Gå til innhold

Menn vs Kvinner og bruk av psykofarmaka

Anbefalte innlegg

Gjest efexorus

Antipsykotika: N05A

Kvinner: 60569

Menn:45090

Største aldergruppe: 50-59

Ansgstdempende benzodiazepiner: N05BA

Kvinner: 174174

Menn: 90316

Største aldersgruppe: 60-69

Sovemedisin Barbiturater:

Kvinner: under 5

Menn: 0

Største aldersgruppe: 50-59 - 60-69

Sovemedisin Benzodiazepiner:

Kvinner:31016

Menn:18475

Største aldersgruppe: 80-89

Sovemedisin Z-hypnotika(Imovane,Stilnoct etc)

Kvinner: 227394

Menn:113610

Største aldersgruppe: 60-69

Antidepressiva alle typer:

Kvinner:187321

Menn:95702

Største aldersgruppe: 50-59

ADHD, Narkolepsi/ Sentralstimulerende:

Kvinner:7122

Menn:15383

Største aldersgruppe: 10-19

Kvinner er overrepresent i bruk av all psykofarmaka med unntak av sentralstimulerende. Nesten tre ganger så mange menn tar livet sitt som kvinner. Er det fordi menn ikke søker hjelp i samme grad? Eller er det fordi metodene til menn er forbundet med høy dødlighet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319504-menn-vs-kvinner-og-bruk-av-psykofarmaka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antakelig en kombinasjon.

Tallene du viser til tyder på at færre menn enn kvinner blir behandlet for psykiske lidelse, den mest sannsynlige grunnen til det er nok at menn i mindre grad søker hjelp for sine problemer/klarer å få sagt tydelig nok ifra når de søker hjelp.

Det er også en kjent sak at menns valg av selvmordsmetoder er mer effektive enn kvinners. Kvinner tyr oftere til overdoser av medisiner, menn oftere til hengning, skytevåpen el.

Antakelig en kombinasjon.

Tallene du viser til tyder på at færre menn enn kvinner blir behandlet for psykiske lidelse, den mest sannsynlige grunnen til det er nok at menn i mindre grad søker hjelp for sine problemer/klarer å få sagt tydelig nok ifra når de søker hjelp.

Det er også en kjent sak at menns valg av selvmordsmetoder er mer effektive enn kvinners. Kvinner tyr oftere til overdoser av medisiner, menn oftere til hengning, skytevåpen el.

I tillegg tror jeg også mange leger ikke fanger opp behovet for medisinering like lett hos menn som hos kvinner. Da tenker jeg på menn som faktisk kommer til legen med diverse plager versa kvinner med de samme plagene.

Altså, en del menn som søker hjelp og bestiller seg en time, ville blitt fanget opp som deprimerte eller annet av legen sin hvis de hadde vært kvinner.

En kvinne med vondter og diffuse plager får lettere spørsmål om hun er deprimert, mens en mann som kom for det samme, hadde møtt en lege som ikke tenkte så raskt i de baner.

Jeg tror det er slike tendenser som slår ut.

Uff, jeg er visst litt trøtt på morgenkvisten. surr..

Gjest efexorus

I tillegg tror jeg også mange leger ikke fanger opp behovet for medisinering like lett hos menn som hos kvinner. Da tenker jeg på menn som faktisk kommer til legen med diverse plager versa kvinner med de samme plagene.

Altså, en del menn som søker hjelp og bestiller seg en time, ville blitt fanget opp som deprimerte eller annet av legen sin hvis de hadde vært kvinner.

En kvinne med vondter og diffuse plager får lettere spørsmål om hun er deprimert, mens en mann som kom for det samme, hadde møtt en lege som ikke tenkte så raskt i de baner.

Jeg tror det er slike tendenser som slår ut.

Uff, jeg er visst litt trøtt på morgenkvisten. surr..

Ja jeg tror du er inne på noe der, det er kanskje lettere at legene diagnostiserer kvinner med psykiske lidelser enn menn.

Kanksje henger det fortsatt igjen fra den tidlige psykoanalysens tid. Freuds pasienter var jo hjemmeværende middelklasse kvinner. VI hadde jo lenge til og med egne "kvinne diagnoser" som hysteri:)

Ja jeg tror du er inne på noe der, det er kanskje lettere at legene diagnostiserer kvinner med psykiske lidelser enn menn.

Kanksje henger det fortsatt igjen fra den tidlige psykoanalysens tid. Freuds pasienter var jo hjemmeværende middelklasse kvinner. VI hadde jo lenge til og med egne "kvinne diagnoser" som hysteri:)

''VI hadde jo lenge til og med egne "kvinne diagnoser" som hysteri:)''

Det har vi enda! :)

Annonse

Gjest anna nymm

Ok. Men der fortsatt nok av hysteriske kvinnfolk rundt omkring, enten diagnosen er borte eller ei. :)

Den største drama queen-en i min omgangskrets for tiden er en middelaldrende, heterofil lektor. Grenseløst hvor stort ting blåses opp!!!

"Kvinner er overrepresent i bruk av all psykofarmaka med unntak av sentralstimulerende. Nesten tre ganger så mange menn tar livet sitt som kvinner. Er det fordi menn ikke søker hjelp i samme grad? Eller er det fordi metodene til menn er forbundet med høy dødlighet?"

Grunnen er at kvinner er så mye flinkere til å syte og klage. Hvis menn var like flinke ville de også få medisiner som hjalp for dems problemer.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Suicid er nær knyttet til depresjon.

Depresjonssykdommen trenger ikke å omfatte symptomet tristhet. På gruppenivå har menn mindre grad av tristhet i sine depresjoner. Det kan være en viktig årsak til at de sjeldnere forstår at plagene skyldes en depresjon, at de dermed har lavere legesøkning og at legen i mindre grad diagnostiserer depresjonen.

Valget av metode har sikkert også betydning. Menn velger ofte effektive metoder som skyting og henging som også tar kortere tid og hvor det å bli oppdaget ikke hjelper fordi det er for sent.

Kvinner veleger oftere forgiftning. Valg av medikament og dose er ofte utilstrekkelig til å fremkalle død, pluss at et meget stort antall på en eller annen måte sørger for å bli funnet før det er for sent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...