Gå til innhold

Passiv og litt treg ettåring (Eller bare rolig?

Gjest snart barnehageunge

Anbefalte innlegg

Gjest snart barnehageunge

Jeg har ei jente på 1. år. Hun skal begynne i barnehage snart, men foreløpig har jeg eller pappaen vært hjemme med henne. Noen ganger er hun litt i sin egen verden, bare ligger på golvet og ser passe misfornøyd ut. Hun gråter ikke, bare virker litt fjern. Hun har ikke lært å sette seg opp før hun ble ett år og krabber ikke, men drar seg framover. Jeg vet en ikke skal sammenligne med andre barn, men hun virker mye mer passiv enn andre barn på samme alder, som åpner skuffer og er "all over". Hun kan ligge på samme flekken lenge og virke fornøyd over det. Hun er ganske langt framme når det gjelder språk, flink til å herme og kan flere ord selv om forståelsen ikke er helt på plass. Det hender hun åpner skuffer og drar ut og er mer aktiv, det er innimellom at hun er passiv. Bør jeg aktivisere henne mer? Kan hun være understimulert?

Hun liker å sitte på fanget og bli lest for og liker å "danse" til musikk. Virker generelt fornøyd, sover godt om natten, spiser bra og sover 1 til 2 lurer pr dag. Er ikke veldig bekymret, men syns hun virker veldig rolig. (Pappen og jeg er også litt trege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er forskjellige :)

Om du virkelig er bekymret, så synes jeg du skal ta en prat med helsesøster. De har sammenligningsgrunnlag til å uttale seg om hun bare er litt rolig av seg, eller om det er noe som bør ses litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Pappen og jeg er også litt trege''

Det var da en imponerende ærlighet og selvinnsikt, synes jeg :)

Jeg synes ikke det høres ut som om ettåringen din er unormalt rolig, men du kan jo lufte det på helsestasjonen siden du bekymrer deg. Heller spørre en gang for mye enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Niesa mi var motsatt, hun var tidlig "fysisk" av seg, løp og hoppet og hele greia, mens ordene lot vente på seg. I følge helsesøsteren var dette helt normalt, mange småtroll har rett og slett ikke overskudd til å både lære seg å snakke og få kontroll over armer og bein i rekordfart :-) Men det er jo ikke noe i veien for å ta en prat med helsesøsteren om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...