waxo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Før syntes jeg det var nesten litt artig å bake småkaker til jul, men ettersom årene har gått har jeg blitt mer og mer lei. For det første så blir ikke kakene mine pene, de smaker ikke godt(de jeg kjøper på rema 1000 er da mye bedre), og sist men ikke minst, det lukter forferdelig pyton i hele huset etter noen timer med kakesteking!!!!!!!!!!!!! Blir egentlig litt kvalm bare jeg tenker på lukta. Nå står jeg igjen med det som er aller mest nødvendig, og det er pepperkaker. Og eneste grunnen til det er at unga gleder seg til å bake de :-) Ingen som spiser de da..........men moro lell, skal prøve å samle slektens barn med eller uten foreldre og kose oss en ettermiddag med pepperkakebakst og grøt :-) Det er veldig hyggelig og eneste grunnen til at det blir baking her i huset iallefall. Jeg er nok kanskje ikke noe husmoremne..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nei! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Tolv sorter småkake, pluss smultringer, kransekake, krumkaker, og diverse "større" kaker. Men det er noe min bror og jeg gjør sammen for at min mor skal slippe å lage julebaksten :-) (hun gjør da vitterlig mer enn nok i forbindelse med jula likevel!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Tolv sorter småkake, pluss smultringer, kransekake, krumkaker, og diverse "større" kaker. Men det er noe min bror og jeg gjør sammen for at min mor skal slippe å lage julebaksten :-) (hun gjør da vitterlig mer enn nok i forbindelse med jula likevel!) Og da kjenner jeg plutselig at jeg er glad jeg har en mor som ikke er glad i kaker heller :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Og da kjenner jeg plutselig at jeg er glad jeg har en mor som ikke er glad i kaker heller :-) Min mor hadde nok ikke orket å lage så mange sorter som vi gjør uansett om hun er glad i kaker eller ikke.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det blir noen sorter, men jeg tror ikke vi lager syv... Jeg synes tørre julekaker er ekkelt, og spiser omtrent ingenting. Ungene liker både å lage og spise.. Jeg liker best delfiakake. Den lager og spiser jeg med glede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Min mor hadde nok ikke orket å lage så mange sorter som vi gjør uansett om hun er glad i kaker eller ikke.. ;-) Men da lurer jeg litt på hvor tidlig man må begynne for å i heletatt bli ferdig til jul!!!! Jeg har 3 unger som er med på en del, det er lekser, hus, dyr. Pluss et lass med avslutninger på håndball,svømming,skole..... Jeg hadde ikke hatt sjans tror jeg, hvis jeg ikke hadde begynt i januar :-))))))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Det blir noen sorter, men jeg tror ikke vi lager syv... Jeg synes tørre julekaker er ekkelt, og spiser omtrent ingenting. Ungene liker både å lage og spise.. Jeg liker best delfiakake. Den lager og spiser jeg med glede. Tror jeg har et gen som gjør meg kvalm av å i det hele tatt tenke på søtt og sukker :-) Og bare lukten får det til å velte seg litt :-) Men akkurat pepperkaker klarer jeg en dag da :-) Unga her glemmer å spise de da, og jeg glemmer å sette fram :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Men da lurer jeg litt på hvor tidlig man må begynne for å i heletatt bli ferdig til jul!!!! Jeg har 3 unger som er med på en del, det er lekser, hus, dyr. Pluss et lass med avslutninger på håndball,svømming,skole..... Jeg hadde ikke hatt sjans tror jeg, hvis jeg ikke hadde begynt i januar :-))))))) Tre dager totalt, men da er det ingen unger involvert i bakingen, og vi har gjort dette i noen år nå så hele greia går ganske på skinner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Tre dager totalt, men da er det ingen unger involvert i bakingen, og vi har gjort dette i noen år nå så hele greia går ganske på skinner. Må bare si jeg blir skrekkelig imponert :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Må bare si jeg blir skrekkelig imponert :-) Det er baking med effektivitet og resultat i fokus, så det er ikke så mye kos involvert. Jeg anbefaler ikke å prøve det samme innimellom juleavslutninger, fritidsaktiviteter, jobb og tre barn! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Det er baking med effektivitet og resultat i fokus, så det er ikke så mye kos involvert. Jeg anbefaler ikke å prøve det samme innimellom juleavslutninger, fritidsaktiviteter, jobb og tre barn! :-) Godt å høre :-) Da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet :-) Og når sant skal sies er ungene storfornøyd med den ene lille bakedagen her i huset :-) Og da skal jammen mor være fornøyd også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Godt å høre :-) Da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet :-) Og når sant skal sies er ungene storfornøyd med den ene lille bakedagen her i huset :-) Og da skal jammen mor være fornøyd også. Ja, ingenting er jo bedre enn at ungene er fornøyde, så da synes jeg absolutt du også skal være fornøyd! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nei, jeg prøver å få til en runde med pepperkaker med junior - mest for aktivitetens skyld og ikke pga "matauk". Å skadde de resterende 6 slaga er delegert til husbonden, og han klarer det utmerket hvert år:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg lager kun kakemenn. Mest fordi barna synest det er kjekt men og fordi hjemmelagede er bedre enn butikkene sine. Svigermor kommer med kromkaker og resten kjøpes i butikken. Jeg ser her på dol at det er veldig populært å bake pepperkaker, jeg forstår ikke hvorfor da det er så mye arbeid med det. Jeg har bare bakt pepperkaker en gang, aldri mer, deigen var jo umulig å jobbe med og det finnes jo så mye bedre ferdig kjøpte pepperkaker. Nei jeg holder meg til kakemenn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agree Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Baker ingenting til jul, kjøper en boks pepperkaker og får en boks krumkaker og en boks risboller av min ekssvigermor og mor. Dette dekker mer enn nok behovet for julekaker her i huset 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg elsker å bake til jul! ) Men ettersom de ofte ikke blir spist opp så baker jeg ikke så mye, bare noen få sorter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg lager kun kakemenn. Mest fordi barna synest det er kjekt men og fordi hjemmelagede er bedre enn butikkene sine. Svigermor kommer med kromkaker og resten kjøpes i butikken. Jeg ser her på dol at det er veldig populært å bake pepperkaker, jeg forstår ikke hvorfor da det er så mye arbeid med det. Jeg har bare bakt pepperkaker en gang, aldri mer, deigen var jo umulig å jobbe med og det finnes jo så mye bedre ferdig kjøpte pepperkaker. Nei jeg holder meg til kakemenn! Det er da ikke særlig mer jobb med pepperkaker enn med kakemenn? Hvite kakemenn får jeg dessuten ikke til i det hele tatt, de blir rett og slett ikke spiselige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Her i huset er det ingen som liker kaker noe saærlig, så jeg baker kun en sort, og det er sirupsnipper. Kjøper en kransekake, og overlater til min mor å steke krumkaker. Hun lånte mitt krumkakejern for ti år siden. Der står det ennå og det passer meg utmerket. Får jeg veldig ånden over meg kan det hende (Kanskje?????) at jeg virkelig slår på stortromma og smeller til med noen kokosmakroner. Men det er sjelden. De smaker godt, men er helt misfoster i fasongen, så som regel blir det bare med tanken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg baker litt. Kjøper pepperkakedeig og lager pepperkakehus. (Tegner det først, lager mønster, baker og pynter. Stor stas. Jentungen vil ha hvite kakemenn, så det lager ho. (Jeg liker ikke dem) I tillegg lager jeg marsipan. I fjor bakte jeg også julekake. (En slik tung kake med masse frukt og nøtter). Det var veldig vellykket. Og så lagde jeg brente mandler. Gubben liker krumkaker, så da steker jeg noen slike til han. Om jeg finner inspirasjonen steker jeg også noen nøtte-topper. (Oppskrift som kransekake. Noen ganger bruker jeg nøtter, andre ganger mandler) Da får det jammen holde. Så disse standard småkakene hopper jeg stort sett over:-) Lager bare det som vi liker og som blir spist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.