Gå til innhold

Magesårbakterie hos barn?

Gjest Mor til gutten

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til gutten

Sønnen min er 10 år og har hatt trøbbel med løs avføring, luft og magesmerter i flere år. Han er utredet grundig uten at det er funnet noen årsak til plagene. Han blir klart bedre av å spise glutenfritt, men har ikke cøliaki (negativ tarmbiopsi) og vi holder derfor ikke et strengt glutenfritt kosthold. Bestefaren har hatt samme type plager i "alle" år. Han fikk for en tid siden magesår forårsaket av bakterie og ble behandlet for dette. Etter dette har han blitt mye bedre av mageplagene og jeg lurer nå på om vi bør undersøke om gutten også kan ha denne bakterien. Vi er mye sammen med bestefaren og jeg tenker at en bakterie kan smitte. Kan magesårbakterie foråsake slike mageplager, og er det grunn til å få undersøkt han for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Heilcobacter pylori-infeksjon skyldes en bakterie som vokser i slimhinnen i magesekken.Overføres gjerne fra bærere av bakterien,kan muligens også overføres fra husdyr , eller på annen måte.Smitten skjer gjerne i førskolealder, ca. 3-15 % av barn i vestlige verden er bærere. Forskjellige stammer av bakterien er mer eller mindre " sinte". Når baktkerien slår seg ned gir den en betennelse i slimhinnen, hos . 15 % vil det utvikles magesår, magesmerter følger og er hyppigere hos barn som er kolonisert, selv om det ikke er magesår.

Diagnosen stilles ved forskjellige undersøkelser som blodprøver, avføringsprøve, med antistoffpåvisning, dyrking av avføring biopsi ( prøve fra slimhinne),ureatest,( bakterien spalter bikakrbonat og anomiakk som kan påvises ved hurtigtester). Pusteprøve med cadioaktivt C 14, bukes av den grunn ikke hos barn. Dersom barnet er plaget av ukarakteristiske magesmerter og en bestefar har vært syk med helicobakter synes jeg det er det er verdt å vurdere en slik inkfeksjon som årsak til mageproblemene.

Dersom barnet blir markert bedre av sine magsymptomer ved glutenfir kost, synes jeg det er verdt ulempen å holde en glutefri kost en tid og evt. revudere dignosen.

feks

Dersom barnet blir markert bedre på glutenfri kost, vil jeg synes det er verdt ulempen og evt. revudere diagnosen-

cpbacter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilcobacter pylori-infeksjon skyldes en bakterie som vokser i slimhinnen i magesekken.Overføres gjerne fra bærere av bakterien,kan muligens også overføres fra husdyr , eller på annen måte.Smitten skjer gjerne i førskolealder, ca. 3-15 % av barn i vestlige verden er bærere. Forskjellige stammer av bakterien er mer eller mindre " sinte". Når baktkerien slår seg ned gir den en betennelse i slimhinnen, hos . 15 % vil det utvikles magesår, magesmerter følger og er hyppigere hos barn som er kolonisert, selv om det ikke er magesår.

Diagnosen stilles ved forskjellige undersøkelser som blodprøver, avføringsprøve, med antistoffpåvisning, dyrking av avføring biopsi ( prøve fra slimhinne),ureatest,( bakterien spalter bikakrbonat og anomiakk som kan påvises ved hurtigtester). Pusteprøve med cadioaktivt C 14, bukes av den grunn ikke hos barn. Dersom barnet er plaget av ukarakteristiske magesmerter og en bestefar har vært syk med helicobakter synes jeg det er det er verdt å vurdere en slik inkfeksjon som årsak til mageproblemene.

Dersom barnet blir markert bedre av sine magsymptomer ved glutenfir kost, synes jeg det er verdt ulempen å holde en glutefri kost en tid og evt. revudere dignosen.

feks

Dersom barnet blir markert bedre på glutenfri kost, vil jeg synes det er verdt ulempen og evt. revudere diagnosen-

cpbacter

Takk for svar, vi tar nok en tur til legen.

Det siste avsnittet angående glutenfritt kosthold var noe uklart, mener du at han bør være helt glutenfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvis han ble utredet for cøliaki så ble det vel tatt cøliaki blodprøver. Hva sa de? Og hva med ferritin og blod %?

Nå er det en stund siden han ble utredet, så jeg husker ikke alt. Men alle prøver var normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...