rovana Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Funker denne bra som sovemedisin over en lengre periode, eller gir den kun en sedativ effekt en kort tid? I tillegg til søvnproblemer sliter jeg blant annet med GAD, sosial angst og stemningssvingninger, så tenkte derfor Rivotril kunne være et godt alternativ. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Jeg sovner ikke på den, jeg tar 4mg hver kveld. Jeg tror kanskje jeg ble litt døsen i starten og fikk hangover men nå merker jeg ingenting. 0 Siter
Gjest eaz Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Ikke som innsovningsmedisin, den sedative effekten forsvinner ganske raskt og hvis man har brukt andre medisiner mot søvn fra før ville jeg ikke forsøkt, Det rivotril er bra til med tanke på søvn, er mareritt og urolig søvn, søvngjengeri og alle andre parasomnier. Jeg har god effekt mot mareritt og urolig søvn, men hvis jeg sliter med å sovne og må ty til medisiner da velger jeg noe annet. Melatonin i kombinasjon med Tolvon feks. I forhold til angstlidelser er rivotril et meget godt valg, nettopp pga at man ikke blir betydelig sløvet av de. Det er desuten en kjent sak at det er meget effektivt i relativt små doser mot sosial angst og panikkangst. Det har lang virketid i motsetning til feks xanor og sobril så dosering 1 ganger daglig kan fungere. Jeg tror en av årsakene til at det fungerer dårlig som innsovningsmedisin er at det absorberes relativt langsomt. Max blodkonsentrasjon opp til 4 timer.(1-4t) Grunnen til at sovetabletter som flunipam og beroligende som vival har ruspotensiale er jo rask "peak", Jo raskere peak of max concentration jo bedre egnet som sovemedisin og rekreasjonelt bruk for de som desverre bruker det til den slags. 0 Siter
Gjest klonopin Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Jeg sovner ikke på den, jeg tar 4mg hver kveld. Jeg tror kanskje jeg ble litt døsen i starten og fikk hangover men nå merker jeg ingenting. Dorthe: 4 mg? Har du epilepsi? Vet du hvor mange mg valium (diazepam) det tilsvarer ? Det er jo effektivt for de fleste med angstlidelser i alt fra 0.125-1mg til nød 2mg Men 4??? Ta en titt her http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine_equivalence Ja det er wikipedia, men du vil få de samme resultatene hvis du googler benzodiazepine equivalence table på samtlige sider. 0 Siter
gif Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Eg trur det er avhenging av årsaken til at du ikkje får sove - om årsaken er uro og angst, så er det mulig at rivotril kan fungere fint, det gjer det for meg. Men, om ein vil nytte det over lengre tid kan ein maks ta det 3 gonger i veka e.l. Så, ein blir ikkje -trøytt- av den (dvs minimal sedativ effekt), men om ein -eigentleg- er trøytt men for stressa/angst til å sove, vil ein sovne om angsten forsvinn, er min erfaring Så, eg har fått den som "sovemedisin". 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Dorthe: 4 mg? Har du epilepsi? Vet du hvor mange mg valium (diazepam) det tilsvarer ? Det er jo effektivt for de fleste med angstlidelser i alt fra 0.125-1mg til nød 2mg Men 4??? Ta en titt her http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine_equivalence Ja det er wikipedia, men du vil få de samme resultatene hvis du googler benzodiazepine equivalence table på samtlige sider. Men jeg har ikke angst. Jeg spiser dem mot nervesmerter. Doseringen min er da opptil 8 mg i døgnet så jeg spiser bare halvparten av det jeg kan ta hvis jeg trenger det 0 Siter
Gjest Eaz Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Men jeg har ikke angst. Jeg spiser dem mot nervesmerter. Doseringen min er da opptil 8 mg i døgnet så jeg spiser bare halvparten av det jeg kan ta hvis jeg trenger det Beklager Dorthe, jeg tenkte med en gang jeg hadde sendt innlegget at jeg følte meg som en overformynderisk lege uten skjønnsoppfatning. Sålenge det mest effektive for bedret livskvalitet var det idiotisk av meg å henge meg opp i en forholdsvis høy dose hvis man bruker det mot angst. Men jeg skal ikke hevde at enkelte med angst heller ikke kan forsvare en "høy" dose. For å sette det på spissen, det er vel ingen som kan hevde at en kreftpasient bruker en alt for høy morfin dose i forhold til "normalen". Beklager. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. desember 2008 Skrevet 3. desember 2008 Beklager Dorthe, jeg tenkte med en gang jeg hadde sendt innlegget at jeg følte meg som en overformynderisk lege uten skjønnsoppfatning. Sålenge det mest effektive for bedret livskvalitet var det idiotisk av meg å henge meg opp i en forholdsvis høy dose hvis man bruker det mot angst. Men jeg skal ikke hevde at enkelte med angst heller ikke kan forsvare en "høy" dose. For å sette det på spissen, det er vel ingen som kan hevde at en kreftpasient bruker en alt for høy morfin dose i forhold til "normalen". Beklager. Du trenger ikke å beklage. Jeg vet det blir regnet som en høy dose i psykiatrien, men med nervesmerter så bruker man høyere doser. Sånn rent psykisk aner jeg ikke hva slags skumle bivirkninger jeg får, kanskje jeg slipper både angst og up and downs ;o) Men sove av dem gjør jeg ikke altså ) 0 Siter
Gjest benzor Skrevet 4. desember 2008 Skrevet 4. desember 2008 Dorthe: 4 mg? Har du epilepsi? Vet du hvor mange mg valium (diazepam) det tilsvarer ? Det er jo effektivt for de fleste med angstlidelser i alt fra 0.125-1mg til nød 2mg Men 4??? Ta en titt her http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine_equivalence Ja det er wikipedia, men du vil få de samme resultatene hvis du googler benzodiazepine equivalence table på samtlige sider. iføge denne tabellen er 0,5 xanor det samme som 10 valium. Har alltid hørt at 0,5 valium er lik 0,5 og 0,5 rivotril?? 0 Siter
Gjest benzor Skrevet 4. desember 2008 Skrevet 4. desember 2008 Men jeg har ikke angst. Jeg spiser dem mot nervesmerter. Doseringen min er da opptil 8 mg i døgnet så jeg spiser bare halvparten av det jeg kan ta hvis jeg trenger det Hei Dorthe. tror jeg har hørt det av deg en gang at 0,5 rivotril og 0,5 xanor = 5 mg valium. Hva er tilfelle- kan nhd svare oss. 0 Siter
ink1365380698 Skrevet 4. desember 2008 Skrevet 4. desember 2008 iføge denne tabellen er 0,5 xanor det samme som 10 valium. Har alltid hørt at 0,5 valium er lik 0,5 og 0,5 rivotril?? mente 5 mg valium=0,5 xanor og 0,5 rivotril? 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. desember 2008 Skrevet 4. desember 2008 Hei Dorthe. tror jeg har hørt det av deg en gang at 0,5 rivotril og 0,5 xanor = 5 mg valium. Hva er tilfelle- kan nhd svare oss. Nei, det aner jeg ikke noe om, jeg spiser verken valium eller zanor 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.