulle brukes til møte med den jeg har ifra hjemmetjenesten. Ok-behandler spurte meg om vi kunne bruke timen til det;jeg sa "nei, helst ikke", men h*n hadde allerede bestemt seg da... Jeg får se hva jeg skal gjøre med dette. Imorra er gudskjelov siste timen før jul med behandler... Tusen takk for svar, Orio 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319250-nhd-hvor-lenge-ha-samme-behandler/#findComment-2634275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.