Gå til innhold

Noen liker å mobbe

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tror du det er mulig at fremmede mennesker på byen mobber meg når jeg er ute, f.eks. på butikken? Altså at de snakker dritt om meg sammen... for det virker jo sånn, i og med hvordan folk ser på meg.

Det heter selvhenføring, og årsaken til dette sitter inne i ditt hode.

Hva tilsier at du er så interessant at alle du møter diskuterer deg og har en mening om deg?

Fortsetter under...

Det heter selvhenføring, og årsaken til dette sitter inne i ditt hode.

Hva tilsier at du er så interessant at alle du møter diskuterer deg og har en mening om deg?

Men hvordan skiller jeg det ytre fra det indre? Når vet jeg at folk kommuniserer i et skjult språk, når jeg uansett har uberettigede mistanker om dette? Det jeg har gjort hittil, er bare å sperre ute alt (i kommunikasjonen) som ikke er veldig fast, konkret, og ikke minst bokstavelig. Føler at det gjør at jeg fungerer litt dårlig sosialt, som om jeg skulle hatt lav intelligens eller noe...

Dette er ikke mobbing, men en psykisk sykdom hos deg. Dette er det mulig å få hjelp for.

Siden Sylar opplever dette så sterkt er det helt klart at h*n har blitt mobbet. Det kan ha foråsaket en paronia ja, men det utelukker ikke at mobbing fremdeles finner sted, i en noe mer skjult form.

Mobbing forekommer ved at noen skiller seg ut, hvis Sylar fremdeles skiller seg ut kan man ikke utelukke at mobbing fremdeles finner sted.

Syns det blir det samme jeg... det blir ubehagelig å være rundt andre mennesker... man takler det ikke... ser ikke helt forskjellen.

Hvis det er inni ens eget hode det skjer kan man jo som du sier jobbe med det ja, men hvilket håp er det for det når man har hatt det sånn i årevis?

Hei Sylar,

Jeg har i perioder opplevd at ulike menneskegrupper har vært sterkt mot meg. Kanskje ikke akkurat mobbet, men på andre måter ute etter å straffe meg.

I flere år var jeg livredd for alle vaktselskapene i Oslo, jeg trodde de var ute etter meg. Jeg kunne ikke gå fritt noe sted. Så roet dette seg ned etter lang tid.

De siste årene har jeg hatt en sterk opplevelse av at alle i borettslaget var mot meg. Jeg har til og med vurdert å flytte.

Jeg kom i kontakt med en psykiater som frarådet meg å handle på de impulsene jeg hadde (til for eksempel å flytte). Motvillig fulgte jeg rådet jeg fikk. Jeg gjorde ingenting i forhold til "overmakten".

Jeg begynte med antipsykotisk medisin (AP). Nå har tingene rundt meg roet seg ned.

Var jeg deg ville jeg, og var så plaget som du er, ville jeg forsøkt å hente en henvisning til psykiater hos fastlegen din. I samråd med denne ville jeg akseptert forslaget om å i alle fall forsøke med AP en liten stund. Det taper du ingenting på uansett om det er reel mobbing eller mobbing som finner sted inni ditt hode.

Jeg vet at det er vanvittig slitsomt å gå og være så redd. Jeg ønsker deg derfor all lykke til. Ring og bestill time hos fastlegen i morgen, og så får du forhåpentligvis snart en slutt på den belastningen som du sliter med.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...