Gå til innhold

Be funksjonshemmet barn i bursdag

isbe

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som har barneautisme m.m. Han er godt kjent blant foreldrene både fordi de aller fleste barna gikk i barnehagen hans og pga både muntlig og skriftlig informasjon ved skolestart. Han er lite inne i klassen, men en populær unge, og han har unger inne hos seg og spiller på data m.m. - dette synes de andre ungene er stas. De går nå i 1.klasse.

Her om dagen sa en av de voksne at et barn hadde fortalt barnet vårt at han ble invitert i bursdagsselskap, og han hadde fortalt om alt de skulle gjøre. Barnet vårt kan "koden" med å gå i bursdag og synes det er gøy. Dog reagerer han heldigvis ikke på at noen blir bedt og andre ikke, MEN han pratet om denne bursdagen og det var et hett tema i klassen - slik jeg skjønte det var mange i klassen bedt.

Noen dager etter bursdagen fikk jeg vite at hele klassen var bedt, bortsett fra vårt barn. Dette synes jeg er forferdelig trist - at det allerede i 1.klasse skal være slik at han ikke blir bedt.

Hadde dere på noen måte gjort noe i den forbindelse? Hvordan tenker dere om det å be funksjonshemmede barn i bursdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å utelate ett barn er helt uakseptabelt.

Som bursdagsarrangør er jeg glad om barn som krever mye ekstra ettersyn har med seg en voksen, en støttekontakt eller annet når det kommer i bursdag. Men det er ikke noe jeg forlanger eller ber om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart bedt ditt barn i bursdag, det skulle bare mangle!!

Jeg blir helt matt av slikt. Vet ikke helt hva jeg ville gjort, men du kan jo snakke med vedkommende og spør hvorfor ditt barn var den eneste som ikke ble invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Har alltid barn med diagnoser i bursdager (når de er av samme kjønn og går i klassen altså). Har det vært barn med store problemer har en av foreldrene spurt om det har vært greit at de var med, og det er selvfølgelig en lettelse for oss som ikke alltid vet hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så sint på sånt jeg!!

Blir akkurat som om jeg skulle la være å be den ene i klassen til jenta mi som har sukkersyke, bare fordi det er mer jobb for meg å følge med at det som skal gjøres blir gjort......

Ville jo ikke vært aktuelt. Da tar jeg heller telefonen og ringer foreldra for å forhøre meg om de tingene jeg er usikker på hvordan skal handteres.

Tror ofte sånt går på usikkerhet på hvordan ting skal takles, men det er jo ikke værre enn å spørre foreldrene da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet. Her har det vært både barn i rullestol og med andre funksjonshemninger/diagnoser i bursdager.

Skjønner godt at du er såret.

Hvis ikke ungen din er til skade for andre unger, ville jeg tatt en prat med læreren om jeg var deg.

Læreren har egentlig ikke noe med å blande seg inn i hvem folk inviterer i bursdag, men på foreldremøte hos oss ble det tatt opp og vi fikk beskjed om at det er forbudt å stenge ute en eller noen få. Det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg begriper ikke at folk kan være så ubetenksomme, jeg :(

Vi hadde invitert ditt barn i bursdag, naturligvis, Jeg kan imidlertid tenke meg tilfeller hvor jeg ville bedt en av foreldrene til barnet bli med i bursdagen, dersom det var mulig, siden jeg ikke er like trygg på alle "tilstander" og diagnoser. Litt avhengig av hvor godt jeg kjente barnet, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører ingensteds hjemme å utelate ett barn fra klassen på den måten! Foreldrene her må være lite oppegående og mangle sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her vet fra før, er jeg ingen forkjemper for prinsippet "alle eller ingen".

Men jeg er allikevel helt imot å utelate én eller noen få. Det går selvfølgelig ikke an, uansett årsak.

Jeg er av den typen som nok hadde bedt om å få si litt om saken på et foreldremøte, men jeg påstår ikke at dette er den riktige løsningen for alle. Jeg hadde ikke vært klagende eller henvist til noe konkret tilfelle, bare sagt at jeg regner med at mange kanskje er usikre på hvordan X fungerer f.eks. i besøksgruppe eller barnebursdag, og vil derfor fortelle at han kjenner opplegget, kan oppføre seg bla bla bla, og det er bare å spørre oss på forhånd hvis noen kan tenke seg å inkludere ham i slike sammenhenger, men er usikre på praktiske ting.

Hyggelig å høre at han fungerer som klassekamerat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dette er ren tankeløshet fra foreldrenes side. Hvis jeg var deg ville jeg tatt dette opp på et foreldremøte. Forklar f.eks. at foreldrene sikkert er litt usikre på dette med å invitere til bursdager, men at du setter veldig stor pris på at din sønn også blir invitert. Han synes nemlig bursdager er topp :)

Tilby deg å følge ham i bursdagsselskapene (han burde antagelig hatt en støttekontakt som kunne følge ham i slike sammenhenger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det hører ingen steder hjemme å utelate ett barn i bursdag.

Om foreldrene til bursdagbarnet var redd for ekstra belastning burde de selvfølgelig ringt deg/faren og snakket om det på forhånd, og evt. bedt om at en voksen var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Slikt går ikke an. Det kan være greit at man ikke kan be alle, men man skal ikke utelate EN elev. På vår skole har vi gjort det sånn at inviterer man alle kan man dele ut invitasjoner på skolen, hvis ikke sender man dem i posten eller leverer i postkassa deres. Vesla her hadde nettopp bursdag, 11 år. Hun hadde en overnattingsfest, pysjparty, og en vanlig bursdag med noen av jentene på trinnet. Vi hadde også en liten diskusjon om hvem som skulle komme. Det er en jente i gruppa som pga utagerende oppførsel ikke er særlig godt likt. Hun blir som regel aldri bedt til noen bursdager, selv om alle blir bedt til henne, og de fleste kommer. Jeg mente bestemt at hun også burde bli bedt, men frøkna protesterte iherdig. Sa at hvis hun skulle komme ville hun ikke ha noe selskap. Så hun ble ikke bedt i år, selv om det stakk litt i samvittigheten min.

Men det var jo flere som ikke ble bedt da. Men det der er vanskelig. Syns jo at ungene også får bestemme litt selv hvem som skal komme på deres bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok bedt om å få ta det opp på et foreldremøte, bare gi info uten å anklage noen. Foreldrene er kanskje redde for å havne i situasjoner der de ikke vet hva de skal gjøre? Er det nødvendig kan jo en av dere foreldre være med, eller kanskje han har en støttekontakt?

Hadde jeg kjent din unge og deg, hadde jeg selvfølgelig bedt ham i bursdag (rent bortsett fra at 1.klassingen min bare vil be jentene sier hun...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble da utrolig dårlig håndtert av bursdagsbarnets foreldre! I klassen til jr har vi hatt flere barn med spesielle behov, det være seg matallergier, funksjonhemminger, sukkersyke etc, men vi har ikke utelatt noen fra bursdager av den grunn. Vi har imidlertid ringt foreldrene til ungene og forhørt oss om hva de kan spise, om det er noe vi ellers trenger å vite, og i ett tilfelle bedt dem sende med kake (barnet har ekstrem allergi + cøliaki).

Min erfaring er at kunnskap ofte bidrar til å bygge ned barrierer. Jeg tror jeg hadde reist meg på neste foreldremøte og dessuten forfattet et skriv (ikke alle foreldre stiller på foreldremøter), og fortalt litt om barnet mitt om jeg var deg. Foreldrene til det ene barnet som fikk sukkersyke i tredje klasse gjorde det hos oss, og det utløste en boom på trinnet som sådan. Vi hadde fra før hatt en gutt med en alvorlig hjerneskade i klassen som vi foreldre ikke visste noe detaljert om, og derfor visste vi heller ikke helt hvordan vi skulle forholde oss til han når han ble ekstremt sint, veldig lei seg etc. Åpenheten om særskilte behov skape et helt nytt klima for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig gjort av barnets foreldre.

Hos oss er det en jente med Downs syndrom på klassetrinnet. Hun er til tider svært utagernde og krevende. men hun blir bedt i alle bursdager der det er naturlig. (Alle jentene i klassen, alle jentene på trinnet, hele klassen osv.) Det krever litt mer, og jeg vet at noen foreldre har bedt om at en av hennes foreldre var tilstede, men de gjør de så gjerne.

Alle eller ingen.

Har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg i 6 klasse (i 1981!) trumfet gjennom å utelate en teit jente fra min bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble da utrolig dårlig håndtert av bursdagsbarnets foreldre! I klassen til jr har vi hatt flere barn med spesielle behov, det være seg matallergier, funksjonhemminger, sukkersyke etc, men vi har ikke utelatt noen fra bursdager av den grunn. Vi har imidlertid ringt foreldrene til ungene og forhørt oss om hva de kan spise, om det er noe vi ellers trenger å vite, og i ett tilfelle bedt dem sende med kake (barnet har ekstrem allergi + cøliaki).

Min erfaring er at kunnskap ofte bidrar til å bygge ned barrierer. Jeg tror jeg hadde reist meg på neste foreldremøte og dessuten forfattet et skriv (ikke alle foreldre stiller på foreldremøter), og fortalt litt om barnet mitt om jeg var deg. Foreldrene til det ene barnet som fikk sukkersyke i tredje klasse gjorde det hos oss, og det utløste en boom på trinnet som sådan. Vi hadde fra før hatt en gutt med en alvorlig hjerneskade i klassen som vi foreldre ikke visste noe detaljert om, og derfor visste vi heller ikke helt hvordan vi skulle forholde oss til han når han ble ekstremt sint, veldig lei seg etc. Åpenheten om særskilte behov skape et helt nytt klima for vår del.

Det er orientert både på foreldremøte OG skriftlig både i barnehagen og etter skolestart..... Så de BØR ha fått det med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Utrolig dårlig gjort av barnets foreldre.

Hos oss er det en jente med Downs syndrom på klassetrinnet. Hun er til tider svært utagernde og krevende. men hun blir bedt i alle bursdager der det er naturlig. (Alle jentene i klassen, alle jentene på trinnet, hele klassen osv.) Det krever litt mer, og jeg vet at noen foreldre har bedt om at en av hennes foreldre var tilstede, men de gjør de så gjerne.

Alle eller ingen.

Har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg i 6 klasse (i 1981!) trumfet gjennom å utelate en teit jente fra min bursdag.

''Alle eller ingen''

Synes ikke man kan tvinge barnet til å invitere alle eller ingen heller. Kanskje har han et par venner i klassen og ønsker ellers å invitere fra andre klasser.

Så lenge man inviterer under halve klassen, evt. under halvparten av ett kjønn (om man bare inviterer av ett kjønn), synes jeg det er greit. Men når man ikke inviterer alle bør ikke invitasjonene distribueres på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle eller ingen''

Synes ikke man kan tvinge barnet til å invitere alle eller ingen heller. Kanskje har han et par venner i klassen og ønsker ellers å invitere fra andre klasser.

Så lenge man inviterer under halve klassen, evt. under halvparten av ett kjønn (om man bare inviterer av ett kjønn), synes jeg det er greit. Men når man ikke inviterer alle bør ikke invitasjonene distribueres på skolen.

Ville absolutt ikke reagert om det bare var noen som var invitert, men når samtlige andre ble invitert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet. Her har det vært både barn i rullestol og med andre funksjonshemninger/diagnoser i bursdager.

Skjønner godt at du er såret.

Hvis ikke ungen din er til skade for andre unger, ville jeg tatt en prat med læreren om jeg var deg.

Læreren har egentlig ikke noe med å blande seg inn i hvem folk inviterer i bursdag, men på foreldremøte hos oss ble det tatt opp og vi fikk beskjed om at det er forbudt å stenge ute en eller noen få. Det skulle bare mangle.

Hmmm - tenker kanskje jeg skal ta det opp med læreren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...