Gå til innhold

Slutte med julegaver

Rith

Anbefalte innlegg

Vi har stor familie med mange barn på min samboers side, og jeg syns det blir veldig mye julegaver.

Nå kunne jeg tenkt meg å slutte å gi julegaver og bursdaggaver etter at tantebarn osv. er fylt 20 år, men er veldig spent på hvordan det blir mottatt.

Husker med gru på uenighetene vi hadde for noen år tilbake når vi bestemte oss for å slutte å gi til voksne. Altså foreldrene til barna.

Hører gjerne fra de med erfaringer! Hvordan ble det mottatt? Og hvordan endte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det ene og alene dere som bestemmer, blir mottakerne sure så får de bli det. Det er da høyst vanlig at gaveberget minker når man blir myndig og vel så det. Men si gjerne fra på forhånd eller til de halvvoksne barnas foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke gir gaver til voksne, må det jo også defineres en aldersgrense for når man er voksen. Det kan vel ikke være sånn at man er "barn" og dermed får gave, så lenge man har foreldre i live som ikke får?

Hvis det nå er mange "barn" som er i den alderen, kan du jo prøve å få definert aldersgrensa i år, men slik at ingen "rammes" av den før om noen få år - hvis du tror dette lett vil skape diskusjon og bråk. Altså at dere bestemmer sammen at dere f.eks. slutter ved 25 år hvis ingen er mer enn 22 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi slutter ved konfirmasjonsalder, heldigvis! Dette har hele familien blitt enige om. Jeg synes kanskje det er litt tidlig, men bedre enn å holde på til langt uti voksenalder.

18 år ville jeg kanskje valgt dersom jeg kunne bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei gavestyret!!

Syns det er helt i orden å slutte med julegaver til "barna" når de er fylt 20. Da er de ikke "barn" lenger. Om de "voksne" syns at dette er så forferdelig vil jeg si at de er kravstore og lite omtenksomme. Vi er også en stor familie, med syv egne barn, 7 tantebarn, samt fullt sett med besteforeldre og en oldemor. Det sier seg selv at dette blir MYE!! penger, så vi har gjort avtale med våre søsken at så lenge barna er små får de gaver, og ikke de voksne. De av søsknene våre som ikke har barn får en liten ting. Vi prioriterer å heller gi en litt større ting til de fødselsdagene vi blir invitert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenemor

Hos oss har vi gjort det slik at de som er konfirmert ikke får gaver lengre.

Mens foreldrene får. Tror ikke det var så mye diskusjoner om det egentlig. (Jeg er da en av barnene som ikke fikk pakker lengre)

Jeg syns det er mer naturlig å gi gaver til de voksne. De voksene er jo en bror/søster av deg eller din samoer/ektefelle.

Tror hver familie måtte kjøpe +/- 30 pakker. Og det blir da bare innenfor familien. Og så kommer venner i tillegg. Blir fort over 10 000 kr. Ikke alle som har råd til det..

Regn ut ca hvor mye du må komme til å betale, og snakke med de andre i familien deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Her har det aldri vært noen diskusjoner rundt det, for min manns familie innførte dette med konfirmasjonsalder lenge før jeg kom inn i bildet.

Jeg har likevel gitt gave om de har yngre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luft dine tanker, så får du nok de andre med på det :)

Her tok vi en sjefsavgjørelse for noen år siden, ingen julegaver til nieser og nevøer mer, legger heller i litt flere kroner til bursdagene.

Alle var enige da vi tok det opp, alle hadde tenkt på det, men ingen ville være den første til å nevne det.

På julaften får barna såååå mange gaver allikevel, de merker nok ikke om det blir noen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Jeg synes at 18 år er en grei alder å gi seg på. Synes at varianten som noen nevner lenger nede, om at de slutter å gi til barna og heller gir til foreldrene deres istedet, høres merkelig ut. Lenge siden jeg spurte søsken og svigersøsken om ikke vi kunne gi oss med voksengaver. Alle var/er lettet over å slippe den delen.

Men slike ting bør avtales i god tid mener nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg hvor enkelt det virker som mange av dere har gjort det og hvor enige alle har vært.

Her venter jeg bråk, nettopp av tidligere erfaring når vi skulle slutte å gi til foreldrene.

Men vi får være forberedt på bråket og ta det som det kommer.

Tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg hvor enkelt det virker som mange av dere har gjort det og hvor enige alle har vært.

Her venter jeg bråk, nettopp av tidligere erfaring når vi skulle slutte å gi til foreldrene.

Men vi får være forberedt på bråket og ta det som det kommer.

Tusen takk for alle svar! :)

I min familie er eldste barn bare 15, så her har vi ikke sluttet med gaver ennå, og vi har heller ikke diskutert hvor lenge vi skal holde på, så jeg har ingen erfaring om akkurat det.

Men som andre har nevnt ville jeg ha avtalt/varslet fra/luftet dette i god tid. Jeg synes det er litt i seneste laget for denne jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er eldste barn bare 15, så her har vi ikke sluttet med gaver ennå, og vi har heller ikke diskutert hvor lenge vi skal holde på, så jeg har ingen erfaring om akkurat det.

Men som andre har nevnt ville jeg ha avtalt/varslet fra/luftet dette i god tid. Jeg synes det er litt i seneste laget for denne jula.

Ja absolutt, det er altfor sent. Men grunnen til at jeg tenker mye over det nå er at vi har ei som ble 20 i høst, og syns egentlig det bør bli siste julegaven hennes nå.

Men vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville gitt julegaver fram til det året mottakeren er myndig. Vet at mange slutter til konfirmasjonen, men tenker at det vil bli stusslig for min eldste (eldst av søskenbarnflokken på begge sider) dersom småsøskenene får masse julegaver, og hun ingen, fra tanter og onkler etter at hun har fylt 14-15... Da er hun fortsatt et barn og jeg vil tro hun har stor glede av gavene sine fortsatt. Når man er 18 og myndig, tror jeg ikke man er fullt så opptatt av slike gaver lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt, det er altfor sent. Men grunnen til at jeg tenker mye over det nå er at vi har ei som ble 20 i høst, og syns egentlig det bør bli siste julegaven hennes nå.

Men vi får se hva som skjer.

Da jeg var barn, ble de individuelle gavene fra tanter&onkler ufaset "etter konfirmasjonen", og man fikk heller en "familiegave" ( f eks et brettspill). Men de gavene vi fikk til hver av oss var _langt_ enklere og billigere enn dem som mine tantebarn får i dag av oss og andre tanter, så "tapet" var ikke så stort....;-)

Selv om min eldste niese ble konfirmert i år, har ingen tatt opp temaet om gaver skal kuttes ned på/ut, og for min del kan det godt fortsette litt lenger. Men det er jo naturlig at det tar slutt etterhvert, da, f eks når man er 18 eller 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt opp til dere! Og helt naturlig... Men dere kan kanskje gi foreldrene til de det gjelder beskjed om denne forandringen?

Min familie er ganske liten, så vi får fortsatt gaver av tanter o.l. Men i år har jeg fått baby, så da regner jeg med at hun får i steden for meg. Min barnløse storesøster vil nok få likevel... En helt naturlig måte å gjøre det på for oss som er så få!

Min samboers familie er en del større, så der har de en annen ordning. Han har for eksempel 4 søskenbarn i èn familie. Den yngste blei konfirmert i år, den eldste er voksen og har egne barn. Der gis det skikkelig pakke til de som fortsatt bor hjemme, og en godtepakke til de som har blitt "store" og flyttet hjemmefra. For eksempel en tvistpose...

Når den siste flytter hjemmefra, kuttes nok gavene helt ut - søskenbarna imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...