Gå til innhold

Julebord og baby

Gjest Frustrert juleborddame

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 8 mnd og skal på julebord,

problemet er at hun ikke vil legge seg uten å sovne til puppen, en stygg uvane....

men hun er bortskjemt, og jeg har ikke tid til å venne henne av så fort.

Nå skal svigermor passe henne, har dere noen tips om hvordan det kan gå?

Tenkte vi ikke trengte å være lenger enn 3 timer,

da er det ikke krise om hun ikke sovner.

Pumpe meg, så får hun gi henne på flaske om hun absolutt vil ha "pupp",

men først prøve å gi vann og smokk....

Og vil hun ikke sove og bare skrike, får hun bare ha henne oppe da, danse litt med henne og andre distraherende ting.

Hva tror dere?

Skrevet

Jeg tenker stakkars svigermor.. Det kommer til å bli tre lange fæle timer...Men er hun innstilt på all skrikingen, må det vel kunne gå bra. Barnet lider ihvertfall ingen nød. Men du kan godt begynne avvenningen allerede nå synes jeg. Selv om det er liten tid, er det bedre en ingenting.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du prøvd å gi henne morsmelk på flaske tidligere? Mine barn nektet det.

Jeg håper ikke det blir nytt for svigermoren din også. Og jeg er enig med de andre i at du må kutte ut at barnet sovner til puppen nå. Det der høres utrolig slitsomt ut for barnevakter. Det er vel slitsomt for deg også, at du alltid må "legge" henne på den måten?

Skrevet

Det tar som regler bare to kvelder å venne babyen av med å sovne til puppen og hun er stor nok til at dette ikke bør bli noe problem ;-)

Start allerede i kveld ;) Avtal med pappaen at han skal ta leggingen fra og med i kveld og noen kvelder framover. Du kan godt gjøre det, men min erfaring er at det går kjappere dersom pappaen tar over.

Ta kveldsstellet til samme tid hver kveld, faste rutiner. Legg babyen i senga, klapp på kinnet og syng evt en kort sang. Slå av lyset, si natta, la døra stå på gløtt og gå ut av rommet. Babyen kommer garantert til å bli dødelig fornærma, men nå skal hun lære noe kjempeviktig: Det er dere som er "sjefer" hjemme, og ikke hun ;-)

Vær gjerne i rommet ved siden av soverommet. Lag gjerne smålyder slik at babyen skjønner at dere er der. Hvis hun bare skriker, så gå inn til henne med jevne mellomrom (jeg ville nok ventet et par minutter før jeg gikk inn). IKKE ta henne opp av senga! Legg henne rolig ned om hun har reist seg opp. Si natta med rolig og bestemt stemme og gå ut igjen. Slik holder dere på til babyen har sovna. Kanskje tar det tre timer, kanskje tar det fem minutter? Uansett, gi for all del ikke opp!! Gir dere opp underveis, så har hun lært en ny ting: "Mamma og pappa gjør som jeg vil bare jeg gråter lenge nok" ;-)

Lykke til :)

Skrevet

Det tar som regler bare to kvelder å venne babyen av med å sovne til puppen og hun er stor nok til at dette ikke bør bli noe problem ;-)

Start allerede i kveld ;) Avtal med pappaen at han skal ta leggingen fra og med i kveld og noen kvelder framover. Du kan godt gjøre det, men min erfaring er at det går kjappere dersom pappaen tar over.

Ta kveldsstellet til samme tid hver kveld, faste rutiner. Legg babyen i senga, klapp på kinnet og syng evt en kort sang. Slå av lyset, si natta, la døra stå på gløtt og gå ut av rommet. Babyen kommer garantert til å bli dødelig fornærma, men nå skal hun lære noe kjempeviktig: Det er dere som er "sjefer" hjemme, og ikke hun ;-)

Vær gjerne i rommet ved siden av soverommet. Lag gjerne smålyder slik at babyen skjønner at dere er der. Hvis hun bare skriker, så gå inn til henne med jevne mellomrom (jeg ville nok ventet et par minutter før jeg gikk inn). IKKE ta henne opp av senga! Legg henne rolig ned om hun har reist seg opp. Si natta med rolig og bestemt stemme og gå ut igjen. Slik holder dere på til babyen har sovna. Kanskje tar det tre timer, kanskje tar det fem minutter? Uansett, gi for all del ikke opp!! Gir dere opp underveis, så har hun lært en ny ting: "Mamma og pappa gjør som jeg vil bare jeg gråter lenge nok" ;-)

Lykke til :)

Takk for gode tips :)

har prøvd den metoden et par ganger, men har gitt opp ganske fort, skrikingen hennes er jo uutholdelig, og hun skriker så hun mister pusten og blir helt fra seg av redsel!

Men det må vel til...

Ikke i kveld, for i dag har hun ikke spist så mye på dagtid og regner med hun kommer til å våkne noen ganger for påfyll.

Spiste grøt til frokost, bittelitt velling til lunsj,

sov over middagen og spiste bare et par små skjeer med grøt til kvelds...

Får bli flinkere å følge rutinene på dagtid og, så er det vel lettere å få henne til å sove om natta.

Skrevet

Takk for gode tips :)

har prøvd den metoden et par ganger, men har gitt opp ganske fort, skrikingen hennes er jo uutholdelig, og hun skriker så hun mister pusten og blir helt fra seg av redsel!

Men det må vel til...

Ikke i kveld, for i dag har hun ikke spist så mye på dagtid og regner med hun kommer til å våkne noen ganger for påfyll.

Spiste grøt til frokost, bittelitt velling til lunsj,

sov over middagen og spiste bare et par små skjeer med grøt til kvelds...

Får bli flinkere å følge rutinene på dagtid og, så er det vel lettere å få henne til å sove om natta.

Det blir nok verre for dere fordi dere har gitt opp et par ganger ;-)

Uansett kan hun jo ikke få pupp for å sovne helt fram til skolestart, så det er bare å brette opp armene ;-)

Når dere bestemmer dere for å begynne, så er dere nødt å være helt sikre på at dere skal gjennomføre det. I motsatt fall er det dødfødt. Hun vil skrike og rase, men det dør hun ikke av ;) Pass bare på at hun føler seg trygg på at dere er i nærheten og kommer inn med jevne mellomrom. Det er bare å holde ut (putt propper i ørene om det hjelper ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...