Gå til innhold

psykose?

Anbefalte innlegg

Gjest Silla82

Hei! Jeg er en jente på 26 som har slitt med angst i flere år. Fikk mitt første panikkanfall som 17 åring, og hadde på den tiden store problemer med å takle dette. Jeg hadde alltid følt meg som en sterk person med topp karakterer på skolen, og følte hele livet mitt raste sammen da angsten tok overhånd. Jeg sluttet da på skolen, sperret meg inne og kuttet ut all kontakt med venner og familie. Etter noen måneder tok jeg meg selv i nakken, og ringte til legen. Han skrev ut noen piller, men da jeg kom hjem kastet jeg disse i bosset og bestemte meg for å ta kontroll over angsten selv. Jeg utsatte meg selv for ting jeg var redd for, som å ta buss, fly, steder med masse folk, prate med ukjente folk osv... Etter hvert ble hverdagen min mye bedre, jeg begynte å jobbe og ting fikk liksom mening igjen. Kjente jeg at angsten var på vei, prøvte jeg bare å slappe av og puste rolig, noe som funka utrolig bra. Dette er vel en 7-8 år siden, og alt har gått helt supert, helt til noe fælt skjedde for et par måneder siden. Jeg er en person som alltid har vært imot narkotiske stoffer, og jeg trodde aldri at jeg kom til å prøve noe sånt da jeg har et søskenbarn som er narkoman og har sett hvordan narkomane har det. Jeg var iallefall ute og hadde drukket litt for mye, da jeg havnet på en fest hvor mange av festdeltakerne satt og drakk på en te som var laget av flein sopp. Hvordan og hvorfor jeg fikk dette i meg er en gåte for meg, om jeg var så full at jeg gav blaffen, om noen har overtalt meg, jeg aner ikke.... Jeg vet bare at etter en stund begynte merklige ting å skje, jeg fikk hallusinasjoner, mistet følelse i føtter, mista taleevnen, så ting i slow motion, og dette gjorde meg livredd. Denne angsten bygget seg mer og mer opp, og jeg ble galere og galere. Bare gikk rundt på gulvet som en gal person og snakket med meg selv, brølte og grein. Til slutt ble det så ille at jeg prøvde å ta livet av meg med en brødkniv. Dette holdt på i ca 7 timer, og da rusen omsider slapp taket var jeg helt utslitt både fysisk og psykisk. Jeg ringte da familien min, fortalte hva som hadde skjedd og de kom og hentet meg. Dagene etterpå var helt grusomme med utallige panikkanfall, søvnproblemer og mareritt. Jeg hadde så mye angst at det faktisk var fysisk vondt. Nettene var verst med et tankekjør som var helt forferdelig og svetten rant av meg. Det var en helt ubeskrivelig følelse, og jeg tok for første gang i mitt liv noen beroligende tabletter, tror de heter sobril, bare for å komme meg gjennom de første dagene. Jeg ble også veldig glemsom, og gjorde masse rare ting hele tiden, som å legge fjernkontroll i kjøleskapet osv... Etter en uke gikk jeg til legen, men der var det ikke mye hjelp å få. Jeg forklarte at jeg sleit skikkelig etter denne episoden, men legen bare kjeftet, sa jeg måtte anmelde de som hadde gitt dette til meg, at jeg måtte holde meg med andre folk, så var det på hodet ut. Jeg ble skikkelig irritert, jeg vet jo at jeg har gjort en stor feil, men er det ikke derfor man har leger? For å hjelpe folk som har problemer? Jeg sliter fortsatt med angst etter denne episoden. Prøver å leve livet mitt, går på jobb, trener, er med venner osv, men føler at jeg på en måte er tilbake der jeg var for 7-8 år siden. Sliter med tanker som tenk hvis jeg har fått varige men av dette? Tenk hvis jeg har utviklet en psykisk sykdom og jeg blir gal? Det er liksom frykten for å miste kontroll som er der hele tiden. Har også lest at fleinsopp kan gi såkalte flashbacks, og dette går jeg også mye å tenker på. Tror du at jeg havna inni en psykose under rusen? Betyr dette at jeg er mentalt syk fra før av? Uff, det er så mye spørsmål.... Føler meg mye bedre nå, men tror jeg har behov for å snakke om denne opplevelsen med noen. Men hva gjør jeg når legen min ikke tar meg på alvor? Tenk at en liten tabbe kan forandre livet så totalt...... Håper du kan gi meg noen gode råd:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319402-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har hatt en psykedelisk krise. Det er ganske vanlig å få når man har tatt hallusiogener. Du burde anmelde de som ga det til deg. Ikke noe å leke med sånne stoffer, selv om de vokser vanlig her i norge. På junkiespråket kalles vel det du beskriver en bad tripp. Har man psykiske problemer må man styre unna både hallusiogener hasj, amfetamin ja alt kan trigge angst, og i verste fall psykose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319402-psykose/#findComment-2633207
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du hadde en psykose. Du er ute av den nå, men den satte deg tilbake i forhold til den fantastiske jobben du har gjort med angsten din.

Du får ikke mèn av dette, men du vet nå at hjernen din ikke tåler slike stoffer.

Du får fortsette slik du levde får denne ulykkelige kvelden, så er du nok snart tilbake.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319402-psykose/#findComment-2633248
Del på andre sider

Du har hatt en psykedelisk krise. Det er ganske vanlig å få når man har tatt hallusiogener. Du burde anmelde de som ga det til deg. Ikke noe å leke med sånne stoffer, selv om de vokser vanlig her i norge. På junkiespråket kalles vel det du beskriver en bad tripp. Har man psykiske problemer må man styre unna både hallusiogener hasj, amfetamin ja alt kan trigge angst, og i verste fall psykose.

Ja du hadde en "bad trip", hallusinogener er ikke til å spøke med når man har psykiske problemer eller er disponert(noe man gjerne ikke vet). Så det er alltid lurt å styre unna!

Av egen erfaring har jeg faktisk opplevd det motsatte, bruker heller ikke narkotiske stoffer eller drikker mye, men har prøvd ut ymse droger. Under en dyp alvorlig depresjon, kom jeg i befatning av et hallusinogen nært beslektet LSD som heter AMT(alphametyltryptamine)- ble brukt i lave doser på 70 taller som AD i usa og russland. I høye doser er det et meget potent hallusinogen. Jeg opplevde en kortvarig forbedring av depresjonen rett etter "rusen" som vedvarte noen uker.

Den andre gangen jeg opplevde en positiv effekt av rusmidler mot depresjon var under et festivalopphold på roskilde der jeg konsumerte fleinsopp og røkte store mengder cannabis, etter festivalen ble jeg nærmest helt kvitt depresjonen og angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319402-psykose/#findComment-2633250
Del på andre sider

Gjest Silla82

Ja du hadde en "bad trip", hallusinogener er ikke til å spøke med når man har psykiske problemer eller er disponert(noe man gjerne ikke vet). Så det er alltid lurt å styre unna!

Av egen erfaring har jeg faktisk opplevd det motsatte, bruker heller ikke narkotiske stoffer eller drikker mye, men har prøvd ut ymse droger. Under en dyp alvorlig depresjon, kom jeg i befatning av et hallusinogen nært beslektet LSD som heter AMT(alphametyltryptamine)- ble brukt i lave doser på 70 taller som AD i usa og russland. I høye doser er det et meget potent hallusinogen. Jeg opplevde en kortvarig forbedring av depresjonen rett etter "rusen" som vedvarte noen uker.

Den andre gangen jeg opplevde en positiv effekt av rusmidler mot depresjon var under et festivalopphold på roskilde der jeg konsumerte fleinsopp og røkte store mengder cannabis, etter festivalen ble jeg nærmest helt kvitt depresjonen og angst.

Tusen takk for gode råd:) Kommer nok aldri i mitt liv til å prøve noe sånt igjen, får bare prøve å tenke positivt og legge den episoden bak meg, så går det nok bra:) Merkelig at folk reagerer så forskjellig på slikt, at folk faktisk kan bli kvitt angst o.l.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319402-psykose/#findComment-2634604
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...