Gjest Blir bare mer og mer forvirra, jo mer jeg leser Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Jeg er alenemamma til et barn på 4 år. Hadde fast jobb i starten, men da bare 60%, så fikk innviglet overgangsstønad da lønna ikke strakk til. I fjor ble jeg sykemeldt, og har nettopp fått innviglet yrkesrettet attføring. Jeg får i attføringspenger ca 3000 kr. hver 14. dag. Altså 6000 i mnd.. Så har jeg overgangsstønad på 4000 i mnd, og barnetrygd på 2000 kr, så har alt i alt 12.000 i mnd. Men..over nyttår har jeg hatt overgangsstønad i tre år. Da har jeg altså ikke rett til mer? Må jeg da leve på 8000 i mnd..? Jeg har ikke hatt noe plass å bo, så vi har bodd litt overalt..forskjellige venner, forskjellige uker...da vi har hatt problemer med å finne leilighet..ikke noe svar på annonser.. Men har nå funnet leilighet..en veldig liten leilighet med et soverom. Den koster 3700 i mnd. Strøm ca 1000 kr mnd. Men jeg tør jo ikke ta den om jeg ikke har overgangsstønad over nyttår.. Jeg vil ikke klare meg med 8000 kr, da bare strøm, husleie og barnehage utgjør 7200 kr.. og så kommer jo mat og diverse utgifter i tillegg. Eller er d bare sånn at jeg _må_ klare meg med det? Jeg har vel ikke noe rett til mer penger? Jo mer jeg leser om ytelser, stønader ol., dess mer forvirra blir jeg.. Noen som har litt innsikt i dette? Eller som kanskje er i noe lignende situasjon? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Les på NAV sin e sider om overgangsstønad: http://www.nav.no/page?id=333 Sitat: "Dersom du er i nødvendig utdanning, kan du få overgangsstønad i to år ekstra. Stønadstiden kan ytterligere utvides med ett år under nødvendig utdanning dersom du har omsorgen for mange barn eller du ble aleneforsørger før fylte 18 år. Utvidelsen under nødvendig utdanning gjelder bare fram til det yngste barnet fyller åtte år." 0 Siter
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Les på NAV sin e sider om overgangsstønad: http://www.nav.no/page?id=333 Sitat: "Dersom du er i nødvendig utdanning, kan du få overgangsstønad i to år ekstra. Stønadstiden kan ytterligere utvides med ett år under nødvendig utdanning dersom du har omsorgen for mange barn eller du ble aleneforsørger før fylte 18 år. Utvidelsen under nødvendig utdanning gjelder bare fram til det yngste barnet fyller åtte år." Så yrkesrettet attføring går under utdanning? Barnet min har i tillegg en diagnose/fysisk handicap..ville tro man har noe rettigheter da..? Men alt er jo blitt en jungel av informasjon, der det ikke alltid er like lett å finne fram til det man vil finne fram til..så man gir vel litt opp.. Men om yrkesrettet attføring og utdanning går for det samme, så blir det vel en tur til nav og forhører meg om dette! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Så yrkesrettet attføring går under utdanning? Barnet min har i tillegg en diagnose/fysisk handicap..ville tro man har noe rettigheter da..? Men alt er jo blitt en jungel av informasjon, der det ikke alltid er like lett å finne fram til det man vil finne fram til..så man gir vel litt opp.. Men om yrkesrettet attføring og utdanning går for det samme, så blir det vel en tur til nav og forhører meg om dette! Sitat: "Så yrkesrettet attføring går under utdanning?" Det kan jeg ikke svare hverken nei eller ja på. Det må du spørre om på NAV. Ellers så kan du jo få bostøtte gjennom Husbanken, når du har så liten inntekt. Og du kan søke støtte fra sosialkontoret. Alle har krav på et eget sted å bo, du må ikke gi opp å få det. Prøv alle muligheter. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Be om å få et møte hos NAV og legg frem alt der. Det et er ikke mulig å greie seg med så lite penger i måneden når du skal ha et sted å bo. Ingen skal være nødt til å bo litt her og der når de har barn. Jeg har ikke noe greie på dette, men mener det er noe som heter bostøtte, og støtte til barnetilsyn. Barnet ditt bør vel snart begynne i barnehage nå. Ring til NAV og bestill time så fort som mulig. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Så yrkesrettet attføring går under utdanning? Barnet min har i tillegg en diagnose/fysisk handicap..ville tro man har noe rettigheter da..? Men alt er jo blitt en jungel av informasjon, der det ikke alltid er like lett å finne fram til det man vil finne fram til..så man gir vel litt opp.. Men om yrkesrettet attføring og utdanning går for det samme, så blir det vel en tur til nav og forhører meg om dette! Ja, jeg er ganske sikker på at du har rett til noe når du har et funksjonshemmet barn. Det gir jo ekstra kostander for deg. Vet ikke hva det heter. Hjelpestønad eller noe. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Så yrkesrettet attføring går under utdanning? Barnet min har i tillegg en diagnose/fysisk handicap..ville tro man har noe rettigheter da..? Men alt er jo blitt en jungel av informasjon, der det ikke alltid er like lett å finne fram til det man vil finne fram til..så man gir vel litt opp.. Men om yrkesrettet attføring og utdanning går for det samme, så blir det vel en tur til nav og forhører meg om dette! Du må absolutt be om et møte med NAV, ja. De kan fortelle deg hvilke rettigheter du har. Hvis barnet ditt har en varig diagnose, så tror jeg du kan ha rett på grunn- og hjelpestønad. Dette utgjør ikke nødvendigvis så mye pr mnd. Jeg tror også du har rett på andre stønader, så du burde nok ha bedt om et møte med NAV for lenge siden Lykke til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.