Gjest Nissemor som ikke kan bake ;) Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg tenkte å kline til å lage noen sorter julekaker i år. men trenger oppskirfter, og de må være enkle, for jeg er ingen kakabaker. Kjøper ferdig pepperkakedeig, også tenkte jeg å lage par-tre sorter til som ungene kan være med å lage (i hvert fall forme om ikke lage deigen). kokkosmakroner f.eks? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Den enkleste måten å få sju slag på (bortsett fra å telle de ulike fasongene på pepperkakeformene som ett slag, jf annen tråd*S*), må vel være å lage den deigen som brukes til tyske skiver og så lage ørten varianter av dette, f eks sjakkruter, kule klemmes ned med gaffel og fås strø av mandelhakk eller perlesukker osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nissemor som ikke kan bake ;) Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Den enkleste måten å få sju slag på (bortsett fra å telle de ulike fasongene på pepperkakeformene som ett slag, jf annen tråd*S*), må vel være å lage den deigen som brukes til tyske skiver og så lage ørten varianter av dette, f eks sjakkruter, kule klemmes ned med gaffel og fås strø av mandelhakk eller perlesukker osv. Det sa meg ikke noe du! tyske hvafornoe? Blåser i slaga, hehe.. vil ha kaker med forskjllig, ikke lik smak. oppskrift på kokkosmakroner, har du det? Takk takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det sa meg ikke noe du! tyske hvafornoe? Blåser i slaga, hehe.. vil ha kaker med forskjllig, ikke lik smak. oppskrift på kokkosmakroner, har du det? Takk takk http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Julebakst/Tyske-skiver 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det sa meg ikke noe du! tyske hvafornoe? Blåser i slaga, hehe.. vil ha kaker med forskjllig, ikke lik smak. oppskrift på kokkosmakroner, har du det? Takk takk 5 eggehviter 250 gr sukker 250 gr kokos 1/2 ss hvetemel -------------- Visp eggehviter stive, rør forsiktig inn sukker, kokos og mel. Stek på 200 grader, til se ser passelige ut, det tar ikke lang tid. Lykke til! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%C3%B8d,-bakst-og-kaker/Julebakst/Tyske-skiver De kan kanskje minne litt om de pinnene/kolakkene/kolakakene som har versert her på DOL tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 De kan kanskje minne litt om de pinnene/kolakkene/kolakakene som har versert her på DOL tidligere? Husker ikke det - jeg er ikke noen ihuga baker:-) Men jeg husker at min mor laget slik deig til oss da vi var barn, og benyttet den som utganspunkt for flere typer småkaker. Her fant jeg forresten en variant av dette, men det finnes sikkert flere: http://www.juleglede.net/forum/showthread.php?t=165 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 De kan kanskje minne litt om de pinnene/kolakkene/kolakakene som har versert her på DOL tidligere? Nei! Tyske skiver og kolakker (eller hva de nå kalles) er to heeeeelt forskjellige småkaker. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Husker ikke det - jeg er ikke noen ihuga baker:-) Men jeg husker at min mor laget slik deig til oss da vi var barn, og benyttet den som utganspunkt for flere typer småkaker. Her fant jeg forresten en variant av dette, men det finnes sikkert flere: http://www.juleglede.net/forum/showthread.php?t=165 Her er vel oppskriften på de omtalte kolakakene/brune pinnene, i en annen lang julebaksttråd. Har forsøkt meg på dem flere ganger i forsøk på å få dem så gode som de snakkes om her, men uten hell (smaken er jo delt, og jeg blir nok aldri veldig glad i tørre småkaker): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2854721 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Her er vel oppskriften på de omtalte kolakakene/brune pinnene, i en annen lang julebaksttråd. Har forsøkt meg på dem flere ganger i forsøk på å få dem så gode som de snakkes om her, men uten hell (smaken er jo delt, og jeg blir nok aldri veldig glad i tørre småkaker): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2854721 (Berits) Brune Pinner som vi kaller dem er snadder... *Nam nam* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Nei! Tyske skiver og kolakker (eller hva de nå kalles) er to heeeeelt forskjellige småkaker. ) Hehe, fant en tråd (kfr annet svar i denne tråden) der du ga meg flere tips om hvordan få gode kolakker/kolakaker, men neimen om de ble så bra siste gangen heller. Så de er nok lagt på is - for godt. Gjestene sa de var gode, men hvor høflige de evt. var, vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (Berits) Brune Pinner som vi kaller dem er snadder... *Nam nam* Nope... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Her er vel oppskriften på de omtalte kolakakene/brune pinnene, i en annen lang julebaksttråd. Har forsøkt meg på dem flere ganger i forsøk på å få dem så gode som de snakkes om her, men uten hell (smaken er jo delt, og jeg blir nok aldri veldig glad i tørre småkaker): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2854721 Ja, jeg har jo absolutt INGEN bakeråd i den tråden, hvilket jo ikke er overraskende;-) Jeg er ikke noen bakefantast, og begrenset interessert i tørre småkaker, så det skal mye til før jeg hiver meg på et baketips funnet på dol....;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Ja, jeg har jo absolutt INGEN bakeråd i den tråden, hvilket jo ikke er overraskende;-) Jeg er ikke noen bakefantast, og begrenset interessert i tørre småkaker, så det skal mye til før jeg hiver meg på et baketips funnet på dol....;-) ''Jeg er ikke noen bakefantast, og begrenset interessert i tørre småkaker, så det skal mye til før jeg hiver meg på et baketips funnet på dol....;-)'' Hehe, trodde liksom på løftet om at disse skulle være så annerledes. Også er jeg gammeldags nok til å synes det skal være _noe_ hjemmebaskt til jul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 ''Jeg er ikke noen bakefantast, og begrenset interessert i tørre småkaker, så det skal mye til før jeg hiver meg på et baketips funnet på dol....;-)'' Hehe, trodde liksom på løftet om at disse skulle være så annerledes. Også er jeg gammeldags nok til å synes det skal være _noe_ hjemmebaskt til jul. '' det skal være _noe_ hjemmebaskt til jul.'' Vi lar baker Hansen stå for hjemmebaksten;-) Ellers kan dere jo nøye dere med litt hjemmebasking på tomannshånd...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 '' det skal være _noe_ hjemmebaskt til jul.'' Vi lar baker Hansen stå for hjemmebaksten;-) Ellers kan dere jo nøye dere med litt hjemmebasking på tomannshånd...;-) Hø hø *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hø hø *S* Det blir som i framhaldssoga til Hallstein Bronskimlet i Flaakylpa Tidende - "Eg baska meg trøytt" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Kokostopper (ca20stk): 2egg, 1,5dl sukker, 6dl kokosmasse, 50gr.smeltet (og avkjølt)margarin/smør. Pisk egg og sukker i ett minutt (for lenge pisking gir flate kaker). Rør i kokosmasse og margarin/smør. Bruk skjeer og lag små topper på stekebrett. Stekes midti ovn på 200' i 10 min.til kakene er lett brune på toppen. Avkjøl på plata! Denne oppskrifta er henta fra ei bok med barneoppskrifter, så den er enkel men veldig god! Kakene er litt seige inni. Grunnoppskrift småkaker: 350gr hvetemel, 150gr.sukker 225gr.mykt smør, 1 stort egg. Smuldre sammen mel, sukker og smør tilsett egg. Pakk godt inn og la den stå kjølig til neste dag. Du kan tilsette vanilje eller sjokolade alt etter smak. Kakene kan kjevles ut og trykkes ut med pepperkakeformer eller trilles til små kuler. Kakene stekes ved 200' i ca 10min. Kan pyntes med melisdekor. Lykke til med baksten. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandnøtter/ vaniljetopper Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Her er verdens enkleste - og den eneste sorten som forsvinner før jul hos oss: 125 g sukker 125 smør/margarin (jeg bruker melange) 1 egg 250 g potetmel 60 g hvetemel 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker Rør smør og sukker luftig, tilsett egget og bland godt. Bland alt det tørre, og ha det i smørkremen. La deigen stå i kjøleskapet, gjerne over natta, og trill 2 cm tykke pøser, som du kutter i 2 cm lange biter. Trill kuler, trykk dem litt flate, og steik dem lett gylne på 180 grader midt i ovnen. Hilsen en fast DOL-er som ikke vil at kakeoppskrifter skal bli permanent heftet ved nicket 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.