Gjest lysivente Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hei! De siste årene har jeg slitt veldig mye med flash back, dissosiasjon, angst, store søvnproblemer og til tider depresjon. Jeg har gått til samtaler ved dps. Har fått diagnose ptsd. Det siste året har jeg hatt det veldig vondt og tøft. Alt jeg ønsker er å kunne komme meg videre i livet og ha det bra. Gikk bedre en periode i høst, men de to siste månedene har vært nesten uutholdelige. Følelsene knyttet til flash back har blitt veldig forsterket. Glir ut av virkeligheten og inn i det vonde, jeg har ikke kontroll på at det skjer. Blir kvalm og kaster opp og har store smerter, smertene kjennes som smerter jeg hadde når overgrepene skjedde. Det er tøft og vondt...blir kald, blek og svimmel, pusteproblemer, skjelven og kvalm. Det jeg har prøvd er å holde tankene under "kontroll", ikke slippe til fortiden og gjøre positive ting for å komme meg ut av dette vonde. Jeg får det rett og slett ikke til. Det jeg lurer på er om du har noe forslag til hvilken behandling som kan hjelpe meg og evt. medisin som kan gjøre meg bedre. Bruker av og til 5mg imovane, men jeg føler på en måte jeg mister kontroll over natta, flash back blir vanskeligere å komme ut av og våkner med voldsom angst. Er under utdanning, det som har skjedd ødelegger så mye for meg...jeg må gjøre noe med det...men vet ikke hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 "Samtaler" på dps...Hm..Har de noen der som jobber spesifikt med traumer og har en traumebehandling å gi i form av noe mer målrettet enn samtaler? Kan du spørre om det? Når det gjelder mareritt kan du snakke med psykiater på dps eller legen din om å få prøve rivotril. Mange får hjelp av marerittene med 0.5 til 1 mg rivotril. Skulle gjerne prøvd det selv mot mareritt og oppvåkningene på morgenkvisten, men det er benzo og legen min vil ikke skrive det ut til meg, eller noen andre for den saks skyld. Ellers sliter jeg med ptsdproblematikk selv for tiden. Det vil gå i bølger, vi får ha det i bakhodet når det røyner skikkelig på. Det er fælt når en er veldig "aktivert". Jeg prøver nå likevel på det kjedelige rådet med avledning, selv om det trener seg på. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/#findComment-2633901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efexorus Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 "Samtaler" på dps...Hm..Har de noen der som jobber spesifikt med traumer og har en traumebehandling å gi i form av noe mer målrettet enn samtaler? Kan du spørre om det? Når det gjelder mareritt kan du snakke med psykiater på dps eller legen din om å få prøve rivotril. Mange får hjelp av marerittene med 0.5 til 1 mg rivotril. Skulle gjerne prøvd det selv mot mareritt og oppvåkningene på morgenkvisten, men det er benzo og legen min vil ikke skrive det ut til meg, eller noen andre for den saks skyld. Ellers sliter jeg med ptsdproblematikk selv for tiden. Det vil gå i bølger, vi får ha det i bakhodet når det røyner skikkelig på. Det er fælt når en er veldig "aktivert". Jeg prøver nå likevel på det kjedelige rådet med avledning, selv om det trener seg på. Mvh Godt poeng med Rivotril mot mareritt på morgenkvisten, interessant det du sier om morgenkvisten. Det er da jeg også får marerittene og oppvåkningene,Det må ha noe med søvnstadier og REM, Jeg synes det er helt utrolig at legen ikke skriver ut 0,5 mg Rivotril mot ptsd relaterte mareritt. Det er etter min mening nesten verre enn insomni. Alle studier som er gjort med Rivotril/clonazepam mot mareritt viser at der er effetivt hos 90%. Det er ingen ting som tyder på toleranse eller misbruk når det brukes mot dette. 0,5 er som regel nok for de aller fleste og kan økes til 1 mg. Jeg har prøvd alle andre typer benzo,imovane og stilnocht, men de reduserer ikke marerittene i det hele tatt. Nå bruker jeg kun rivotril, og sover normalt igjen. Marerittene kommer igjen hvis jeg ikke tar medisinen desverre så behandlingen må anses å være langvaring. Søvnspesialisten på lommelegen annbefaler feks Rivotril mot dette. ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ REM Behavior Disorder Clonazepam (Klonopin), in a dosage of 0.5 to 1.0 mg at bedtime, is generally effective in the treatment of REM behavior disorder. Long-term efficacy and safety have been reported, along with relapse when the medication is discontinued.18 Response to other medications (primarily antidepressants) has been reported with postulated effects secondary to diminished REM sleep.31 Many parasomnias in adults, including night terrors, respond to this pharmacologic approach. ******************************************************************* Clonazepam for Treatment of Sleep Disturbances Associated with Combat-Related Posttraumatic Stress Disorder http://www.theannals.com/cgi/content/abstract/38/9/1395 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/#findComment-2633967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lysivente Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 "Samtaler" på dps...Hm..Har de noen der som jobber spesifikt med traumer og har en traumebehandling å gi i form av noe mer målrettet enn samtaler? Kan du spørre om det? Når det gjelder mareritt kan du snakke med psykiater på dps eller legen din om å få prøve rivotril. Mange får hjelp av marerittene med 0.5 til 1 mg rivotril. Skulle gjerne prøvd det selv mot mareritt og oppvåkningene på morgenkvisten, men det er benzo og legen min vil ikke skrive det ut til meg, eller noen andre for den saks skyld. Ellers sliter jeg med ptsdproblematikk selv for tiden. Det vil gå i bølger, vi får ha det i bakhodet når det røyner skikkelig på. Det er fælt når en er veldig "aktivert". Jeg prøver nå likevel på det kjedelige rådet med avledning, selv om det trener seg på. Mvh Hei! Jeg har gått til samtale ved dps i ca ett år, byttet dps en gang og hatt tre forskjellig behandlere dette året. I tilegg til dps har jeg hatt kontakt med psykiatrisk sykepleier i kommunen de siste fire årene, men det er mange vanskelige ting som har skjedd disse årene også som har blitt snakket om. Jeg har snakket litt om innholdet i flash backene med henne og de opplevelsene jeg har vært igennom, men det er vanskelig selv om det har vært til hjelp også. Savner ett godt behandlingsopplegg, der jeg er trygg på at de jeg prater med vet hva de holder på med. Har tenkt tanken på Betania Malvik. Jeg er usikker på om det er til størst hjelp å snakke om flash back og fortidens opplevelser eller om fokuset kun skal ligge på nåtid/fremtid. Problemene mine kommer av skyld/skam for at jeg er som jeg er, og alle bilder, detaljer som setter meg helt ut og inn en vond verden. Er i utgangspunktet "redd" for medisinering, men jeg vet snart ikke annet enn å prøve. Er sliten. Takk for forslaget, det kan være verdt å prøve:). Gjør alt for å få sove snart. Så domt at legen din ikke vil gi deg dette, kan du ikke bytte lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/#findComment-2634058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Den klart beste behandlingen er metakognitiv terapi. Av medisiner er SSRI førstevalg. Rivotril til kvelden kan gi netter uten mareritt. Catapressan mot flashbacks og mareritt er også mulig å prøve. Dette siste er en spesialistoppgave, og jeg ville ikke turt å prøve dette uten å ha deg innlagt i oppstartfasen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/#findComment-2634164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efexorus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Den klart beste behandlingen er metakognitiv terapi. Av medisiner er SSRI førstevalg. Rivotril til kvelden kan gi netter uten mareritt. Catapressan mot flashbacks og mareritt er også mulig å prøve. Dette siste er en spesialistoppgave, og jeg ville ikke turt å prøve dette uten å ha deg innlagt i oppstartfasen. Men hvorfor er det slik at så få leger/psykiatere kjenner til behandling med RIvotri mot mareritt?. Klonidin var helt nytt for meg, Tror ikke det er noe alternativ for meg da jeg har hatt så god effekt på 0,5 mg rivotril. Forskningen tyder jo på at det ikke er vanlig med toleranse når det brukes til dette formål. Er det noen som har en teori på hvorfor akuratt rivotril fungerer, mens andre benzo kan gi null effekt som hos meg? Har lest at clonazepam virker i en liten grad også på serotonin, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319471-nhd-forslag-til-behandlingmedisin/#findComment-2634369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.