Gå til innhold

Noen med barn som har hett synstrening?

Tinkebøtta

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 8 har vært hos optiker etter at hun begynte å snakke om at hun ikke alltid ser klart på tavla i klasserommet.

Det viste seg at synet var tilnærmet helt normalt, men at hun kanskje har problemer med synsmusklene og dette fører til at ved omstilling nær/fjernarbeid blir bildet uskarpt en tid. Optikeren anbefalte synstrening. Dette for å trene opp øyet til å omstille seg raskere. Kan sammenlignes med fysioterapi, men for øyemusklene. Det bør nevnes at hun ikke har noen problemer med lesehastighet, dysleksi eller annet. Heller ikke skjeling.

Jeg ser av info på nettet at dette er en behandlingsform som er ganske ny og med varierende dokumententasjon. Man får heller ikke refusjon for slik behandling. Det er en kostbar og langvarig prosess, med hjemmetrening hver dag og ukentlige optikerbesøk i 6-12 måneder før man kan forvente resultater.

Jeg synes det høres ut til å ha mye for seg, men er litt betenkt likevel da opplegget høres veldig omfattende ut og garantiene er små, og vil gjerne høre om det er andre som har god/dårlig erfaring med slik trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min hadde lignende problemer i tillegg til at han begynte å skjele fordi han etter hvert bare brukte det ene øyet for å kunne fokusere.

Han gikk til synspedagog på sykehuset og vi fikk dekket utgifter til reise og vi fikk spise på sykehuset de dagene vi var der. Han trente 3 ganger pr. dag når vi var der.

Vi kunne også velge å være der en uke sammenhengende men valgte å reise ti og fra par ganger pr. uke.

Synes du skal forsøke å få legen til å henvise dere til øyelege eller synspedagog for å få dekket alle utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde lignende problemer i tillegg til at han begynte å skjele fordi han etter hvert bare brukte det ene øyet for å kunne fokusere.

Han gikk til synspedagog på sykehuset og vi fikk dekket utgifter til reise og vi fikk spise på sykehuset de dagene vi var der. Han trente 3 ganger pr. dag når vi var der.

Vi kunne også velge å være der en uke sammenhengende men valgte å reise ti og fra par ganger pr. uke.

Synes du skal forsøke å få legen til å henvise dere til øyelege eller synspedagog for å få dekket alle utgiftene.

Takk for svar.

Jeg har fått henvisning til øyelege nå, og vi har fått time allerede torsdag. Synes det skal bli godt å få en 2. opinion fra en "ikke kommersiell" aktør før vi eventuelt gir oss i kast med en slik langvarig prosess.

Hvordan gikk det med sønnen din? Fikk han god effekt av treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har fått henvisning til øyelege nå, og vi har fått time allerede torsdag. Synes det skal bli godt å få en 2. opinion fra en "ikke kommersiell" aktør før vi eventuelt gir oss i kast med en slik langvarig prosess.

Hvordan gikk det med sønnen din? Fikk han god effekt av treningen?

Ja, gutten min hadde god hjelp av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...