Gjest togli Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Foreldrene mine har innført en veldig flott førjulstradisjon ;-) De inviterer alle sine åtte barnebarn, fra 2-11 år gamle, på julemannbaking. Idag er det den "store dagen" Deilig å få hjem en boks julemenn Ellers pleier mannen min å lage marsipan sammen med ungene. Det er godt mulig jeg får ånden over meg og baker en eller to sorter også, men det får tida vise 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi baker kun pepperkaker og en eller to sorter til. Barna liker godt pepperkakene, men de øvrige kakene er det ingen som er veldig glade i, så de blir liggende å samle støv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg baker ikke så mye, men likevel mer enn vi spiser, ser jeg hvert år jeg tar fram kakeboksene fra året før.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har planer om 3-4 slag. Også bytter jeg noe med mora mi, så jeg får krumkaker og smultringer i tillegg. -rett og rimelig siden hun har rappa kromkakejernet jeg arva ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 7 slag hjemmebakst her i huset, hvis man kan regne pepperkakehus som ett slag. Vi baker sammen med et par andre familier, og får en hyggelig førjulsdag på kjøpet :-) Jeg er vel den i huset som liker småkakene best, f.eks. til kaffen eller med et glass melk på kvelden Mmmm... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Tror jeg har et gen som gjør meg kvalm av å i det hele tatt tenke på søtt og sukker :-) Og bare lukten får det til å velte seg litt :-) Men akkurat pepperkaker klarer jeg en dag da :-) Unga her glemmer å spise de da, og jeg glemmer å sette fram :-) -det genet skulle jeg gjerne hatt *kakemons* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg lager kun kakemenn. Mest fordi barna synest det er kjekt men og fordi hjemmelagede er bedre enn butikkene sine. Svigermor kommer med kromkaker og resten kjøpes i butikken. Jeg ser her på dol at det er veldig populært å bake pepperkaker, jeg forstår ikke hvorfor da det er så mye arbeid med det. Jeg har bare bakt pepperkaker en gang, aldri mer, deigen var jo umulig å jobbe med og det finnes jo så mye bedre ferdig kjøpte pepperkaker. Nei jeg holder meg til kakemenn! Har du en god oppskrift på kakemenn som du vil dele med meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Foreldrene mine har innført en veldig flott førjulstradisjon ;-) De inviterer alle sine åtte barnebarn, fra 2-11 år gamle, på julemannbaking. Idag er det den "store dagen" Deilig å få hjem en boks julemenn Ellers pleier mannen min å lage marsipan sammen med ungene. Det er godt mulig jeg får ånden over meg og baker en eller to sorter også, men det får tida vise Å, så hyggelig gjort av besteforeldrene! :-) dette vil de ha gode minner om resten av livet:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 7 slag hjemmebakst her i huset, hvis man kan regne pepperkakehus som ett slag. Vi baker sammen med et par andre familier, og får en hyggelig førjulsdag på kjøpet :-) Jeg er vel den i huset som liker småkakene best, f.eks. til kaffen eller med et glass melk på kvelden Mmmm... ''7 slag hjemmebakst her i huset, hvis man kan regne pepperkakehus som ett slag.'' Ja, her i huset telles både pepperkakehuset, -mennene, -damene, -hjertene, -stjernene, -grisene OG snippene - og vips - syv slag! *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg lager kun kakemenn. Mest fordi barna synest det er kjekt men og fordi hjemmelagede er bedre enn butikkene sine. Svigermor kommer med kromkaker og resten kjøpes i butikken. Jeg ser her på dol at det er veldig populært å bake pepperkaker, jeg forstår ikke hvorfor da det er så mye arbeid med det. Jeg har bare bakt pepperkaker en gang, aldri mer, deigen var jo umulig å jobbe med og det finnes jo så mye bedre ferdig kjøpte pepperkaker. Nei jeg holder meg til kakemenn! Kjøp ferdig deig - og voksduk - på IKEA! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 ''7 slag hjemmebakst her i huset, hvis man kan regne pepperkakehus som ett slag.'' Ja, her i huset telles både pepperkakehuset, -mennene, -damene, -hjertene, -stjernene, -grisene OG snippene - og vips - syv slag! *s* Hurra! Sånn teller jeg også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det er da ikke særlig mer jobb med pepperkaker enn med kakemenn? Hvite kakemenn får jeg dessuten ikke til i det hele tatt, de blir rett og slett ikke spiselige... ''Det er da ikke særlig mer jobb med pepperkaker enn med kakemenn?'' Det er mer jobb når deigen er vanskelig å arbeide med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Har du en god oppskrift på kakemenn som du vil dele med meg? jeg kan legge inn oppskriften i kveld. Jeg må finne den frem først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 ''Det er da ikke særlig mer jobb med pepperkaker enn med kakemenn?'' Det er mer jobb når deigen er vanskelig å arbeide med Har aldri opplevd at pepperkakedeigen er vanskelig å jobbe med. Bruker kjevle fra tuppevare som fylles med kaldt vann + at jeg kjevler på voksduk = ingen problemer. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg var flinkere før, da bakte jeg iallefall 7 sorter, men har skjønt etterhvert at det er bortkastet, det blir ikke spist, og kakene finner jeg igjen i boksene til neste jul igjen, huff! Gutten får plutselige innfall på småkaker han bare må ha, men desverre dreier det seg ikke om pepperkaker og kakemenn som er lettvint og enkelt, men derimot smultringer, berlinerkranser og lefser, de to første kan jeg knote meg gjennom med litt tid, men lefse kan jeg ikke bake, men det burde jeg snart lære meg, både tjukklefse og tynnlefse er jo kjempegodt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Lag heller tynne kakemenn Jeg skal ha det pluss krumkaker og riflekjeks (kvernakaker) også kjøper vi pepperkaker. Resten blir gjærbakst om det blir mer. Blir jo litt lei av alle de tørre kakene også da..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Å, så hyggelig gjort av besteforeldrene! :-) dette vil de ha gode minner om resten av livet:-) Ja, det er veldig koselig for ungene Jeg er hjemom en kjapp tur før jeg fyker til jobb nå, og ungene er fortsatt hos mormor og morfar og koser seg. Morfarnissen kom med godterier, så denne dagen er alltid veldig stas ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke husmor her heller Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Er ikke særlig husmoremne jeg heller Jeg gidder helt enkelt ikke bake særlig mye lenger fordi det ikke blir spist. Så blir masse kastet en god stund utpå nyåret. Veldig synd. Så derfor har jeg skjært ned. Her i huset liker de ikke særlig tørre kaker, så mesteparten av slikt går bort. For min egen del vurderer jeg å bake potetmelskaker Pepperkaker gidder de ikke å bake lenger, og kjøpekakene er supergode, så derfor blir dette kjøpt. Mulig jeg lager krumkaker, først og fremst til de litt større som liker det med krem og syltetøy. Ellers så får vi gjerne suksessterte og kransekake av svigemor. Så steker jeg kransekakestenger for alle elsker dem (blir gode og er skikkelig kjevetrim Så lager jeg marsipankuler trillet i smeltet mørk kokesjokolade, for det elsker mannen min. Yngstebarnet har bedt om karameller i år så vi prøver oss på det. Vurderer peppermyntedrops. Utover det blir det boller med sjokolade inni og kanelsnurrer. da er det såpass mye godt å sette tennene av konfekter, godis etc etc så det er for tullete å lage særlig mer "julete" som alikavel ikke blir spist. Derfor blir det hos oss litt mer vanlig bakst, som blir spist, og en god del godis. Det holder i laaaaaaaange baner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 -det genet skulle jeg gjerne hatt *kakemons* Jeg skulle nok gjerne hatt mer godte gen jeg :-) Hadde jo vært koselig å kose seg litt innimellom, ikke bare med knekkebrød og ost :-) Har skikkelig lyst på sjokolade innimellom, men klarer bare to biter så er det helt stopp liksom. Men man kunne nok hatt værre plager enn dette :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 ''7 slag hjemmebakst her i huset, hvis man kan regne pepperkakehus som ett slag.'' Ja, her i huset telles både pepperkakehuset, -mennene, -damene, -hjertene, -stjernene, -grisene OG snippene - og vips - syv slag! *s* Ser jammen ut som jeg skal klarte syv slag i år likevel da :-) Putter de i forskjellige kakebokser, og når det kommer besøk skal jeg ta fram mine syv slag pepperkaker :-)))))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.