Gå til innhold

Billig og dyr flatskjerm/dvd/hjemmekino?

Anbefalte innlegg

Gjest ny flatskjerm til jul
Skrevet

Skal kjøpe ny tv/flatskjerm til jul. Ser at disse varierer voldsomt i pris. Fra 8000 kr og oppover til dyre flatskjermer. Alle i butikken sier forskjellig hva en bør kjøpe. Nå er jeg bare helt forvirret.

Skjermen skal være rund 50 tommer, ha god lyd og bilde. På butikken så jeg omtrent ikke forskjell på bildene. Jeg kan ingenting om hjemmekino anlegg ovs. Skulle nok hatt både dvd og steroanlegg samtidig.

Kan noen si hva jeg bør/ikke bør kjøpe og hva som er bra. det er jo stor forskjell på ett tv til 8000 kr og 30.000 kr. Så jeg lurer virkelig på om de dyreste er verd prisen eller?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har Sony tv, og Playstation 3 som DVD/BlueRay spiller. Fungerer helt flott.

Sjekk hva som er best i test her og der, så vet du litt mer.

Skrevet

Sørg i hvert fall for at den nye skjermen er "Full HD" og ikke bare HD-ready.

50" full HD er fremdeles ganske dyre, men man får 42" til litt over 10.000.

Gjest ny flatskjerm til jul
Skrevet

Sørg i hvert fall for at den nye skjermen er "Full HD" og ikke bare HD-ready.

50" full HD er fremdeles ganske dyre, men man får 42" til litt over 10.000.

Hva er forskjell på HD-ready og full HD-ready?

Gjest firepile
Skrevet

Hva er forskjell på HD-ready og full HD-ready?

En HD-ready skjerm har miniumum 1024x768 piksler som kan vise høydefinisjonsbilder (HD) fra HDTV eller HD-DVD-film med 720p-og 1080i-oppløsning. HDTV-signalene fra Canal Digital og andre, blir sendt med 720p eller 1080i.

En full HD-skjerm har 1920x1080 piksler for å vise HD-signaler med aller høyeste oppløsning - 1080p. Det er bare HD-DVD-film (HD DVD og Blu-Ray) som bruker denne høye oppløsningen.

Skrevet

Først må du se på hva du skal bruke TVen til. Vanlig TV, film, spilling? LCD er bedre for spilling, husk å kjøpe en med rask responstid. Plasma er bedre for film, men da bør rommet være relativt mørkt, ikke sol direkte på TVen.

Du må også passe på at du får de tilkoblingene du trenger. Billige TVer har f.eks. normalt færre HDMI-innganger. Sjekk at du får det du trenger.

Lyd er også viktig. Billige TVer har ofte dårlige høyttalere.

Test TVene i butikken. Bruk en film du har med deg, gjerne en med mye mørke scener.

Det fins mange nettsteder som har testet TVer og kan fortelle en del om fordeler og ulpemper. Det er bare å google.

Hvis du skal ha en god 50" TV må du nok ut med minst 15 000. Du vil fort angre dersom du kjøper noe billigere.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...