Gå til innhold

Hva slags blomst ved dødsfall?

Anbefalte innlegg

Gjest Venninnen
Skrevet

Har en venninne/bekjent som nylig mistet barnet sitt. Det døde i magen, fullgått svangerskap.

Nå er vi flere som skal gå sammen og kjøpe en blomst til familien. Jeg har fått oppdraget å kjøpe. Må man kjøpe de sedvanlige, triste "begravelsesblomstene"? Nå er det jo så mange fine advents- og juleoppsatser å finne. Eller hva med en koselig orkidè?

Blir det helt feil å kjøpe advents- eller juleoppsats?

Gjest ViViola
Skrevet

"Begravelsesblomster" behøver absolutt ikke være triste - selv om de synes i en trist sammenheng....

Vi mistet et barn for flere år siden, og det var veldig mange som kjøpte roser. Vi valgte selv rosa roser som "hennes blomst", og alle som bestilte noe for levering i kirken fikk de samme rosa rosene i bukettene/kransene. Det var utrolig vakkert!

Hvis dere skal kjøpe noe som skal leveres i kirken, ville jeg kanskje prøvd å finne ut hva de selv vil bruke. Skal dere sende blomster hjem, kan dere velge litt mer fritt. Men en juledekorasjon ville jeg absolutt ikke valgt.

Gjest Venninnen
Skrevet

"Begravelsesblomster" behøver absolutt ikke være triste - selv om de synes i en trist sammenheng....

Vi mistet et barn for flere år siden, og det var veldig mange som kjøpte roser. Vi valgte selv rosa roser som "hennes blomst", og alle som bestilte noe for levering i kirken fikk de samme rosa rosene i bukettene/kransene. Det var utrolig vakkert!

Hvis dere skal kjøpe noe som skal leveres i kirken, ville jeg kanskje prøvd å finne ut hva de selv vil bruke. Skal dere sende blomster hjem, kan dere velge litt mer fritt. Men en juledekorasjon ville jeg absolutt ikke valgt.

Takk for svar.

Det er ikke til begravelsen, men til hjemmet. Vi skal dra hjem til de og levere.

Jeg hadde ikke tenkt på tradisjonell juleoppsats med nisser og sånt, men kanskje noe mer lilla, adventaktig? Du syns det blir feil?

Gjest ViViola
Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke til begravelsen, men til hjemmet. Vi skal dra hjem til de og levere.

Jeg hadde ikke tenkt på tradisjonell juleoppsats med nisser og sånt, men kanskje noe mer lilla, adventaktig? Du syns det blir feil?

Nei, ikke nødvendigvis feil - men man balanserer litt om man kjøper noe "ferdiglaget".

Jeg ville nok ha ringt til blomsterbutikken og bestilt en blomsteroppsats, og fortalt hva den skulle brukes til. Altså i hvilken anledning. Mange blomsterbutikker er veldig flinke.

Man må kanskje tenke på at de som nå er i dyp sorg ikke orker å reflektere over at vi går inn i en høytid som for de fleste forbindes med fest og moro. For dem er det så svart og hult og kaldt at de kanskje ikke ser for seg å klare å glede seg noen gang igjen. Så man balanserer litt, ja, og det er leit å tråkke over.

Skrevet

Takk for svar.

Det blir feil. Du gir blomster iforbindelse med ett dødsfall, ikke fordi det er advent. Hvit blomster er alltid stilrent.

Skrevet

De aller fleste oppsatser jeg har sett i begravelser har vært nydelige. Roser er alltid vakkert.

Tror jeg ville syntes det var litt pussig å få en juleoppsats...

Gjest Venninnen
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis feil - men man balanserer litt om man kjøper noe "ferdiglaget".

Jeg ville nok ha ringt til blomsterbutikken og bestilt en blomsteroppsats, og fortalt hva den skulle brukes til. Altså i hvilken anledning. Mange blomsterbutikker er veldig flinke.

Man må kanskje tenke på at de som nå er i dyp sorg ikke orker å reflektere over at vi går inn i en høytid som for de fleste forbindes med fest og moro. For dem er det så svart og hult og kaldt at de kanskje ikke ser for seg å klare å glede seg noen gang igjen. Så man balanserer litt, ja, og det er leit å tråkke over.

Ja, enig i det du skriver.

Samtidig så har de dette gjelder flere andre unger som de sikkert vil prøve å ta best mulig vare på nå som det nærmer seg jul. Regner med at de vil prøve å ha det så "normalt" som mulig, i den grad det går an. Kanskje en adventsblomst da ville være en slags oppmuntring? Kanskje er jeg på bærtur, derfor er det fint å få andres synspunkter her på DOL. :o)

Gjest Venninnen
Skrevet

De aller fleste oppsatser jeg har sett i begravelser har vært nydelige. Roser er alltid vakkert.

Tror jeg ville syntes det var litt pussig å få en juleoppsats...

Hehe, det er selvsagt ikke til begravelsen, men til hjemmet. Skulle sikkert presisert det i hovedinnlegget. Og tenkte selvsagt ikke på en skikkelig nisseoppsats, heller noe lilla adventsgreier. Men hvis det er helt bak mål, så får jeg sikkert greie på det her på DOL. :-)

Da jeg mistet en slektning tidligere i år, satte jeg faktisk mer pris på "vanlige" blomster (bl. a. orkidè) som jeg fikk, fremfor de tradisjonelle gruppene som er mer vanlig. Men alle tenker jo ikke som jeg...

Gjest Venninnen
Skrevet

Det blir feil. Du gir blomster iforbindelse med ett dødsfall, ikke fordi det er advent. Hvit blomster er alltid stilrent.

Takk for innspill.

Skrevet

Ja, enig i det du skriver.

Samtidig så har de dette gjelder flere andre unger som de sikkert vil prøve å ta best mulig vare på nå som det nærmer seg jul. Regner med at de vil prøve å ha det så "normalt" som mulig, i den grad det går an. Kanskje en adventsblomst da ville være en slags oppmuntring? Kanskje er jeg på bærtur, derfor er det fint å få andres synspunkter her på DOL. :o)

Jeg synes det kommer litt an på hva du mener med "adventsblomst". Jeg hadde styrt unna typiske juleoppsatser. De kommer nok til å forsøke å ha en så normal jul som det går an, men det er ikke jul ennå og de bør få normalisere ting i sitt eget tempo.

Det finnes blomster og planter som ikke er typisk begravelse uten å høre til en bestemt årstid. Jeg hadde søkt litt råd i blomsterbutikken - du trenger ikke fortelle hele historien av den grunn.

Skrevet

Det nydeligste jeg vet, er hvite liljer. Dette skal ikke pakkes som en stusselig sørgebukett i gråpapir, men i cellofan.

Kanskje lijer + noen roser?

Juledekorasjon/sammenplantning, hadde jeg unngått.

Gjest en mor med et barn for lite
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1228136877' post='4028578]

Det nydeligste jeg vet, er hvite liljer. Dette skal ikke pakkes som en stusselig sørgebukett i gråpapir, men i cellofan.

Kanskje lijer + noen roser?

Juledekorasjon/sammenplantning, hadde jeg unngått.

Hvite liljer er en begravelsesblomst, jeg ville ikke hatt hvite liljer inn i stuen etter å ha mistet et barn, det danner for triste assosiasjoner.

Jeg orket ikke å få blomster til hjemmet etter at babyen min døde i krybbedød.

Kom det blomster, så ga jeg dem bort, jeg trengte ikke blomster, for savnet av barnet ble for stort og blomstene minnet om det jeg hadde mistet, og blomstene ble en plage å se på.

Skrevet

Uff, stakkars mennesker....

Mulig jeg er litt sær, men jeg ville ikke kjøpt blomst i det hele tatt... Det får de nok haugevis av...

Men siden du spør, jeg ville ikke gitt jul/advents blomst.

Da ville jeg heller fått butikken til å lage en oppsats på et fat fks. Det er veldig fint. Og da har de glede av fatet i ettertid også.

(Det er en fordel å kjøpe med potte, vase el. Da de kommer til å få endel blomster, og det er sjeldent man har noe alle kan stå i..)

Skrevet

Hvite liljer er en begravelsesblomst, jeg ville ikke hatt hvite liljer inn i stuen etter å ha mistet et barn, det danner for triste assosiasjoner.

Jeg orket ikke å få blomster til hjemmet etter at babyen min døde i krybbedød.

Kom det blomster, så ga jeg dem bort, jeg trengte ikke blomster, for savnet av barnet ble for stort og blomstene minnet om det jeg hadde mistet, og blomstene ble en plage å se på.

Hvite liljer er ikke kun en begravelsesblomst. Liljer bruker i alle slags buketter.

Man kan ikke gjøre alle til lags uansett.

Skrevet

Styr unna julegreier. En flott, hvit orkidé er en glimrende idé,

synes

Skrevet

Jeg er enig med flyfly i at en orkidé er fint. De er pene og ikke altfor "overveldende" eller symboltunge.

Ellers har jeg av og til gitt sånne fine bønnelys i gave- og interiørbutikker. De finnes bl.a i hvitt, lyseblått og rosa. Med et pent bånd og et dikt, kan det være en fin tanke til noen som har mistet.

I den grad noe som helst er fint i en sånn sammenheng, da. Det er jo helt vanvittig trist. Samtidig er det godt å kunne vise at man tenker på dem det gjelder, og de fleste setter pris på å få vite at det er noen som tenker på dem.

Skrevet

Jeg ville spurt dem som helt sikkert kan dette: blomsterbutikken.

For en forferdelig trist hendelse :(

Som venninne ville jeg satstet mest på å være der for henne/dem. Laget mat de kan småspise fra i kjøleskapet, ev stikke innom med varm middagsmat, tatt vare på eldre barn om de har osv. Tror også jeg ville spurt om hun/de ville ta imot blomster.........

Skrevet

Det behøver ikke være triste begravelsesblomster, men det bør heller ikke være lystige oppsatser eller buketter.

Selv ikke i disse førjulstider. Av erfaring vet jeg at jula og ventetiden før jul er en av de tyngste periodene man går i gjennom etter å ha mistet noen.

Alle typer blomster passer, alt blir brukt ifbm begravelser i dag, men det blir feil å sende lystige buketter.

Uansett alder på den som er død.

Har hatt en periode fra våren til nå som jeg har sendt mange buketter ifbm døsfall, og har da safet med hvite buketter. Det blir jo bladverk og slikt så det blir ikke tamt.

Kjøpte riktignok en i type høstfarger, men da visste jeg at det ble riktig i forhold til mottager.

Det som faktisk er det viktigste her, er å forsikre seg om at de etterlatte ønsker blomster hjem. Det er forskjell på det, noen er veldig glad for det, andre igjen syns bare det er tungt og ønsker det absolutt ikke. Og slikt må respekteres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...