MHC Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg er oppvokst med hund, og har nå lyst på en egen familiehund, type stor. Vi har tre barn på snart 5, snart 7 og snart 10. Noen som vil dele litt erfaringer om valp i huset (ny baby?). Min bedre halvdel er ikke helt overbevist ennå...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 _Stor_ hund har vi ikke - den er sånn middels. 28 kg i vekt (uten å være overvektig). Det var utrolig morsomt da den var valp, og også slitsomt. Vi fikk den tidlig på sommeren, og jeg hadde ferie. Jeg måtte opp noen ganger om natta for å slippe den ut, husker ikke hvor lenge vi holdt på med det. Og så sov jeg på madrass på gulvet sammen med den for jeg ville absolutt ikke ha den på soverommet. Oppdragelsen var også krevende. Ikke bare pga valpen, men mye pga ungene som gjerne ville gjøre ting på sin måte. Som jeg ikke alltid var like fornøyd med. Nå er hunden voksen, over tre år, og jeg er kjempefornøyd. Den er ungenes beste venn, og rolig og stabil. Vi valgte en rase som er kjent for å være stabil i gemyttet, robust og "enkel". Men det er ikke til å komme fra at det er mye arbeid. Nå er min så "enkel" at den er fornøyd med litt klikkertrening på stuegulvet, den krever ikke blodsporkurs og agility :-). Men man må ha tid til selv enkel trening, og i tillegg skal den jo luftes. Ut og gå tur hver dag i all slags vær, selv om ungene ikke har lyst. Og hvordan gjør du det når mannen din er borte og ungene ikke vil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juliannamanna Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har ikke stor hund,men en ,mellomstor familiehund på ca 10 kg. Trodde liksom at en stor hund tok for mye plass, men har nå erfart at større hunder er roligere, og det ser ut som at det på mange måter er lettere å oppdra større hunder, og de gneldrer og bjeffer og maser mindre. Har hatt mye glede av vår hund, men jeg må innrømme at skulle jeg ta valget en gang til nå , hadde jeg ikke anskaffet meg hund. Jeg ser desverre at tiden ikke strekker til , og at det noen ganger blir et ork, når man skal prioritere hunden fremfor andre viktige ting, som f.eks tid med barna. Jeg har tenkt å stå til ansvar for det jeg har anskaffet meg, og bruke tid på hunden, og når jeg tenker på det, er det ekstremt mye tid dette dreier seg om. Bare alt det ekstra husarbeidet, man må beregne med hundehår og skitt i huset. Opp en time før om morgenen, for å gå tur før jobb og levering i b.h.g, Ha dårlig samvittighet hele dagen for at hunden må være alene hjemme i så mange timer, kommer sliten fra jobb og må prioritere den turen. Vi har til og med måtte skaffe ekstra hjelp for å dekke alle behovene til hunden vår. Det er også en hel masse positive ting, med det å hund,men ville bare gjøre oppmerksom på ulempene. Når han var valp var det som å få en ny baby i huset, opp om natten, og alt det som hører til. Men det roet seg heldigvis fort. Men ja jeg tror nok det er en fordel å velge en som er kjent for å være rolig og lett å oppdra. Noen hunder er problemhunder hele livet,heldigvis har jeg bestemt meg for å ta ansvaret å ha hunden hele livet likevel, vi er glade i han, og han er et familiemedlem, men etter dette, aldri mer hund. Da skal jeg bruke tiden på det som betyr mer for meg, familien, og også kanskje litt kvalitetstid for meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omplassering Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg kjenner en meget stor hun, som skal omplasseres pga allergi. Den er snill som et lam og er meget lett å ha i huset, den veier ca. 50 kg, den bjeffer ikke, er veloppdragen og meget tålmodig med barn. Når den er alene, så ligger den bare og sover. Det er den snilleste hunden jeg noen gang har sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dings74 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg kjenner en meget stor hun, som skal omplasseres pga allergi. Den er snill som et lam og er meget lett å ha i huset, den veier ca. 50 kg, den bjeffer ikke, er veloppdragen og meget tålmodig med barn. Når den er alene, så ligger den bare og sover. Det er den snilleste hunden jeg noen gang har sett. Hvor og hvilken rase? :-) Er på jakt etter en stor familiehund, men finner ikke "den rette". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest idgie Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 _Stor_ hund har vi ikke - den er sånn middels. 28 kg i vekt (uten å være overvektig). Det var utrolig morsomt da den var valp, og også slitsomt. Vi fikk den tidlig på sommeren, og jeg hadde ferie. Jeg måtte opp noen ganger om natta for å slippe den ut, husker ikke hvor lenge vi holdt på med det. Og så sov jeg på madrass på gulvet sammen med den for jeg ville absolutt ikke ha den på soverommet. Oppdragelsen var også krevende. Ikke bare pga valpen, men mye pga ungene som gjerne ville gjøre ting på sin måte. Som jeg ikke alltid var like fornøyd med. Nå er hunden voksen, over tre år, og jeg er kjempefornøyd. Den er ungenes beste venn, og rolig og stabil. Vi valgte en rase som er kjent for å være stabil i gemyttet, robust og "enkel". Men det er ikke til å komme fra at det er mye arbeid. Nå er min så "enkel" at den er fornøyd med litt klikkertrening på stuegulvet, den krever ikke blodsporkurs og agility :-). Men man må ha tid til selv enkel trening, og i tillegg skal den jo luftes. Ut og gå tur hver dag i all slags vær, selv om ungene ikke har lyst. Og hvordan gjør du det når mannen din er borte og ungene ikke vil? Hei. Har en stor bamse på 60 kg! Verdens snilleste selvfølgelig Har for det meste positive erfaringer når det gjelder store hunder. Rolige og bedagelige. Krever ikke all verden så lenge han får sine turer, kos og litt "hjerneaktivitet" Men anbefaler selvsagt å lære bikkja og gå pent i bånd! Du vil ikke ha en stor hund som trekker noe j***** i bånd!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Weathen for ever Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. Her er en link med bilder: Obs: åpning av linken kan gjøre at du blir fullstendig betatt =) http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images14/SoftCoatedWheatenTerrierMVC-001S.JPG&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/softcoatedwheatenterrierphotos2.htm&usg=__XIfLWqR0zfADlti9ke0JEuCnAps=&h=316&w=300&sz=28&hl=no&start=21&tbnid=AXtvj0ksQJdmTM:&tbnh=117&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dwheaten%2Bterrier%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omplassering Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hvor og hvilken rase? :-) Er på jakt etter en stor familiehund, men finner ikke "den rette". Hunden er i Drøbak, det er en blanding av rottweiler og labrador, den er 8 år. Hunden finner seg tilrette overalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. Her er en link med bilder: Obs: åpning av linken kan gjøre at du blir fullstendig betatt =) http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images14/SoftCoatedWheatenTerrierMVC-001S.JPG&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/softcoatedwheatenterrierphotos2.htm&usg=__XIfLWqR0zfADlti9ke0JEuCnAps=&h=316&w=300&sz=28&hl=no&start=21&tbnid=AXtvj0ksQJdmTM:&tbnh=117&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dwheaten%2Bterrier%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN ''Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. '' Trådstarter spurte om råd angående stor hund. Jeg skjønner du så det som en mulighet til å skryte av din egen hund, men som du selv skriver så er din hund medium stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Weathen for ever Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. Her er en link med bilder: Obs: åpning av linken kan gjøre at du blir fullstendig betatt =) http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images14/SoftCoatedWheatenTerrierMVC-001S.JPG&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/softcoatedwheatenterrierphotos2.htm&usg=__XIfLWqR0zfADlti9ke0JEuCnAps=&h=316&w=300&sz=28&hl=no&start=21&tbnid=AXtvj0ksQJdmTM:&tbnh=117&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dwheaten%2Bterrier%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN Det er jo vanskelig å vurdere om man vil ha stor hund, før man kjenner til Weatehn terrier ; ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. Her er en link med bilder: Obs: åpning av linken kan gjøre at du blir fullstendig betatt =) http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images14/SoftCoatedWheatenTerrierMVC-001S.JPG&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/softcoatedwheatenterrierphotos2.htm&usg=__XIfLWqR0zfADlti9ke0JEuCnAps=&h=316&w=300&sz=28&hl=no&start=21&tbnid=AXtvj0ksQJdmTM:&tbnh=117&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dwheaten%2Bterrier%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN Jeg vil ikke engang kalle din hund medium, men liten. Det øker proporsjonalt din skryteiver. Jeg sier ikke mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Weathen for ever Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg vil ikke engang kalle din hund medium, men liten. Det øker proporsjonalt din skryteiver. Jeg sier ikke mer. Skryteiver? Jeg bare forteller hvordan dette har vært for oss =) Og det mener jeg med hele mitt hjerte. Sto du opp med gal fot i dag? For du betalt for å være Dol politi for alle svar du ikke synes passer inn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Skryteiver? Jeg bare forteller hvordan dette har vært for oss =) Og det mener jeg med hele mitt hjerte. Sto du opp med gal fot i dag? For du betalt for å være Dol politi for alle svar du ikke synes passer inn? Ingen av delene, men synes det er godt gjort å promotere en liten hund som det i en tråd hvor det ble spurt etter råd vedrørende store hunder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omplassering Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Irish Softcoated Wheaten Terrier. Betenges vel som medium hund vil jeg tro. Er nydelig, og vi elsker henne. Røyter ikke, men krever pelstell. Hvis du greier en gang i uka, bør det holde. Men vi gjør det nok sjeldnere. Her er en link med bilder: Obs: åpning av linken kan gjøre at du blir fullstendig betatt =) http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.dogbreedinfo.com/images14/SoftCoatedWheatenTerrierMVC-001S.JPG&imgrefurl=http://www.dogbreedinfo.com/softcoatedwheatenterrierphotos2.htm&usg=__XIfLWqR0zfADlti9ke0JEuCnAps=&h=316&w=300&sz=28&hl=no&start=21&tbnid=AXtvj0ksQJdmTM:&tbnh=117&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dwheaten%2Bterrier%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN Det er jo en liten hund. Den hunden vi skal ha omplassert veier over 50 kg, og er dermed en stor hund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest idgie Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Gikk litt fort unna i sted og sendte innlegget litt for tidlig.. Det jeg også skulle si var at jeg personlig vil anbefale at man vurderer omplassering. Valp krever svært mye tid og energi, uansett størrelse Selv overtok jeg min hund da han var 3 år. Og det viktigste av alt: ALLE i familien bør absolutt være enige og innstilte på å skaffe hund. Tror man blir fort sliten hvis alt ansvaret faller kun på seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Weathen for ever Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Ingen av delene, men synes det er godt gjort å promotere en liten hund som det i en tråd hvor det ble spurt etter råd vedrørende store hunder. Vår hund veier 16 kg. Det er faktisk noen i denne tråden som har en hund på 10 kg, som sier at den er mellomstor. Det er mulig at den ser mindre ut på bildene enn det den faktisk er. Den er absolutt ikke noen liten håndveskehund. Når den strekker seg ut i tosetern i sofaen, tar den hele sofaen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maddelenes Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Har erfaring med stbernardshunder og det er en stor hund som blir rundt 70 kg (eller mer) som voksen. Vi fikk vår som "liten" valp på over 20 kg. Til tross for størrelsen er stbernard den hunden jeg har hatt som har vært lettest å oppdra. De er rolige av natur, er oftest forsiktige i omgang med barn og har et herlig vesen. Barnslig og sjarmerende! Vi har mange barn og liv og røre både i og rundt huset. Så lenge hunden får loffe i hælene er hun fornøyd og krever lite mosjon. Valpetiden var bare kos synes nå jeg, og kan ikke sammenlignes med det å ha en baby, ikke i arbeidsmengde ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vår hund veier 16 kg. Det er faktisk noen i denne tråden som har en hund på 10 kg, som sier at den er mellomstor. Det er mulig at den ser mindre ut på bildene enn det den faktisk er. Den er absolutt ikke noen liten håndveskehund. Når den strekker seg ut i tosetern i sofaen, tar den hele sofaen. Ok. Ja den ser liten ut, nesten som en Paris Hilton hund, men bildet lyver da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dings74 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hunden er i Drøbak, det er en blanding av rottweiler og labrador, den er 8 år. Hunden finner seg tilrette overalt. mhm, litt langt borte (bor i Stavanger) og litt liten ;o) Jeg er mer ute etter typen ST Bernhard, e.l 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gromit1365380741 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Vi har en Grand Danois, og synes det er den perfekte familiehund! Den er utrolig tålmodig med barn, og har et nydelig gemytt. Det er jo ingen jakthund, så når hun er løs i skogen holder hun seg rundt oss. Den krever ikke like mye morsjon som størrelsen skulle tilsi, men det er viktig å holde dem i form. En GD ligger gjerne en hel dag i sofaen hvis den får lov... En GD blir en del av familien og kan lett kjede seg hvis den blir liggende hjemme alene i 10 timer hver dag. Det er viktig med mye hjernetrim! Praktisk sett vil problemet med Grand Danois for de fleste være bilen. 2 voksne, 3 barn og 2 hunder på tur krever en bil av en viss størrelse. Inne vil jeg påstå at en GD ikke krever så mye plass. Så lenge den er i normal aktivitet ute og får brukt hodet sitt hver dag er det ikke noe problem med flying inne etc. Jeg vil egentlig mest anbefale GD til folk som har hatt hund før. Det et er en stor hund, som krever at eier har kontroll. Det er ikke lett å holde igjen en uoppdragen hund på 80 kg. Mange er redd for store hunder, og det må man respektere så i møte med andre mennesker og hunder er det litt mer krevende å ha en GD enn en dachs. Vi kommer alltid til å ha Grand Danois. For oss er det en rase som passer perfekt for vår situasjon og våre ønsker til en hund! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.