Gå til innhold

Bør en diagnose slettes?

Anbefalte innlegg

Gjest ingen nick her idag

Det begynte med en lett depresjon i 20-årsalderen og da jeg var 30 hadde jeg flere "tunge" diagnoser som biopolar og ADHD. Jeg var arbeidsufør og min hverdag var medisiner av ymse slag, deriblant Ritalin. En legejournal tykk som en bibel og klippekort på psykiatrisk poliklinikk. Jeg var avhengig av leger,diagnoser og medisiner og hadde ikke noe liv uten. Dette er nå mange år siden. Jeg har lagt bak meg alt dette. Har vanlig jobb, samboer og barn. Er frisk som en fisk og bruker ingen medisiner. Og er verken hyperaktiv eller deprimert. Jeg skjemmes over min fortid og har lagt bak meg dette. Likevel vet jeg jo at min journal finnes, og i mine gjemmer har jeg jo papirene som forteller mye om det som var. Jeg undres jo over at jeg en gang fikk disse diagnosene da jeg i dag er helt frisk. Tanken på at jeg en gang hadde ADHD og brukte Ritalin, manisk depressiv Lamictal osv..går det an at jeg ble så feildiagnostisert? Ja, for dette er jo ikke noe som bare går over. Bør jeg bare la det ligge og glemme hele greia? Eller bør jeg få slettet journalen? Følte meg nesten som en løgner da jeg ble gravid og det ble snakk om tidligere medisinbruk og sykehistorie. Hva gjør jeg? Gode råd mottas..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319413-b%C3%B8r-en-diagnose-slettes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke få slettet journalen, så det er jo ikke noe å gruble over. =)

Det er mulig å slette deler av en journal, hvis de delene beviselig er feilaktige. Men jeg tror ikke det er mulig å bevise at du ikke var syk på den tiden. Det burde det jo være rikelig med dokumentasjon på, hvis jeg forstår det du skriver korrekt.

I stedet for å skamme seg over saken, syns jeg du skulle være stolt av å ha blitt frisk. Helse-Norge trenger dessuten flere historier om folk som blir frisk fra alvorlig sykdom - det beste hadde jo vært om du kunne være åpen om dette. Men det gjør du som du vil med, såklart.

ADHD og Biopolar Lidelse er ikke lidelser man blir frisk av ifølge legevitenskapen. Det er derfor jeg lurer på hvorfor jeg har disse diagnosene. Ingen tvil om at jeg var syk den gang diagnosen ble satt. Jeg er bare i tvil om det er riktig, og ikke minst om jeg bør foreta meg noe for å bevise at jeg er frisk. Mine diagnoser er jo til dels alvorlige sykdommer som kan være arvelig. Man burde ikke skjemmes over å ha vært syk, men desverre gjør jeg det.

Gjest xbellax

ADHD og Biopolar Lidelse er ikke lidelser man blir frisk av ifølge legevitenskapen. Det er derfor jeg lurer på hvorfor jeg har disse diagnosene. Ingen tvil om at jeg var syk den gang diagnosen ble satt. Jeg er bare i tvil om det er riktig, og ikke minst om jeg bør foreta meg noe for å bevise at jeg er frisk. Mine diagnoser er jo til dels alvorlige sykdommer som kan være arvelig. Man burde ikke skjemmes over å ha vært syk, men desverre gjør jeg det.

Men hvorfor plager dette deg nå, så lang tid etter? Du har et helt normalt liv nå (ut i fra hva du skriver) -dermed tar du livet av alle diagnoser som dengang ble gitt deg.

Gjest imzedimze

hadde du oppmerksomhetssvikt/konsentrasjonsvansker/uro osv da du var barn? Diagnosne ADHD skal bare gis om man allerede som barn hadde plager av ADHD, det kommer ikke i voksen alder.

Så i såfall har noen gjort en stor blundert.

Ved bipolar lidelse kan en fint være helt frisk i årevis uten medisin, men du kan aldri være sikker på at du ikke får en ny manisk eller deprimert episode.(om diagnosen i det hele tatt stemte)

Så lykke til.

Hvis du har levd normalt i mange år er det bevis nok på at du er frisk. Skjønner ikke helt problemet. Journalen ligger nå der uten at noen leser i den, inntil du en dag bestemmer deg for å oppsøke sykehuset igjen for å få en bekreftelse på at du er syk. Først da er det flere enn deg som vet (eller husker) hva som står i den.

Det kan uansett ikke brukes mot deg i juridisk sammenheng. Hvordan du var og hadde det for mange år siden har ingen juridisk betydning i dag. Hvis det er det du tenker på.

''Det kan uansett ikke brukes mot deg i juridisk sammenheng. Hvordan du var og hadde det for mange år siden har ingen juridisk betydning i dag.''

Dette stemmer ikke. Søker du om en livsforsikring kan sånne ting føre til at du får avslag.

Annonse

Gjest profile

Jeg mener å ha hørt at en kan "vokse av seg" ADHD?

Jeg mener å ha hørt at en kan "vokse av seg" ADHD?

Ja det er sikkert mulig å vokse av seg ADHD, men når man får diagnosen i voksen alder blir den ikke borte iløpet av noen år. Mange barn med ADHD lever et normalt liv som voksen. Bare det å få kunnskap om lidelsen kan lette hverdagen for mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...