Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Broren min har en sønn(Ola) på litt over 2 år som bor sammen med mamman sin Anna i Bergen, mens brore min bor i Oslo. Mine forelde bor ca 2 timer unna Oslo igjen. Med andre ord, det er ikke så ofte foreldrene mine får sett barnebarnet sitt. Men når de først er på besøk hos foreldene mine, er de der gjerne en uke eller mer. (ca 3 ganger i året) Og mamma er i fyr og flammer. Men det varer ikke lenge før hun klager over hvor sliten hun blir for å ha han her, og at hun håper på at ikke Anna spør om hun kan passe Ola, for hun er så sliten. (hun sier ikke dette til Anna, men til meg, pappa og min bror) Jeg blir så provosert av dette! Hun har kanskje passet på han en times tid mens Anna har tatt seg en liten lur, og kanskje tatt en litten trille tur med han. Mamma er så vidt over 50 år, og bør klare såpass. Mens Anna, som er "Alenemor" i Begen har ingen famile som kan ta seg av lille Ola der. Jeg syns at de få gangene hun er på besøk med Ola, så bør mamma (og pappa) ta i ett tak de også. Det er jo kun snakk om èn uke! De tilbyr seg aldri å hjelpe. Bare sitter der å glaner.. Hva er dette for familie?? :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva med deg selv, kan du ikke ta og passe nevøen din? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det er jo ikke alle som har særlig overskudd da og kanskje er hun nå veldig uvant med småbarn og da kan man fort bli sliten av å se etter en liten tass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva med deg selv, kan du ikke ta og passe nevøen din? Jo, selfølgelig:) Men det er den holdningen til mamma jeg blir flau over. "Jeg håper ikke hun spør meg om å passe Ola i kveld" Noe Anna skjelden gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 ''Hun sier ikke dette til Anna, men til meg, pappa og min bror'' Hun gir altså dere et hint om at hun synes guttens far eller tante bør stille opp når barnebarnet er på besøk - og at farfaren gjerne kunne vært mer aktiv - slik at ikke alt faller på henne. Da får dere gi respons på det budskapet, enten ved å samordne disse besøkene bedre slik at hun får avlastning, eller ved å melde tilbake at dere synes en farmor bør klare såpass. Hvis dere bare later som dere ikke forstår hva hun sier, kommer hun antakelig bare til å fortsette. Til slutt vil det kanskje gå ut over barnets mor slik at hun ikke lenger føler seg velkommen, og resultatet blir antakelig at de vil få se barnebarnet sjeldnere. I tillegg går det an å prøve å vinkle det at hun passer på gutten, som en anledning til å ha alenetid med ham. Men det forutsetter at hun er mottakelig for å se situasjonen fra den siden. Faren din burde også være interessert i å bli kjent med ham uten at moren henger over dem hele tiden synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jo, selfølgelig:) Men det er den holdningen til mamma jeg blir flau over. "Jeg håper ikke hun spør meg om å passe Ola i kveld" Noe Anna skjelden gjør. Da er det jo ikke noe problem, for da får Anna barnepass til sin Ola, hvis hun trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det er jo ikke alle som har særlig overskudd da og kanskje er hun nå veldig uvant med småbarn og da kan man fort bli sliten av å se etter en liten tass. Jo da, det er sant. Men nå er det stort sett Anna som tar seg av han. Det må vel gå ann for en bestemor å se etter barnebarnet sitt en time eller to i løpet av en hel uke uten å klage? Men kan jo hende jeg har missforstått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Da er det jo ikke noe problem, for da får Anna barnepass til sin Ola, hvis hun trenger det. Selfølgelig vil jeg passe han;) Men mener du at besteforelde ikke skal kunne passe barnebarnet sitt i det hele tatt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Selfølgelig vil jeg passe han;) Men mener du at besteforelde ikke skal kunne passe barnebarnet sitt i det hele tatt? De skal ikke føle at de MÅ nei, men gjerne gjøre det av ren lyst. Om man spør om noen kan passe ens barn må man være forberedt på å få nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvor er guttens far oppi dette her? Er det ikke han som bør ta seg av barnet sitt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva med guttens far da?? Er ikke han også tilstede når Anna og sønnen er på besøk? Høres ut som moren din blir lei av at ingen andre enn henne som bidrar med barnepass. Hun føler sikkert ansvar for å gi Anna litt avlastning, men samtidig er det slitsomt for henne å være alene om dette. Altså: Hun er positiv til å hjelpe til, men blir likevel sliten! Derfor prøver hun å hinte til dere andre, om å stille opp! Selvom hun "bare" er 50, er det allikevel slitsomt å ha tilsyn med en 2-åring når man ikke er vant til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 ''Hun sier ikke dette til Anna, men til meg, pappa og min bror'' Hun gir altså dere et hint om at hun synes guttens far eller tante bør stille opp når barnebarnet er på besøk - og at farfaren gjerne kunne vært mer aktiv - slik at ikke alt faller på henne. Da får dere gi respons på det budskapet, enten ved å samordne disse besøkene bedre slik at hun får avlastning, eller ved å melde tilbake at dere synes en farmor bør klare såpass. Hvis dere bare later som dere ikke forstår hva hun sier, kommer hun antakelig bare til å fortsette. Til slutt vil det kanskje gå ut over barnets mor slik at hun ikke lenger føler seg velkommen, og resultatet blir antakelig at de vil få se barnebarnet sjeldnere. I tillegg går det an å prøve å vinkle det at hun passer på gutten, som en anledning til å ha alenetid med ham. Men det forutsetter at hun er mottakelig for å se situasjonen fra den siden. Faren din burde også være interessert i å bli kjent med ham uten at moren henger over dem hele tiden synes Jeg kan vel si meg enig i det meste du skrive her. Men syns liksom det er snakk om så lite, så forstår ikke at hun klager over det. Det er kanskje snakk om 1-2 timer i løpet av uka, at Anna spør mamma om litt hjelp. Men muligens det er min oppvekst som får meg til å tenke slik. Bestemoren min passe oss MYE mens mamma gikk på skole. Flere timer _hver_ dag ett helt år. Så kanskje det er dette som får meg til å stusse over at mamma syns det er så mye med 2 timer på en uke, 3-4 ganger i året.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg kan vel si meg enig i det meste du skrive her. Men syns liksom det er snakk om så lite, så forstår ikke at hun klager over det. Det er kanskje snakk om 1-2 timer i løpet av uka, at Anna spør mamma om litt hjelp. Men muligens det er min oppvekst som får meg til å tenke slik. Bestemoren min passe oss MYE mens mamma gikk på skole. Flere timer _hver_ dag ett helt år. Så kanskje det er dette som får meg til å stusse over at mamma syns det er så mye med 2 timer på en uke, 3-4 ganger i året.. Kanskje hun rett og slett ikke liker småunger? Selv om det er hennes eget barnebarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 De skal ikke føle at de MÅ nei, men gjerne gjøre det av ren lyst. Om man spør om noen kan passe ens barn må man være forberedt på å få nei. Jo da, er enig med deg. Man må få lov til å si nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Siden hun er så glad for å få gutten på besøk, tipper jeg det er en måte å forsøke å få dere til å være mer med han, sånn at dere får oppleve den sammen gleden. Teori nummer 2 er at dere andre tar henne og hennes arbeidsinnsats som en selvfølge, og dette er en måte å gjøre dere oppmerksom på at hun også kan bli sliten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kanskje hun rett og slett ikke liker småunger? Selv om det er hennes eget barnebarn. Det virker ikke helt slik heller. Hun prater jo om Ola hele tiden, og om hvor mye hun gleder seg til han kommer. Kjøper ditt og datt til han osv. Men man vet jo aldri da.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Betyr det at Anna bor hos dine foreldre, og ikke barnets far når hun er her? Og der får hun ikke avlastning? Stakkars Anna, hun føler seg vel ikke så velkommen da. Jeg håper dere alle tar dere i nakken og stiller opp mer, ellers risikerer dere å miste kontakten med Ola. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvor er guttens far oppi dette her? Er det ikke han som bør ta seg av barnet sitt? Broren min har ofte ikke tid til å være her så lenge som en uke, siden han jobber. Anna går på skole, og har flere/lengre ferier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Bor ikke Anna og barnet hos deres mor, da, slik at det samtidig er ekstra matstell etc., som kanskje hun har ansvar for alene? Uten å vite noe særlig om situasjonen vil jeg gjette hun med utsagnene forsøker å be om avlastning på det ene eller andre viset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau over mor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva med guttens far da?? Er ikke han også tilstede når Anna og sønnen er på besøk? Høres ut som moren din blir lei av at ingen andre enn henne som bidrar med barnepass. Hun føler sikkert ansvar for å gi Anna litt avlastning, men samtidig er det slitsomt for henne å være alene om dette. Altså: Hun er positiv til å hjelpe til, men blir likevel sliten! Derfor prøver hun å hinte til dere andre, om å stille opp! Selvom hun "bare" er 50, er det allikevel slitsomt å ha tilsyn med en 2-åring når man ikke er vant til det. Broren min har fast jobb, og har ikke tid til å være der så lenge som Anna.(som går på skole og har flere og lengre ferier) Anna er veldig knyttet til Ola, og det er skjelden hun spør om barnepass. Det virker på meg som om at hun ønsker at mamma (og ikke meg) skal passe han de får gangene hun trenger det. Muligens fordi jeg ikke har barn selv. Men det betyr ikke at jeg ikke vil passe han. Men uansett. Jeg skjønner liksom ikke at 2 timer på en uke er så mye.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.