Gå til innhold

ADHD?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

På en eller annen måte ja! Mangel på trygge rammer er nok noe som oftest går igjen.

Dette er faktisk noe av det mest dømmende og fordomsfulle jeg har lest her på DOL på lenge.

Hva gjør deg så skråsikker på hva som er "under overflaten"?

mvh

Videoannonse
Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Faure

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

8

• PieLill

6

• ruskesnusk

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Så jeg vil si at det å oppdra et barn med ADHD er det motsatte av omsorgssvikt, barnet krever uhyre mye oppmerksomhet og omsorg.''

Ja, men så er det ikke alle foreldre som klarer det presset et ADHD barn gir...De krever faste grenser, rutiner og en kjærlig hard hånd, om du skjønner hva jeg mener. Man må ofte kjempe seg frem i systemet. Og da kan vi snakke omsorgssvikt..

Jeg tror mange ender opp som rusmisbrukere, nettopp fordi de ikke har fått den hjelpen og oppfølgingen de trenger..Triste greier.

I min personlige statistikk har jeg langt flere med ADHD som er sviktet grovt av skole og hjelpeapparat enn av sine foreldre.

Hvor godt mine personlige erfaringer stemmer med et landsgjennomsnitt vet jeg ikke. Men jeg finner det uhyrlig og kategorisk gi foreldrene skylden for ADHD-vansker.

mvh

Skrevet

Om dette interesserer deg spesielt, anbefaler jeg deg å følge med i forskningen bla til prof Terje Sagvolden og dette gratis internettidskriftet:

http://www.behavioralandbrainfunctions.com/home/

Uff, det er ålreit med informasjon. Men jeg klarer knapt å forstå alle faguttrykkene på norsk, og det er umulig med engelsk.

Finnes det ikke noe på norsk?

Skrevet

Dette er faktisk noe av det mest dømmende og fordomsfulle jeg har lest her på DOL på lenge.

Hva gjør deg så skråsikker på hva som er "under overflaten"?

mvh

Beklager at du synes det. Faktumet er desverre at alle lyver.

Skrevet

Sa spesialisten og sannhetsmonopolet...

;-)

mvh

Skrevet

Ja, i hovedsak. Ikke utelukkende alkohol, men rusmidler generelt inkl nikotin.

nå blir jeg provosert! Har aldri tatt en røyk eller drukket alkohol under svangerskapet, har likevel ett barn med adhd og flere uten. Har ikke gjort noe annerledes i noen av svangerskapene. Vi begge er ressurssterke, og kommer fra ressurssterke hjem. Vi får gode tilbakemeldinger på vår omsorgkompetanse både fra helsestasjon, primærlege, ppt, bup og skole. Også fordi vi har valgt å kontakte disse instansene da ungen vår slet. Slike påstander er bare å skape dårlig samvittighet og psyke ned foreldre som allerede sliter. Det er ingen som ikke har et barn med adhd som vet hva det virkelig innebærer, både når det gjelder det praktise og når det gjelder egne følelser og tanker rundt dette! fy skam, særlig til deg NHD. Trodde du var mer seriøs!!!

Gjest Milde måne
Skrevet

På en eller annen måte ja! Mangel på trygge rammer er nok noe som oftest går igjen.

Nei nå må du holde deg til fakta her!

Skrevet

Nei nå må du holde deg til fakta her!

Sannheten kan være smertefull.

Gjest Milde måne
Skrevet

Sannheten kan være smertefull.

Hallo,jeg vet om flere ressursterke folk som har barn med ADHD,og barna har ikke vært utsatt for omsorssvikt. Har selv et barn som har hatt diagnosen som heller ikke har vært utsatt for omsorgssvikt!

Ikke drakk jeg alkohol eller røykte da jeg var gravid heller,så lurer på hvor seriøst denne påstanden også er,for å si slike ting bør man ha godt grunnlag for det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

nå blir jeg provosert! Har aldri tatt en røyk eller drukket alkohol under svangerskapet, har likevel ett barn med adhd og flere uten. Har ikke gjort noe annerledes i noen av svangerskapene. Vi begge er ressurssterke, og kommer fra ressurssterke hjem. Vi får gode tilbakemeldinger på vår omsorgkompetanse både fra helsestasjon, primærlege, ppt, bup og skole. Også fordi vi har valgt å kontakte disse instansene da ungen vår slet. Slike påstander er bare å skape dårlig samvittighet og psyke ned foreldre som allerede sliter. Det er ingen som ikke har et barn med adhd som vet hva det virkelig innebærer, både når det gjelder det praktise og når det gjelder egne følelser og tanker rundt dette! fy skam, særlig til deg NHD. Trodde du var mer seriøs!!!

¨Ca 80% av ADHD kan forklares ut fra genetisk arv. Resten ut fra andre forhold som skader hjernen.

Jeg kan ikke skamme meg over å formidle det vi vet.

Gjest Milde måne
Skrevet

¨Ca 80% av ADHD kan forklares ut fra genetisk arv. Resten ut fra andre forhold som skader hjernen.

Da måtte du jo ha skrevet at det var snakk om 20 %,virket som om du mente alle...

Skrevet

tolket ditt forrige svar slik at barn med adhd hadde foreldre som enten brukte rusmidler eller at barnet var utsatt for omsorgssvikt. Evt var barn av foreldre som var utsatt for ovennevnte. Og mente du virkelig det mener jeg fortsatt at du har all grunn til å skamme deg! Faktum er at det er en hjerneorganisk lidelse, og som du sier er den genetisk betinget. Dette ser vi også med mange andre hjernorganiske lidelser som bipolar f.eks. Trenger ikke være arvelig, men det er en opphopning i enkelte familier. Dvs det trenger ikke være rusmiddelbruk, omsorgssvikt eller annet tilstede.

En annen ting er at barn utsatt for rusmidler under svangerskap, eller omsorgssvikt, kan ha symptomer som ligner på adhd. Det er vel oftest disse som feilaktig får diagnosen vil jeg tro!

Gjest Undrer meg nå
Skrevet

, og alkoholpåvikning i svangerskapet.

Min sønn går til utredning for ADHD nå. Jeg hverken røykte eller drakk alkohol under svangerskapet, og det er ingen andre i familien/slekten som har ADHD. Han har ikke vært utsatt for omsorgssvikt. Så her faller han utenfor dine teorier.

Derimot hadde han en veldig tøff fødsel. Han var uten oksygen i 8 minutt, og ble født med hjertestans og apgar score 0 0. Han ble holdt bevistløs på morfin det første dønet etter fødselen for å hindre kramper, og lå i resperator noen dager.

Han var født ved termin og var 4500g.

Kan fødselen forklare ADHD?

Skrevet

Sitat fra Faure: "Faktumet er desverre at alle lyver"

Og der raknet alt!!

En slik uttalelse vitner om en psykisk lidelse hos nettopp DEG!

Det er nemlig ikke slik at alle lærere, foreldre, ansatte på PPT og BUP lyver ang. det de sier om og til foreldrene.

Så når vi har hørt fra alle instanser at sønnen vår med ADD er heldig som vokser opp i et trygt hjem, at han har ressurssterke foreldre, at vi følger godt opp osv, så kan det faktisk være sant :-)

Skrevet

Min sønn går til utredning for ADHD nå. Jeg hverken røykte eller drakk alkohol under svangerskapet, og det er ingen andre i familien/slekten som har ADHD. Han har ikke vært utsatt for omsorgssvikt. Så her faller han utenfor dine teorier.

Derimot hadde han en veldig tøff fødsel. Han var uten oksygen i 8 minutt, og ble født med hjertestans og apgar score 0 0. Han ble holdt bevistløs på morfin det første dønet etter fødselen for å hindre kramper, og lå i resperator noen dager.

Han var født ved termin og var 4500g.

Kan fødselen forklare ADHD?

Ja, fødselen kan forklare dette. Det er forøvrig en betydelig overhyppighet hos tidlig premature.

Alle vet av en ikkerøyker som har fått lungekreft. Det motbeviser ikke at røyking er den største risikofaktor.

Skrevet

I min personlige statistikk har jeg langt flere med ADHD som er sviktet grovt av skole og hjelpeapparat enn av sine foreldre.

Hvor godt mine personlige erfaringer stemmer med et landsgjennomsnitt vet jeg ikke. Men jeg finner det uhyrlig og kategorisk gi foreldrene skylden for ADHD-vansker.

mvh

Jeg tror du misforstod innlegget mitt, for jeg er helt enig med deg ;0)

Men nå er ikke formulering min sterke side heller..Hehe...

Gjest Undrer meg på
Skrevet

Ja, fødselen kan forklare dette. Det er forøvrig en betydelig overhyppighet hos tidlig premature.

Alle vet av en ikkerøyker som har fått lungekreft. Det motbeviser ikke at røyking er den største risikofaktor.

Da er det veldig uheldig av deg å skrive så kategorisk at ADHD skyldes arv, omsorgssvikt eller ruspåvirkning. Du kunne godt ha tatt med det med premature eller vanskelig fødsel. Det er vanskelig nok å ha et barn med ADHD, om man ikke skal stigmatiseres i tillegg.

Skrevet

Da er det veldig uheldig av deg å skrive så kategorisk at ADHD skyldes arv, omsorgssvikt eller ruspåvirkning. Du kunne godt ha tatt med det med premature eller vanskelig fødsel. Det er vanskelig nok å ha et barn med ADHD, om man ikke skal stigmatiseres i tillegg.

Det er mulig jeg har overvurdert folks evne til nyansert forståelse av forskjellen på risikofaktorer og årsaker. I så fall beklager jeg.

Når jeg får litt bedre tid, skal jeg skrive litt mer utførlig om det generelle med risikofaktorer, årsak osv osv

Gjest hvordan kan det gå til?
Skrevet

Det er jeg enig i. Hvorfor blir foreldrene hengt ut på denne måten?

Gjest Undrer meg på
Skrevet

Det er mulig jeg har overvurdert folks evne til nyansert forståelse av forskjellen på risikofaktorer og årsaker. I så fall beklager jeg.

Når jeg får litt bedre tid, skal jeg skrive litt mer utførlig om det generelle med risikofaktorer, årsak osv osv

Les svarene dine i tråden en gang til. Du skrev ikke "risikofaktorer", men at "årsaken" til ADHD er...

''og hva tror du årsaken er til at de har fått ADHD?''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...