Gjest Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg fikk for 4 mnd i en alder av 37 stilt diagnosen AD/HD. Psykiateren som henviste meg til utredning nevnte aldri AD/HD når han snakket om diagnose,men konskevent ADD. Jeg har lest meg til forskjellen,men jeg skjønner ikke at første diagnose altså ADD kunne forandre navn til AD/HD.Jeg ble sendt til utredning for ADD og endte opp med AD/HD som diagnose.Jeg medisineres på medisin pakka står det at medisinen er 10 mg ritalin mot AD/HD ????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319297-add-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Nå er det et noen år siden jeg leste meg opp på dette, og dette blir fritt etter hukommelsen min(som kanskje er så som så for tiden). Men vi har to diagnosesystem, ICD -10 og DSM -IV(det amerikanske). Vanligvis forholder vi oss for det meste til ICD -10 som er WHO sitt diagnosesystem, har jeg forstått. ICD 10 bruker hyperkinesi som term. Og jeg mener å huske at de med det har mye snevrere krav for diagnose. I boken jeg leste var det 1% som oppfylte kriteriene for diagnose, og det var da mange som ville falt utenfor diagnosekriteriene, blant andre de med AD/HD; uoppmerksom type/ADD. Mens boken jeg leste (Spes.ped) skrev at 3-5 % oppfylte kriteriene etter DSM-IV. Nettopp pga undergruppene av varianter av AD/HD. Vi bruker DSM- IV når vi diagnostiserer med termen AD/HD. Om jeg ikke husker feil brukte man termen ADD i et eldre system, men nå er ikke det navnet i noe diagnosesystem, men blir brukt flittig ved omtale. Nå er det delt i undergrupper, AD/HD, kombinert type, AD/HD, uoppmerksom type, og AD/HD, hyperaktiv type. AD/HD, uoppmerksom type er det samme som ADD. Med andre ord, det blir ikke feil å si at du har AD/HD, men du har varianten med uoppmerksom type, siden du ikke har hyperaktiviteten. Med forbehold om noen feil håper jeg hovedpoenget mitt ble klart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319297-add-adhd/#findComment-2632230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Og en av grunnene til at det er greit at alt går under AD/HD, er at medisineringen uansett er ritalin/concerta, eller om det ikke skulle være noe for deg, strattera/edronax. Lykke til med utprøvingen av medisiner. Håper det kan gi deg et lettere liv. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319297-add-adhd/#findComment-2632231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geniet Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Takker for flott informasjon.Dette ga meg en forklaring på min forvirring rundt dette med ADD kontra AD/HD.Merkelig at ikke hverken legen eller psykiateren min har kunnet forlare meg dette for lenge siden.Men samme det.Medisineringen av begge diagnoser likestilles og det blir brukt eksempelvis ritalin uansett om du har ADD eller AD/HD.Jeg får ritalin og intil nå har det vært en god medisin og jeg har hatt en utrolig opplevelse av mestring,kunnskap,vilje,fokus,engasjement osv.Men den siste uken har jeg begynt å få ubehag ca 1,5 timer etter dosering 10 mg tablett.Jeg får hodepine,hjertebank,svimmelhet,angst,kvalme,kort sakt bivirkninger.Jeg blir litt bedre ved neste dose,men da varer effekten enda kortere ca 1 time.Føler meg som om jeg har gått på fylla en uke eller 2.Alle disse symtomene har kommet gradvis i løpet av siste uke.Jeg har forsøkt å doble dosen til 20 mg pr gang og dosert 3 ganger pr dag isteden for 10 mg 6 ganger pr dag.Jeg har sittet oppe hele natten og har tatt sjansen på litt økining av dosen og har i løpet av 16 timer dosert 20 mg hver 2 time.Jeg er fullstendig klar over at dette er langt over anbefalt maks dose,men en ting er sikkert.Jeg har ikke hatt noen som helst form for ubehag i disse 16 timene.Kan det finnes en mulighet for at maksdosen på ca60 mg pr dag er for lite for en voksen mann på 190 cm og 112 kg.Jeg har snakket med folk i andre forum som sier de ligger et sted mellom 130 mg og opp til hele 200 mg pr dag for å fungere godt og slippe bivirkninger.Jeg har en dårlig følelse når det gjelder det å spørre legen om dose økning opp til 100-130 mg pr dag.(Selv om jeg vet at det er da jeg har den beste effekten,samt at jeg ikke opplever ubehaglige bivirkninger.Nå har psykiateren min gitt meg resept og en masse dokumentasjon som jeg har levert på mitt faste apotek.Der hun skriver ut et nytt medikament som het dexamin.Dette skulle jeg prøve i en 3 mnd periode for å se om det ga bedre effekt en ritalin.Noen som har erfaring med dexamin og hva innholder dexamin som gjør den mere egnet en ritalin.?Jeg har hørt at dexamin er et rent amfetaminsulfat.Stemmer det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319297-add-adhd/#findComment-2632352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Takker for flott informasjon.Dette ga meg en forklaring på min forvirring rundt dette med ADD kontra AD/HD.Merkelig at ikke hverken legen eller psykiateren min har kunnet forlare meg dette for lenge siden.Men samme det.Medisineringen av begge diagnoser likestilles og det blir brukt eksempelvis ritalin uansett om du har ADD eller AD/HD.Jeg får ritalin og intil nå har det vært en god medisin og jeg har hatt en utrolig opplevelse av mestring,kunnskap,vilje,fokus,engasjement osv.Men den siste uken har jeg begynt å få ubehag ca 1,5 timer etter dosering 10 mg tablett.Jeg får hodepine,hjertebank,svimmelhet,angst,kvalme,kort sakt bivirkninger.Jeg blir litt bedre ved neste dose,men da varer effekten enda kortere ca 1 time.Føler meg som om jeg har gått på fylla en uke eller 2.Alle disse symtomene har kommet gradvis i løpet av siste uke.Jeg har forsøkt å doble dosen til 20 mg pr gang og dosert 3 ganger pr dag isteden for 10 mg 6 ganger pr dag.Jeg har sittet oppe hele natten og har tatt sjansen på litt økining av dosen og har i løpet av 16 timer dosert 20 mg hver 2 time.Jeg er fullstendig klar over at dette er langt over anbefalt maks dose,men en ting er sikkert.Jeg har ikke hatt noen som helst form for ubehag i disse 16 timene.Kan det finnes en mulighet for at maksdosen på ca60 mg pr dag er for lite for en voksen mann på 190 cm og 112 kg.Jeg har snakket med folk i andre forum som sier de ligger et sted mellom 130 mg og opp til hele 200 mg pr dag for å fungere godt og slippe bivirkninger.Jeg har en dårlig følelse når det gjelder det å spørre legen om dose økning opp til 100-130 mg pr dag.(Selv om jeg vet at det er da jeg har den beste effekten,samt at jeg ikke opplever ubehaglige bivirkninger.Nå har psykiateren min gitt meg resept og en masse dokumentasjon som jeg har levert på mitt faste apotek.Der hun skriver ut et nytt medikament som het dexamin.Dette skulle jeg prøve i en 3 mnd periode for å se om det ga bedre effekt en ritalin.Noen som har erfaring med dexamin og hva innholder dexamin som gjør den mere egnet en ritalin.?Jeg har hørt at dexamin er et rent amfetaminsulfat.Stemmer det? Hei igjen! Jeg har ikke personlig kjennskap til denne medisinen på kroppen, da jeg ikke har diagnosen selv. Dexamin eller dexedrine er amfetamin, mens concerta(depotform) og ritalin er metylfenidat. Begge er sentralstimulerende og de påvirker de samme virkestoffene i hjernen, men på litt ulik måte, men dexedrine(ca 6-8 t) er mer potent og kan ha noe lengre virkningstid enn ritalin(ca3-4 t). Men de har begge relativt kort virkningstid, og det høres ut som om kroppen din har veldig rask omsetting eller kort halveringstid. Kanskje derfor de vil prøve ut dexamin som har noe lengre halveringstid. For dette er individuelt. Concerta, depotformen av ritalin har naturlig nok mye lengre virkningstid, 10 til 12 timer. Ikke har jeg greie på det, og de har vel sin grunn, men jeg ville kanskje spurt legen om hvorfor de ikke ville prøve depotformen av ritalin, concerta, før de prøver ut dexamin. De har kanskje en god forklaring, som at dexamin er mer potent(?) Ikke vet jeg. Det er visst ikke slik at jo høyere dose jo bedre effekt. Noen mener i hvert fall det. Og det er vel grunnen kanskje til at legen din vil prøve ut dexamin på deg istedet for ritalin(?) (Dosene for dexedrine er noe lavere enn for ritalin.) Sitat fra min bok" Dersom man ikke ser effekt på moderate doser, men en brå effekt på en svært høy dose, kan dette skyldes andre forhold som eufori/overmedisinering. Er det ingen effekt ved anbefalt maksdose, bør utprøvingen avsluttes." Du har trappet kjapt opp etter som du beskriver, kan dette være tilfelle med deg? Når dette sagt, er det meget godt mulig at de lærde strides om dette, og muligens synes NHD at dette er feil og sprøyt..(?) Jeg vet jo at de som er spesialister ofte går opp i doser som er dobbelte av det som står i felleskatalogen, men om det gjelder ADHDmedisiner, vet jeg ikke noe om. Men det er dette spesialpedagoger lærer fra faglitteraturen sin. En bivirkning ved ritalin er økt angst og søvnforstyrrelser, eller det kan også være en tilleggsproblematikk til diagnosen. Noen sliter med matinntak. Her må kanskje andre medisiner demme opp for dette, og å øke dosen uforholdsmessig kan nok gjøre ting vondt verre. En del med ADHD velger et antidepressiva mot angst og uro i tilegg til ritalin/dexamin eller strattera. Sentralstimulerende stoffer tas opp via magesekken, og hele kroppen påvirkes, med påfølgene bivirkninger. Derfor skal medisinen trappes opp over flere uker. Jeg synes derfor ikke du skal eksperimentere på egen hånd. Når du nå begynner på dexamin, følg legens anbefalinger, for bare da kan hun vurdere hva som er det neste riktige tiltak. Og når det er gjort kan du ta opp spm om man kan overskride dosene i felleskatalogen. Jeg vil råde deg til å gjøre alt i samråd med lege/psykiater, og hvis det skulle vise seg at legen ikke er kompetent, heller søke mot en annen lege som er det. Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg tar nå det ikke fra eget hode..Jeg tipper de "lærde" strides om mye rundt dette. Vær åpen med din psykiater. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319297-add-adhd/#findComment-2632414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.