Gå til innhold

14 år og drukket øl

Gjest NoNameToday

Anbefalte innlegg

Gjest NoNameToday

Jeg har denne helgen besøk av min nevø pga min søster er bortreist. Mitt jevngamle barn var avsted på andre ting. Nevøen fikk derforgå på kino klokka seks og jeg snakket med han klokka åtte, da ventet han på bussen. Jeg så han hoppe av bussen her hjemme før jeg kjørte avsted et ærend.

Min eldste var hjemme og tok imot ham, og kjente lukten av øl lang vei. Han innrømte at han hadde drukket noen øl. Mitt barn fikk panikk og gav 14åringen løk og sendte ham opp på rommet. Da jeg kom tilbake etter ca en time fikk jeg vite dette. Jeg er sjokkert over at han kunne finne på å gjøre slikt når han var hos meg. Min mann er på jobb.

Jeg skjelver enda.. Jeg ba han tilstå saken heller fordi han prøvde å ro med at han bare hadde åpnet to tre øl for en _annen_. Så nå har han sittet og hørt meg legge ut om farene ved alkohol i så ung alder og alt det kan føre med seg videre. Jeg snakket også om stoff og hva det fører med seg.Jeg tok fra han pengene jeg visste han hadde og har bedt han holde seg hjemme i morgen kveld. Planer avlyst! Søndag drar han hjem.

Jeg er helt matt. Bør jeg gjøre noe mere? Det er første gang alkoholen har vært tema på den måten her i huset. Jeg er glad for at min eldste forstod alvoret og gav meg beskjed, selv om han i panikk gav han løken.

Er helt på gråten jeg. Hva annet bør jeg gjøre, eller hva burde jeg ha gjort? Overreagerte jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart man blir satt ut når man kommer oppi en slik situasjon!

Særlig at han gjør dette når han er hjemme hos dere... Men dette er virkelig ikke det værste som kunne skje, og det er viktig å huske på - det kunne vært værre. :)

Han har nå innrømmet at han har gjort dette, og det er viktig å ikke messe i vei videre. Da blir det bare gnål og han stenger ute alt du sier. Det viktigste formålet med å snakke med han må vel være at han skjønner at dette ikke er greit, og forhåpentligvis ikke gjør det igjen. Da er det viktig å prøve å nå inn til han, og det tror jeg ikke man gjør hvis det blir kjeft eller mas/gnål.

Han skjønner nok helt sikkert at han ikke skal drikke øl.

Jeg mistenker at det kan være flere utfordringer rundt han enn akkurat dette, så det er viktig å ta tak i det, så det ikke får utvikle seg til værre ting.

Du må selvsagt si til han at du må fortelle dette til foreldrene hans, og at han må være hjemme i kveld syns jeg er en passelig konsekvens. At du tok pengene hans skjønner jeg ikke helt hva har med saken å gjøre, så lenge han skal holde seg hjemme.

Bor han i nærheten av dere siden han har vært sammen med venner? I såfall er nok de også med på sakene. Det den ene gjør i den alderen, kan du nok regne med at de andre gjør også. Iallefall innad i en venneflokk. Hvis han bor et annet sted enn i nærheten, syns jeg det er veldig spesielt at han velger å gå ut og drikke øl alene, eller har funnet seg "venner" å drikke sammen med på en ettermiddag. Da ville mine varsellamper blinket kraftig iallefall...

Når du har snakket med han (som jeg skjønner at du allerede har gjort), syns jeg det er viktig at dere legger saken bak dere, og fokuserer på å ha en hyggelig kveld.

Håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt på dette som songbirdy nevnte, hvis han bor langt vekk fra dere, er det da litt bekymringsverdig at han går alene ut for å drikke.

Jeg tror mange er omkring fjorten når de drikker øl til fester for første gang, noen ganger også dessverre yngre, det er nok ikke unormalt. Sånn sett syns jeg at at du overreagerer ved å bli så hysterisk, fordi når man blir hysterisk er man lite konstruktiv, og dermed hjelper du ikke ham akkurat til å forstå.

Du burde absolutt ikke få et dårlig forhold til gutten pga dette, eller dømme ham på senere tidspunkt pga det som kan være en enkelt kvelds dumhet. Husk at han sannsynligvis er veldig lei seg og sårbar nå.

Dessuten kan du jo innefor de neste 2/3/4 år forvente at din egen sønn kommer brisen hjem etter fest, så det er kanskje lurt å forberede seg på å håndtere seriøst, og stille og rolig. Ville du reagert på samme måte overfor ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoNameToday

Jeg reagerte litt på dette som songbirdy nevnte, hvis han bor langt vekk fra dere, er det da litt bekymringsverdig at han går alene ut for å drikke.

Jeg tror mange er omkring fjorten når de drikker øl til fester for første gang, noen ganger også dessverre yngre, det er nok ikke unormalt. Sånn sett syns jeg at at du overreagerer ved å bli så hysterisk, fordi når man blir hysterisk er man lite konstruktiv, og dermed hjelper du ikke ham akkurat til å forstå.

Du burde absolutt ikke få et dårlig forhold til gutten pga dette, eller dømme ham på senere tidspunkt pga det som kan være en enkelt kvelds dumhet. Husk at han sannsynligvis er veldig lei seg og sårbar nå.

Dessuten kan du jo innefor de neste 2/3/4 år forvente at din egen sønn kommer brisen hjem etter fest, så det er kanskje lurt å forberede seg på å håndtere seriøst, og stille og rolig. Ville du reagert på samme måte overfor ham?

Du har oppfattet meg som hysterisk, men det var jeg altså ikke. Inni meg var alt kaos og jeg skalv og gråt nesten da vi pratet. Han har vist andre tegn tidligere og jeg er veldig bekymret for ham. Derfor ble det en lang prat om masse, ingen hysteri.

Han reiste på kino i den byen han bor i, så det var ikke fremmede han traff i den forstand, men en ny gjeng han har kommet i kontakt med. De skulle med samme bussen og de drakk på reisen.

Min sønn hadde jeg tatt kraftigere. 14 åringer og alkohol aksepterer jeg ikke. En politimann hadde foredrag på skolen, og han fortalte at 4cl ren sprit kan ta livet av en så ung person. Det er så skremmende, og det er viktig for meg at de vet slikt.

I dag har vi hatt en fin dag, spist sammen og ledd av gamle minner. Ingen sure miner. Foreldrene får ta seg av resten.

Pengene ligger i skapet til i morgen, grunnen til at jeg tok dem er at han da ikke kan komme seg noe sted. Buss koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppfattet meg som hysterisk, men det var jeg altså ikke. Inni meg var alt kaos og jeg skalv og gråt nesten da vi pratet. Han har vist andre tegn tidligere og jeg er veldig bekymret for ham. Derfor ble det en lang prat om masse, ingen hysteri.

Han reiste på kino i den byen han bor i, så det var ikke fremmede han traff i den forstand, men en ny gjeng han har kommet i kontakt med. De skulle med samme bussen og de drakk på reisen.

Min sønn hadde jeg tatt kraftigere. 14 åringer og alkohol aksepterer jeg ikke. En politimann hadde foredrag på skolen, og han fortalte at 4cl ren sprit kan ta livet av en så ung person. Det er så skremmende, og det er viktig for meg at de vet slikt.

I dag har vi hatt en fin dag, spist sammen og ledd av gamle minner. Ingen sure miner. Foreldrene får ta seg av resten.

Pengene ligger i skapet til i morgen, grunnen til at jeg tok dem er at han da ikke kan komme seg noe sted. Buss koster penger.

Greit det, jeg trodde du hadde rast ut på ham jeg. Jeg syns at foreldre må være realistiske i forhold til det samfunnet vi lever i, og det som omgir tenåringene. Det er et stort press på tenåringer om å skulle være på en bestemt måte for å bli akseptert i "gjengen", og dette syns jeg voksne må være litt ydmyke overfor. Jeg mener ikke at vi skal gå med på at de drikker, men skjer det, så er det ikke fordi ungene er "dårlige", men fordi det er ytre påvirkninger som er veldig vanskelig å stå overfor i en viss alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra at han ikke drakk sammen med ukjente i deres by, men at han tross alt var sammen med kjente. Da er han iallefall ikke totalt grenseløs om du skjønner hva jeg mener. Men om du mener det er grunn til bekymring sånn ellers, så håper jeg du snakker med foreldrene og hører hva du kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske" normal oppførsel for noen i denne alderen, du kan roe deg nå. Skjedd er skjedd og "det er skadelig talen " er sagt.La det ligge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til tenåringer

Det er nok ganske" normal oppførsel for noen i denne alderen, du kan roe deg nå. Skjedd er skjedd og "det er skadelig talen " er sagt.La det ligge nå.

Vanlig i den alderen? Jøss, DU har i hvertfall ikke tenåringer!

Har en sønn på 14 1/2 og det er ikke normalt å drikke i den alderen! At noen gjør det er en en annen sak, det betyr ikke at det er vanlig. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig i den alderen? Jøss, DU har i hvertfall ikke tenåringer!

Har en sønn på 14 1/2 og det er ikke normalt å drikke i den alderen! At noen gjør det er en en annen sak, det betyr ikke at det er vanlig. :S

Det var jo akkurat det Digital skrev: Ganske normal oppførsel for NOEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''En politimann hadde foredrag på skolen, og han fortalte at 4cl ren sprit kan ta livet av en så ung person''

Ikke at jeg aksepterer drikking blant fjortenåringer, men om en alkoholmengde tilsvarende 4 cl. ren sprit tar livet av en vanlig fjortenåring burde ikke jeg vært her i dag :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vil absolutt ikke akseptert at min fjortenåring drakk øl og særlig ikke på den måten du nevner. Synes du burde snakke med foreldrene hans.

Når det er sagt smakte jeg både øl, vin og sprit da jeg var fjorten selv. Og jeg lever og ånder i dag, uten nevneverdige alkoholproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...