Gå til innhold

flau over mamma...

Gjest flau over mor

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Selfølgelig vil jeg passe han;)

Men mener du at besteforelde ikke skal kunne passe barnebarnet sitt i det hele tatt?

Du trenger ikke å klandre din mor for at hun er sliten, når hun må ordne med alt det andre i huset,når det er gjester.

Jeg synes at du burde være flau over deg selv, du kan på eget initiativ tilby å passe nevøen din, slik at moren hans kan få seg litt fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flau over mor

Siden hun er så glad for å få gutten på besøk, tipper jeg det er en måte å forsøke å få dere til å være mer med han, sånn at dere får oppleve den sammen gleden.

Teori nummer 2 er at dere andre tar henne og hennes arbeidsinnsats som en selvfølge, og dette er en måte å gjøre dere oppmerksom på at hun også kan bli sliten.

Hun ønsker jo selfølgelig at hele familien skal være samlet:)

Og det er jo veldig koselig.

Men ser bare ikke hvorfor hun er så sliten. Hun gjør jo ingen ting med Ola.Det eneste som er forskjell er at de er i huset.

Mener heller ikke at ikke vi kan passe på Ola.

Det virker som på meg som at Anna heller vil at mamma skal passe på Ola, en f.eks meg.

Jeg skjønner likevel ikke hvordan 2 timer på en uke kan være så vanskelig. Men det er vel kanskje bare meg som mener det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har fast jobb, og har ikke tid til å være der så lenge som Anna.(som går på skole og har flere og lengre ferier)

Anna er veldig knyttet til Ola, og det er skjelden hun spør om barnepass. Det virker på meg som om at hun ønsker at mamma (og ikke meg) skal passe han de får gangene hun trenger det. Muligens fordi jeg ikke har barn selv. Men det betyr ikke at jeg ikke vil passe han.

Men uansett. Jeg skjønner liksom ikke at 2 timer på en uke er så mye..

Ok. Jeg trodde at flere var tilstede, uten å hjelpe til..

Men kommer disse 2 timene i uka i TILLEGG til at de er der som gjester 24/7??

Isåfall kan jeg godt forstå at moren din er sliten av å ha "gjester" i huset en hel uke, eller mere, i strekk, i tillegg til at hun har sitt vanlige liv (og evt jobb) ved siden av?

Om hun er aldri så glad for å være sammen med barnebarnet sitt, så er det ikke til å komme bort ifra at det er ganske slitsomt og intenst å ha en 2-åring i huset dagen lang når man ikke er vant til det, selvom Anna er tilstede og tar det meste av ansvaret.

Kanskje du kan være litt mere frempå selv, og tilby deg å avlaste litt når Anna trenger barnevakt? Eller ta intiativet til å ta ham med ut å leke litt av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flau over mor

Du trenger ikke å klandre din mor for at hun er sliten, når hun må ordne med alt det andre i huset,når det er gjester.

Jeg synes at du burde være flau over deg selv, du kan på eget initiativ tilby å passe nevøen din, slik at moren hans kan få seg litt fri.

Hun har kanskje rydde litt i huset, men ellers så gjør hun ikke mer i huset en hun pleier. Anna er en del av familien, og må derme finne mat selv og å rydde etter seg som alle andre;)

Og- selfølgelig har jeg lyst til å passe Ola:) Men det virker som på Anna at hun ønsker at min mor skal passe han de få gangene hun har behov for litt fri. Det er veldig få som får lov til å passe han alene.

Jeg syns besteforeldre bør kunne stille opp når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hun har kanskje rydde litt i huset, men ellers så gjør hun ikke mer i huset en hun pleier. Anna er en del av familien, og må derme finne mat selv og å rydde etter seg som alle andre;)

Og- selfølgelig har jeg lyst til å passe Ola:) Men det virker som på Anna at hun ønsker at min mor skal passe han de få gangene hun har behov for litt fri. Det er veldig få som får lov til å passe han alene.

Jeg syns besteforeldre bør kunne stille opp når det trengs.

Sitat: "Jeg syns besteforeldre bør kunne stille opp når det trengs."

Det er en umoden innstilling, besteforeldrene har passet sine egne barn, og barnebarn er ikke besteforeldres ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som moren min, det der. Hun ser barnebarnet et par ganger i året, og da er martyransiktet på plass allerede i løpet av første dagen. Og så syter og klager hun til vennene sine om hvor slitsomt det er å måtte passe barn så mye som hun gjør. Særlig. Jeg synes det er komisk;)

Jeg tror enkelte bare _er_sånn. Kanskje det bare er så lenge siden de har hatt barn rundt ørene at de er kommet helt ut av det? Barn er jo aktive, og hvis de er vant med et stille og rolig liv foran peisen med en god bok kan kanskje en time med et barn virke utmattende. Jeg synes også det er litt rart, men...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flau over mor

Ok. Jeg trodde at flere var tilstede, uten å hjelpe til..

Men kommer disse 2 timene i uka i TILLEGG til at de er der som gjester 24/7??

Isåfall kan jeg godt forstå at moren din er sliten av å ha "gjester" i huset en hel uke, eller mere, i strekk, i tillegg til at hun har sitt vanlige liv (og evt jobb) ved siden av?

Om hun er aldri så glad for å være sammen med barnebarnet sitt, så er det ikke til å komme bort ifra at det er ganske slitsomt og intenst å ha en 2-åring i huset dagen lang når man ikke er vant til det, selvom Anna er tilstede og tar det meste av ansvaret.

Kanskje du kan være litt mere frempå selv, og tilby deg å avlaste litt når Anna trenger barnevakt? Eller ta intiativet til å ta ham med ut å leke litt av og til?

Jo, jeg vil gjerne være med nevøen min jeg. Men Anna greier ikke å slappe av. Hun er redd for at ting skal skje,og han skal bli skadet. Det er veldig få som får lov til å passe på han.

Jeg er ikke over 50, og vet ikke hvordan det er. Det er nok mer slitsomt en når man er i 20 årene.

Trodde likevel ikke det skulle være så vanskelig. Men ser ut som jeg tar feil her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flau over mor

Sitat: "Jeg syns besteforeldre bør kunne stille opp når det trengs."

Det er en umoden innstilling, besteforeldrene har passet sine egne barn, og barnebarn er ikke besteforeldres ansvar.

Det er kanskje det? Det er min mor som har lært meg det av i såfall. Min bestemor måtte holde ut med oss _2_ når vi var små, i en 2-roms leilighet. Og hun var over 60 år. Vi bodde der ett helt år pga at mamma gikk på skole. Det var en selfølge for mamma. Og ja, bestemor ble sliten, men hun stilte opp.

Kanskje det er derfor jeg mener at ca 8 timer på et år ikke er så mye for en bestemor..

Likevel, jeg mener ikke at jeg ikke kan ta han, for det vil jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flau over mor

Det er ingen andre enn din mor som kan avgjøre hvor sliten hun er, eller hva hun orker.

Nei det er sant. Ingen kan vite det. Men likevel, det er bare snakk om ca 8 timer i året. Jeg syns ikke det er så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer, det hadde jeg også gjort.

Skulle egentlig tro hun hadde lyst til å ha han for seg selv en gang iblant, uten at moren er tilstede, bli skikkelig kjent med han.

Hadde jeg vært Anna hadde jeg nok grudd meg litt til å komme på besøk visst det oppfattes som en byrde, og etterhvert latt være å dra dit.

Men nå vet ikke jeg om moren din er en sytepave eller om hun sier fra bare når nok er nok liksom, men jeg hadde kanskje spurt henne en gang det passet slik om hun ikke likte å passe gutten.

Ettersom denne Anna ikke legger seg på sofaen og lar alt av husarbeide falle på din mor, så er hun vel ikke så sliten pga ekstrajobben, men kanskje hun blir sliten av å ha gjester i huset så lenge av gangen.

Nå er det lenge til jeg blir bestemor, men når den tid kommer håper jeg at jeg har overskudd nok til å hjelpe til med barnebarna mine, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, men såpass at både foreldrene og ungene etterhvert som de vokser til vet at jeg er der for dem, og at jeg setter stor pris på dem.

Man skal jo ikke forlange noe som helst av besteforeldrene nå til dags, men jeg håper jeg klarer å engasjere meg såpass at de ikke trenger å forlange noe av meg heller, men at jeg kommer dem i forkjøpet og tilbyr min hjelp når det passer seg slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flau over mor

Det høres ut som moren min, det der. Hun ser barnebarnet et par ganger i året, og da er martyransiktet på plass allerede i løpet av første dagen. Og så syter og klager hun til vennene sine om hvor slitsomt det er å måtte passe barn så mye som hun gjør. Særlig. Jeg synes det er komisk;)

Jeg tror enkelte bare _er_sånn. Kanskje det bare er så lenge siden de har hatt barn rundt ørene at de er kommet helt ut av det? Barn er jo aktive, og hvis de er vant med et stille og rolig liv foran peisen med en god bok kan kanskje en time med et barn virke utmattende. Jeg synes også det er litt rart, men...:)

Må vel kanskje innse at det er slik hun er, selv om jeg syns det er litt dumt. Jeg vet i alle fall med sikkerhet hvem jeg IKKE skal spørre om å passe mine barn når den tiden kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

Broren min har ofte ikke tid til å være her så lenge som en uke, siden han jobber. Anna går på skole, og har flere/lengre ferier.

Er ingen unskyldning, at han jobber!Han ser vel kansje ikke Gutten sin så ofte heller!

Faren burde ta seg fri noen dager, når de er på besøk hos

Bestemoren.Og du får heller spørre, hvorfor du ikke får lov å

passe han litt..du er den eneste tanten hans!

Men, jeg er litt enig med deg..rart hun ikke orker å passe han

litt i hvertfall! Kansje hun er i dårlig stand? Sannelig ikke godt

å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er guttens far oppi dette her?

Er det ikke han som bør ta seg av barnet sitt?

Jeg vil ønsket mer kontakt enten jeg var bestemor, pappa eller tante.

Jeg synes også det er litt rart at moren din klager. 50 år er ingen alder, men du kan kanskje forsøke mer du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kanskje innse at det er slik hun er, selv om jeg syns det er litt dumt. Jeg vet i alle fall med sikkerhet hvem jeg IKKE skal spørre om å passe mine barn når den tiden kommer...

Det er sikkert lurt å ikke plage henne med det:) Det er ikke alle besteforeldre som synes det er stort å passe barnebarn. Bittesmå men hyggelige doser nå og da kan jo være nok til at ungene likevel får et godt forhold til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer, det hadde jeg også gjort.

Skulle egentlig tro hun hadde lyst til å ha han for seg selv en gang iblant, uten at moren er tilstede, bli skikkelig kjent med han.

Hadde jeg vært Anna hadde jeg nok grudd meg litt til å komme på besøk visst det oppfattes som en byrde, og etterhvert latt være å dra dit.

Men nå vet ikke jeg om moren din er en sytepave eller om hun sier fra bare når nok er nok liksom, men jeg hadde kanskje spurt henne en gang det passet slik om hun ikke likte å passe gutten.

Ettersom denne Anna ikke legger seg på sofaen og lar alt av husarbeide falle på din mor, så er hun vel ikke så sliten pga ekstrajobben, men kanskje hun blir sliten av å ha gjester i huset så lenge av gangen.

Nå er det lenge til jeg blir bestemor, men når den tid kommer håper jeg at jeg har overskudd nok til å hjelpe til med barnebarna mine, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, men såpass at både foreldrene og ungene etterhvert som de vokser til vet at jeg er der for dem, og at jeg setter stor pris på dem.

Man skal jo ikke forlange noe som helst av besteforeldrene nå til dags, men jeg håper jeg klarer å engasjere meg såpass at de ikke trenger å forlange noe av meg heller, men at jeg kommer dem i forkjøpet og tilbyr min hjelp når det passer seg slik!

''Man skal jo ikke forlange noe som helst av besteforeldrene nå til dags, ''

Jeg har også registrert det, og jeg synes det er litt synd. For skal man egentlig ikke kunne forvente at ens egne foreldre er interessert i å være sammen med barnebarna sine? Og skal det ikke være sånn, i en familie med et godt forhold, at man kan forvente at man stiller opp for hverandre? Selvsagt innenfor rimelighetens grenser, altså.

Ja, jeg hadde blitt muggen om svigermor, som er frisk og rask og bor i nærheten, aldri hadde giddet å stille opp hvis vi trenger hjelp med barnepass (for ordens skyld ber vi ikke om barnevakt i utrengsmål). Akkurat som hun hadde hatt grunn til å bli muggen hvis vi ikke hadde giddet å ta i et tak når hun har behov for en tjeneste.

Herlighet, vi leker da ikke familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flau over mor

Jeg vil ønsket mer kontakt enten jeg var bestemor, pappa eller tante.

Jeg synes også det er litt rart at moren din klager. 50 år er ingen alder, men du kan kanskje forsøke mer du også?

Selfølgelig kan jeg prøve mer. Men jeg har aldri sagt at ikke jeg ønsker å ha han i utganspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man skal jo ikke forlange noe som helst av besteforeldrene nå til dags, ''

Jeg har også registrert det, og jeg synes det er litt synd. For skal man egentlig ikke kunne forvente at ens egne foreldre er interessert i å være sammen med barnebarna sine? Og skal det ikke være sånn, i en familie med et godt forhold, at man kan forvente at man stiller opp for hverandre? Selvsagt innenfor rimelighetens grenser, altså.

Ja, jeg hadde blitt muggen om svigermor, som er frisk og rask og bor i nærheten, aldri hadde giddet å stille opp hvis vi trenger hjelp med barnepass (for ordens skyld ber vi ikke om barnevakt i utrengsmål). Akkurat som hun hadde hatt grunn til å bli muggen hvis vi ikke hadde giddet å ta i et tak når hun har behov for en tjeneste.

Herlighet, vi leker da ikke familie.

Men det finnes nok de som ber om barnevakt i utrengsmål, og da skjønner jeg faktisk at besteforeldre kan bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes nok de som ber om barnevakt i utrengsmål, og da skjønner jeg faktisk at besteforeldre kan bli lei.

Jada, som jeg presiserte - innenfor rimelighetens grenser.

Men hver gang det kommer besteforeldretråder her, blir det gjentatt et slags mantra om at "man har ikke rett til å forlange noe som helst av besteforeldre", og det er jeg rett og slett ikke enig med. Familemedlemmer (som vel å merke ellers har et godt forhold til hverandre, eller i det minste ønsker å ha det) bør absolutt kunne forvente både hjelp og samvær med hverandre. Det gjelder selvsagt begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...